Skall bygga till en vinkel rakt ut från där vår indragna altan är (ca 35 kvm). Villan är 1,5 plans med källare.
Dräneringsarbete pågår just nu.

Ena väggen på tillbyggnaden kommer att stå mitt i en slänt. Idag så är där en mur i gatsten med cementmur bakom (se foto) Hur gör man bäst här?
Ta bort gatstensmuren och bakomliggande betongmur, gräver ur och bygger upp en ny "fräsch" mur som man sen kan ställa standard grund-kant-element på på något sätt, eller? Hur gör man praktiskt?
Köra med L-stöd kanske på något sätt?
Gräva ur. makadam i botten och sen bygga upp en mur med leca tex - men hur gör man på toppen?

Finns det kanske någon steg för steg beskrivning på nätet för hur gjuta platta där ena sidan på tillbyggnaden är i en slänt, som nån kan tipsa om?

Se bifogade foton.

Tacksam för alla svar. :-)

• 2012-10-05 16.09.30 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2012-10-05 16.09.56 (Medium).jpg
    Skapa konto
  • 2012-10-05 16.10.15 (Medium).jpg
    Skapa konto
  • 2012-10-05 16.10.39 (Medium).jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Tack!
Bra info.
bekymret jag tror att jag har är att jag inte vet hur man kombinerar en mur på en gjuten sula (i slänten) med en standard grund som man bygger genom att sätta ut en ram med färdiga kantelement (på den plana delen av tomten).

Jag vill inte bygga en gjuten sula runt hela grunden, utan bara där det är slänt. Det är ju klart lättare att bygga en grund med färdiga kantelement som man sätter på 10 cm packad makadam så därför vill jag bara gjuta sula o bygga lecamur där det behövs, dvs i slänten.

Det är ju en tillbyggnad jag gör och därför är det väldigt viktigt att grunden (och blivande golvet) kommer i rätt nivå kontra befintliga byggnaden (villan). Att bygga en grund med gjuten sula och lecablock förställer jag mig är svårare att få i korrekt höjd än om man sättter kantelement på en makadamunderlag. Man kan ju lätt ta bort eller lägga till lite makadam för att justera höjden tills den blir exakt.

Så frågan är, tror jag, hur bygger man en grund bestående av dels en lecamur på en gjuten sula och dels av kantelement placerade på packad makadam?
Eller skall man göra på ngt annat sätt?

Kan inte tänka mig att det för en någorlunda erfaren entreprenör skulle vara ett problem att få en platta på rätt höjd. Visst är det säkert lättare om ni fyller ut och lägger ut kantelement men nackdelen är då att ni måste fylla ut en bra bit ifrån plattan så att den verkligen står stabilt. Som jag ser det så handlar det om hur ni vill att omgivningen kring utbyggnaden ska se ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.