761 läst ·
6 svar
761 läst
6 svar
Gjuta platta 22 kvadrat själv - har du tips?
Hej
Skall bygga gäststuga med platta på mark ute i skärgårn. Finns ingen bro, enbart båtar ut.
Kommer att köra med 300 mm kantelement, 200 isolering och 100 mm betong.
Har räknat ut att det går 300 säckar grovbetong
Någon som gjort ett sånt här jobb?
Hur många tombola använde ni?
Hann ni jämna till innan det brände?
Körde ni hela plattan på en gång?
Är det vinst att köra tvångsblandare?
Skall bygga gäststuga med platta på mark ute i skärgårn. Finns ingen bro, enbart båtar ut.
Är det vinst att köra tvångsblandare?
Vi körde K30 250/80 mm på 35 kvm och det har fungerat fint. Om du blandar en retarder i begongen så brinner den långsammare. Gäststuga, 100 mm isolering istället?T Tthz skrev:Hej
Är det vinst att köra tvångsblandare? Ingen expert men när vi gjöt platta för hus på 35 m2 hade vi lite klenare dimensioner, typ 250 mmm kantelement och 80 mm på plattan K30
Jag gjöt en liten platta på 12m2 tidigare i år själv, det gick bra! Är man två eller fler som hjälps åt så borde inte dubbla storleken vara ett problem. Jag slodade allt eftersom och kunde riva hela ytan på kvällen. Jag har en tvångsblandare på 400 liter, med tombola hade det varit kämpigt. Jag blandar med cement, blir billigare och så slipper man släpa hem så många säckar.
Det var 8-10 grader när jag gjöt så jag hade ganska gott om tid på mig innan det började brinna.
Det var 8-10 grader när jag gjöt så jag hade ganska gott om tid på mig innan det började brinna.
Klicka här för att svara