2 056 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Gjuta om golv i litet badrum. Vilken lösning rekommenderas?
Hej! Jag har bilat upp en oisolerad platta i ett badrum på drygt 2 kvm, för att kunna ha elektrisk golvvärme där när jag renoverar badrummet. Har nu grävt ur, så att jag har lite drygt 400 mm tillgodo till färdigt golv.
Nu funderar jag över vilken lösning jag ska välja. Från början hade jag tänkt lägga några cm makadam, isolera med 20 cm cellplast och sen gjuta med EPS-betong, men när jag läst på lite verkar man förespråka att gjuta med vanlig betong istället. Hittar dock bara 10 år gamla trådar om detta.
Någon kunnig som kan råda mig till lämplig lösning, så vore jag tacksam. Ytan är ju inte så stor, så jag föredrar smidighet och energieffektivitet framför kostnad på material.
Tack på förhand! ☺️
Nu funderar jag över vilken lösning jag ska välja. Från början hade jag tänkt lägga några cm makadam, isolera med 20 cm cellplast och sen gjuta med EPS-betong, men när jag läst på lite verkar man förespråka att gjuta med vanlig betong istället. Hittar dock bara 10 år gamla trådar om detta.
Någon kunnig som kan råda mig till lämplig lösning, så vore jag tacksam. Ytan är ju inte så stor, så jag föredrar smidighet och energieffektivitet framför kostnad på material.
Tack på förhand! ☺️
Ett sätt att få ytterligare isolering nedåt är att överväga isodrän/pordrän som ett första lager som tar både en kapilärbrytande roll och en isolerande nedåt. Över denna EPS/XPS och slipsats/betongkaka beroende på hur lång tid du accepterar att vänta innan du går vidare med överliggande arbete som plattsättning.
Läser du på EPSCements konstruktionsbeskrivningar så hittar du även där beskrivningar med och utan sparkroppar hur du använder EPSCement istället för EPS/XPS med en tunnare flytspackel eller slipsatskaka ovanpå. En av deras beskrivningar som jag själv följt är nedifrån och upp:
1. Makadam - kapillärbrytande skikt, 2. Markduk, 3. EPSCement®, 4. Avloppsrör, 5. Varm- och kallvattenrör, 6. Rotnät, 7. Golvvärme ingjuten i flytspackel, 8. Flytspackel minst 20mm
I mitt fall ersatte jag makadam med 100mm Pordrän för att slippa skyffla grus och bära och min flytspackelkaka ersatte jag med en slipsatskaka på gissningsvis 40-50mm istället.
För mig finns det nog inget rätt eller fel här, det handlar lite om vad man föredrar och aspekter som tex väntetider, vad man vill bära osv
Läser du på EPSCements konstruktionsbeskrivningar så hittar du även där beskrivningar med och utan sparkroppar hur du använder EPSCement istället för EPS/XPS med en tunnare flytspackel eller slipsatskaka ovanpå. En av deras beskrivningar som jag själv följt är nedifrån och upp:
1. Makadam - kapillärbrytande skikt, 2. Markduk, 3. EPSCement®, 4. Avloppsrör, 5. Varm- och kallvattenrör, 6. Rotnät, 7. Golvvärme ingjuten i flytspackel, 8. Flytspackel minst 20mm
I mitt fall ersatte jag makadam med 100mm Pordrän för att slippa skyffla grus och bära och min flytspackelkaka ersatte jag med en slipsatskaka på gissningsvis 40-50mm istället.
För mig finns det nog inget rätt eller fel här, det handlar lite om vad man föredrar och aspekter som tex väntetider, vad man vill bära osv
Tack Myrstack för ditt svar.
Jo, jag har läst om just isodrän i detta sammanhang också och har faktiskt några sådana skivor liggande också. Jag skulle kanske kunna börja med att jämna av med lite makadam, sedan lägga 100 mm isodrän, 100 mm cellplast, drygt 100 mm EPS-betong och sedan avsluta med några cm slipsats? Funkar den kombinationen och att sedan lägga elektrisk golvvärme därpå?
En viktig aspekt för mig är också att jag gärna vill kunna komma vidare i processen så snart som möjligt, och slippa veckovis väntan på att betongen ska bli ”klar”.
Jo, jag har läst om just isodrän i detta sammanhang också och har faktiskt några sådana skivor liggande också. Jag skulle kanske kunna börja med att jämna av med lite makadam, sedan lägga 100 mm isodrän, 100 mm cellplast, drygt 100 mm EPS-betong och sedan avsluta med några cm slipsats? Funkar den kombinationen och att sedan lägga elektrisk golvvärme därpå?
En viktig aspekt för mig är också att jag gärna vill kunna komma vidare i processen så snart som möjligt, och slippa veckovis väntan på att betongen ska bli ”klar”.
Då låter det ju som att både EPSCement och slipsatser (alt flytspackekakor) är utmärkt då man ofta kan gå vidare inom några dagar med överliggande lager.
I princip skulle så du tänker dig fungera men läs igenom konstruktionsbeskrivningar och håll dig inom dessa. Om jag minns rätt tycker vissa att du ska använda block av EPS som sparkroppar av i EPSCement för att minska mängden du ska använda men vill att du ska trycka ner dessa i ett underliggande lager av EPSCement som jag minns det. Läs igenom innan du bestämmer hur lagren ska se ut. Oavsett så med din storlek och din tjocklek av material blir det likväl ett hanterbart antal säckar det handlar om.
Ett sista tips är att du måste tänka på kombinationen av av EPSCement skriver och vad en golvärmeslang/golvvärmeledningstillverkare skriver gällande tjockleken av kakan ovanpå. EPSCement antar inget av dessa medan tex en golvvärmeslangstillverkare anger en tjocklek av gjutning ovanpå slangen. Då du tänkte köra el så blir det inte så många milimeter men troligtvis får du gå upp gissningsvis 5mm i överliggande gjutning mot vad EPSCement skriver som minst
I princip skulle så du tänker dig fungera men läs igenom konstruktionsbeskrivningar och håll dig inom dessa. Om jag minns rätt tycker vissa att du ska använda block av EPS som sparkroppar av i EPSCement för att minska mängden du ska använda men vill att du ska trycka ner dessa i ett underliggande lager av EPSCement som jag minns det. Läs igenom innan du bestämmer hur lagren ska se ut. Oavsett så med din storlek och din tjocklek av material blir det likväl ett hanterbart antal säckar det handlar om.
Ett sista tips är att du måste tänka på kombinationen av av EPSCement skriver och vad en golvärmeslang/golvvärmeledningstillverkare skriver gällande tjockleken av kakan ovanpå. EPSCement antar inget av dessa medan tex en golvvärmeslangstillverkare anger en tjocklek av gjutning ovanpå slangen. Då du tänkte köra el så blir det inte så många milimeter men troligtvis får du gå upp gissningsvis 5mm i överliggande gjutning mot vad EPSCement skriver som minst
Spontant känns det bara som att hållfastheten skiljer sig mycket mellan EPS-betong och vanlig betong, men jag har aldrig arbetat med EPS-betong, så jag har egentligen inte koll på det. Det är ju vad jag förstår så mycket lättare, men det kanske blir fullt tillräckligt.
Men då skulle man alltså kunna fylla upp hålrum i kanterna och ytor runt avloppsrör med just eps-betong också? I lagren med EPS alltså.
Jag har förstått att man måste ha åtminstone några cm slipsats eller ett tjockare lager flytspackel ovanpå eps-betongen för att det ska funka med golvvärme, annars sprider sig inte värmen.
Men då skulle man alltså kunna fylla upp hålrum i kanterna och ytor runt avloppsrör med just eps-betong också? I lagren med EPS alltså.
Jag har förstått att man måste ha åtminstone några cm slipsats eller ett tjockare lager flytspackel ovanpå eps-betongen för att det ska funka med golvvärme, annars sprider sig inte värmen.
Klicka här för att svara