Hej har ett litet problem jag behöver lite råd runt ... för ett par år sedan gjöt vi en platta utanför garaget och i slutet av plattan gjöt dom in en gallerbelagd avrinningsränna som skulle stoppa allt vatten och föroreningar från tex en biltvätt att rinna ner på gatan .. problemet var att gallrena var av plast och gick sönder ... har nu hittat nya riktiga räntor med plåtgaller som jag vill montera men jag vet inte vilken betong jag ska använda och hur jag ska få det att fylla upp /runt/under dom nya rännorna .. dom nya rännorna är lite högre än dom tidigare så jag var tvungen att ta bort den tidigare betongen så i nuläget är rännan/utrymmet under där den nya ska monteras djupare än rännan så min grundtanke är att blanda betongen flyktig/lättflytande fylla upp en grundsats under rännorna pressa ner rännorna i betongen och klä en vibrator i massa trasor och låta den vibba direkt i plastrännan till allt lagt sig i nivå .. dessutom så är allt i ett fall nu ... well jag hoppas jag beskrivit förståeligt och att någon kan komma med några nyttiga tips
Jag tror egentligen att du kan ösa i vilken sorts betong som helst där. Ta en vanlig finbetong, 25 eller 40 mpa spelar nig ingen roll, eller blanda själv med bara cement och sand.
Blanda inte det för tunt, då spricker det när överskottsvattnet torkar. Ha då hellre lite Flytmedel i betongen när du blandar den. Och lägg inte för mycket, det kommer bli lite svårt att vibrera ner den nu när där inte är så mycket plats sidan om, jag tror det kan bli svårt att täcka hela utrymmet med betong, men det kanske inte behövs. Sen hade jag nog lagt en tyngd på rännan efter att du vibrerat ner den, så att den inte flyter upp innan betongen börjat bränna.
Frågan är om du behöver någon betong över huvud taget, mer än att raka av under rännan? Det ser dock ut som du är igenom hela plattan och nere i frigolit-isolering under? Är där ingen armering på längden eller armeringsnät? Vad är där under rännan? Är det bara isolering och du har en bil som kör över gallret kommer den ju trycka ner rännan i frigoliten känns det som.
Blanda inte det för tunt, då spricker det när överskottsvattnet torkar. Ha då hellre lite Flytmedel i betongen när du blandar den. Och lägg inte för mycket, det kommer bli lite svårt att vibrera ner den nu när där inte är så mycket plats sidan om, jag tror det kan bli svårt att täcka hela utrymmet med betong, men det kanske inte behövs. Sen hade jag nog lagt en tyngd på rännan efter att du vibrerat ner den, så att den inte flyter upp innan betongen börjat bränna.
Frågan är om du behöver någon betong över huvud taget, mer än att raka av under rännan? Det ser dock ut som du är igenom hela plattan och nere i frigolit-isolering under? Är där ingen armering på längden eller armeringsnät? Vad är där under rännan? Är det bara isolering och du har en bil som kör över gallret kommer den ju trycka ner rännan i frigoliten känns det som.
som jag beskriver i texten ,,, rännan ligger i fall så betongen får inte vara för lättflyktig ,, samtidigt så är det massa fack på dom nya plastrännorna så jag är rädd att det blir tomt /luft bakom och får plasten inget stöd från sidorna blir den väldigt spröd och kan spricka om det kommer ner någonting hårt i rännan allrahelst när det är kallt ,, jag fick kapa bort betongen som låg under för att dom nya rännorna är högre så det du ser är mycket riktigt frigolit ,,, jag har ett vattenburet värmesystem i hela plattan till vänster och plattan är isolerad och armerad enda fram till där dom gamla rännorna satt ,,, gjöt fast den på bägge sidorna och det är en grusbädd under så jag tror inte det kommer spricka upp om man kör över dom med en bil det blir ju en "U" formad betonhylsa runt den och det finns gott om utrymme för mer betong under och bitvis in under plattan (åt bägge håll ) själva problemet ligger just i att kunna försäkra sig om att jag får betongen att omsluta allt compact och inte rinna iväg (eftersom det är fall ) pratat med bygghandlarna och det dom unisont säger är att jag behöver en betong som står emot frosten det är i princip det enda ,,, jag måste göra hela gjutningen i ett slag iomed att alla rännor är hakade i varandra ... måste vara en delicat balans mellan lättflyktighet och att den inte rinner ... funderade om jag skulle stoppa ner rännan till hälften så jag får en spalt att hälla ner betongen i och börja från lägsta punkten och succesivt pressa ner rännan och få eventuellt överflödigt pjuk att pressas ut men som sagt den springande frågan är just vad jag ska använda ,,, nått i stil med fogskum (fast i betong) kanske kan funka som fyller upp eventuella tomrum mellan fackenAndreas Lundgren skrev:
Jag tror egentligen att du kan ösa i vilken sorts betong som helst där. Ta en vanlig finbetong, 25 eller 40 mpa spelar nig ingen roll, eller blanda själv med bara cement och sand.
Använd expanderbetong, den är gjord för just sådana ändamål. Lättflytande och fyller ut av sig självt och ska inte vibbas. Räcker att du knackar lätt med en hammare på rännorna bara. Enda nackdelen är att den är dyrare. Glöm inte att prima ytorna med cementvatten (en blandning av vatten och cement i filmjölkskoncistens) som du penslar på innan gjutning så får du bra vidhäftning.
Gjut eventuellt i två omgångar där du i första gjutningen bara gjuter fast rännorna och fyller upp till lägsta punkten i fallet i och med att betongen i princip jämnar av sig självt. Sen kan du i nästa gjutning gjuta upp det sista och då blanda en lite mer trögflytande konsistens och vara på vakt när det börjar brinna och får mindre flytande egenskaper så kommer det där gå hur bra som helst. Alternativt skulle det nog gå med betongspackel Ardex A46 för sista gjutningen men kolla upp hållfastheten på den. Den kan du annars använda upp till 30mm, men den kostar ungefär som guld
.
Gjut eventuellt i två omgångar där du i första gjutningen bara gjuter fast rännorna och fyller upp till lägsta punkten i fallet i och med att betongen i princip jämnar av sig självt. Sen kan du i nästa gjutning gjuta upp det sista och då blanda en lite mer trögflytande konsistens och vara på vakt när det börjar brinna och får mindre flytande egenskaper så kommer det där gå hur bra som helst. Alternativt skulle det nog gå med betongspackel Ardex A46 för sista gjutningen men kolla upp hållfastheten på den. Den kan du annars använda upp till 30mm, men den kostar ungefär som guld
Redigerat:
Expanderbetong hjälper mig till som föregående talare skrev, men det är inte helt lätt att få till (oberoende vilken betong du väljer). Kanske du ska såga upp en 5-10 cm till på sidan så att rännan blir bredare? Då har du möjlighet att fylla på betong på sidan snarare än att försöka skaka ner rännan. Svårt att säga från din bild, men kanske kan vara till nytta? Kan du såga och knacka så att lite av den gamla armering är kvar och sticker ut är det ju bra.
All betong är ju frostbeständig när den uppnått tillräcklig hållfasthet, kan ta några dagar till flera veckor beroende på temperatur. Bara om det är under 5° (kallaste tiden på dygnet de närmaste 5 dagarna brukar man säga) när du gjuter behöver du frostskydd i den.
All betong är ju frostbeständig när den uppnått tillräcklig hållfasthet, kan ta några dagar till flera veckor beroende på temperatur. Bara om det är under 5° (kallaste tiden på dygnet de närmaste 5 dagarna brukar man säga) när du gjuter behöver du frostskydd i den.
OK så det frostskyddet du talar om är alltså när pjuket brinner inte när betongen är klar ,,, inte rikgtigt den informationen jag fått hos handlarna (suck) och näää att bila fram ändan på armeringen kan stå mig dyrt ,,, slangen till uppvärmningen vänder precis vid rännorna ,,, jag kan iof bredda den åt andra hållet men där är det nog bara 10-15 cm totalbredd och som du skrev tidigare om hållbarheten och att rännorna skulle pressas ner i frigoliten gör att jag vill behålla den så bred som möjligt .. det finns pros&cons med allt i detta och tyvärr inga solklara enkla lösningar men expanderbetongen verkar iallfall vara en rimlig produkt att använda ,,, hur mycket "sprängkraft" har den ? asså hur mycket utrymme ska man lämna öppet när man gjuter som det ska expandera i ? likaså har jag sett att den är som vanlig betong i olika grovlek ,, vad är att föredra i mitt fall ? den verkar vara skapligt snabbhärdande ,, ca 30 minuter ,, går härdningen fort eller kan man bearbeta den enda fram tills den härdar ? (uhh här var svårt att sätta orden men jag tror du förstår vad jag menar ) jag är handikappad och inte världens snabbaste när jag jobbar så brinntiden (tiden den är bearbetningsbar) är avgörande den andra alternativet är just att använda "vanlig" betong som är mera långsamhärdande
Är betongen sågad i efterhand för att passa de nya rännorna eller sågades den för att få bort den gamla? Oavsett så skulle jag också råda att såga lite extra nu.
Expanderbetong är som de tidigare sagt rätt produkt. Den expanderar minimalt och en liten gjutning som den här kommer det inte ens märkas på, det handlar mer om att den inte krymper som "vanlig" betong.
Gjutningen kommer inte bli optimal oavsett, så jag skulle breddat mer så gott det går. Sen gjutit i rätt nivå i botten, med korrekt fall. Ställt ner aco-drainen och sen gjutit fast med expanderbetong. Finns det möjlighet att få in några dubb är det att rekommendera.
Expanderbetong är som de tidigare sagt rätt produkt. Den expanderar minimalt och en liten gjutning som den här kommer det inte ens märkas på, det handlar mer om att den inte krymper som "vanlig" betong.
Gjutningen kommer inte bli optimal oavsett, så jag skulle breddat mer så gott det går. Sen gjutit i rätt nivå i botten, med korrekt fall. Ställt ner aco-drainen och sen gjutit fast med expanderbetong. Finns det möjlighet att få in några dubb är det att rekommendera.
nää bredden är identisk med dom gamla rännorna men dom var "vågiga" på sidorna för att få stabilitet i dom mot betongen så i dagsläget är bredden identisk och från den initziala gjutningen BOTTEN har jag fått såga ur eftersom dom nya rännorna är högre ... så om jag förstår dig rätt så menar du att jag först ska gjuta upp botten så höjden blir rätt och sen gjuta fast dom i nästa läge med en breddad ränna i nuvarande betong ? och "dubb" menar du att jag ska skruva fast rännorna i botten eller ?
Precis så, lite som de andra redan föreslagit.2 2 loud skrev:nää bredden är identisk med dom gamla rännorna men dom var "vågiga" på sidorna för att få stabilitet i dom mot betongen så i dagsläget är bredden identisk och från den initziala gjutningen BOTTEN har jag fått såga ur eftersom dom nya rännorna är högre ... så om jag förstår dig rätt så menar du att jag först ska gjuta upp botten så höjden blir rätt och sen gjuta fast dom i nästa läge med en breddad ränna i nuvarande betong ? och "dubb" menar du att jag ska skruva fast rännorna i botten eller ?
Nja, det ska nog inte behövas. Men korta armeringsjärn in i sidorna på nuvarande platta. Det räcker i detta fall att borra t.ex. 10 mm-hål och slå i 10 mm-järn. Det gör stor skillnad för ganska lite jobb.
Ja, om du tänker på det så är ju stan full av betong som håller i frost.2 2 loud skrev:
Kanske kan du ta bort bara 2-4 cm på "utsidan"? Skulle det vara möjligt kommer du får mycket lättare att jobba, och blir det bra gjutet tror jag att det överväger att du tar bort lite till när det kommer till hållfastheten i slutet. Men du kan kanske inte gå på med en bila, utan att du får såga lite först? Om du sätter en skiva på sten på en vanlig vinkelslip och sågar spår på längden kommer du undan rätt billigt. Om du inte räknar in arbetstiden dvs. Kanske räcker det om du tar bort överst, 2-3 cm in och några cm ner? Så att du kan hälla i betong uppifrån? Hade du fått upp en bredare ränna hade du kunnat lägga i rännan, förankrat det eller lagt tyngder i/på den, och sen hällt betong i lugn och ro från sidorna, vibrerat lite, tagit en öl, hällt i lite till osv..
Expanderbetong har väldigt stark sprängkraft när den expanderar, men den expanderar bara lite för att fylla upp.
När det kommer till bränntid vet jag inte för expanderbetong, tänkte inte på det när jag använt det. Det beror lite på temperatur också. Kanske någon annan som kan svara på det.
Vill bara förtydliga igen att expanderbetong inte expanderar. Du behöver gjuta kanske en meter tjockt för att märka någon skillnad. Det handlar om att den ej krymper, som vanlig betong.
Bränntiden är ingen större skillnad mot vanlig betong.
Bränntiden är ingen större skillnad mot vanlig betong.
HELT RÄTT hela stan är full av betong MEN vad man som sagt upplyst mig om i "fackhandlarvärlden" är just att den måste vara frystålig och visst ser man massa betong överallt men det är knappast någon "innehållsförteckning" utmålad på den så ... det finns massor med olika betonger men nu känner jag mig hyffsat trygg i era svarAndreas Lundgren skrev:
Ja, om du tänker på det så är ju stan full av betong som håller i frost.
Kanske kan du ta bort bara 2-4 cm på "utsidan"? Skulle det vara möjligt kommer du får mycket lättare att jobba, och blir det bra gjutet tror jag att det överväger att du tar bort lite till när det kommer till hållfastheten i slutet. Men du kan kanske inte gå på med en bila, utan att du får såga lite först? Om du sätter en skiva på sten på en vanlig vinkelslip och sågar spår på längden kommer du undan rätt billigt. Om du inte räknar in arbetstiden dvs. Kanske räcker det om du tar bort överst, 2-3 cm in och några cm ner? Så att du kan hälla i betong uppifrån? Hade du fått upp en bredare ränna hade du kunnat lägga i rännan, förankrat det eller lagt tyngder i/på den, och sen hällt betong i lugn och ro från sidorna, vibrerat lite, tagit en öl, hällt i lite till osv..
Expanderbetong har väldigt stark sprängkraft när den expanderar, men den expanderar bara lite för att fylla upp.
När det kommer till bränntid vet jag inte för expanderbetong, tänkte inte på det när jag använt det. Det beror lite på temperatur också. Kanske någon annan som kan svara på det.