Hej,

Hoppas ni kan hjälpa mig med en indikation på vad som är ett rimligt pris för gjuta platta i min källare.

Källaren på 50 kvm. Jag hade tidigare berg i källaren. Berget är dock spräckt och nu är det dags att gjuta platta. Tanken är att installera dränering system, isolera, armera och därefter gjuta platta .

Jag har fått ett förslag från vad jag uppfattar som ett seriöst företag. De anger arbetskostnaden till 69 000 kr och materialkostnaden till 46 700 kr. De uppskattar att arbetet tar 7 dagar.

Vad anser ni om detta? Är det en rimlig offert för arbetet?

Tror jag har hört att man får räkna med 2000 kr/m2 platta. Jag tycker det låter dyrt men uppgiften är flera år gammal och nere i befintlig källare blir det väl lätt dyrare. Till 50 m2 borde ju 5 m3 räcka om plattan ska vara 100 mm, med berg under kanske det inte behövs kantförstärkningar. Sedan behövs väl grus, troligen isolering med fuktspärr och armering distanser etc. Fråga gärna om hur många arbetstimmar de räknar med. Att arbetet tar 7 dagar betyder ju inte att det kontinuerligt behövs 3 man i arbete eller vad det kan bli Lägga ut grus isolering och armeringsnät borde väl gå ganska fort för proffs. Vid gjutning brukar de nog vara rätt många därför att det behövs om något går snett men efter glättning i slutet av gjutdagen är det väl mest vattning och det borde ni väl kunna göra själva.

• Gilla
Murris
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.