Det finns säkert 1000 trådar i ämnet redan. Nu blir det en till.

Jag bor i ett hus byggår 72. Huset är byggt i vinkel. Källarmurarna är murade med lecablock. I innervinkeln funderar jag på att gjuta en betongplatta som uteplats. Dimension ca 5x5 meter. Ett problem är att det dränerades om för några år sedan, och jag är inte säker på att marken har satt sig ordentligt. Det är ju också lite känsligt att padda fullt ut med tanke på källarmurarna.

Men hur tjock behöver egentligen en sådan betongplatta vara? Och hur mkt måste man armera? Finns det några genvägar om man vill hålla nere kostnaden på en sådan här gjutning? Ska man dela upp det i 4 mindre kvadrater så man får lite rörelsemån? Och hur gör man med avståndet till husets grundmur. Jag tänkte att man kan läma 30cm öppet där. Så det blir lite luftigt och så. Man kan ju lägga grus där.

Jag antar att om marken är väldigt stabil så kan man gå ner i tjocklet på plattan. Lika så borde man kunna gå ner i tjocklek om man delar upp plattan i flera mindre sektioner. Eller?

Sedan den stora frågan. Om man gjuter en sådan platta. Det innebär ju att man inte kan gräva upp dräneringen så enkelt igen. Det kanske inte är aktuellt de närmaste 20-30 åren. Men man vet ju aldrig.

Är det någon som gjort något liknade projekt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.