1 256 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Gjuta mindre platta med lättklinkerkulor
Jag behöver gjuta en ca 10m2 platta i trädgården som jag sen ska klä med plattor i natursten. För att bespara ryggen och plånboken från säck efter säck med grovbetong funderar jag på att dryga ut med lättklinkerkulor, typ gjuta en stort massivt lecablock. Är det en bra eller dålig ide? Eftersom det sen ska kläs så har utseendet ingen betydelse
/Martin
/Martin
Nu är det nog ingen som har erfarehet av detta, men i mina ögon borde det fungera fint. Hållfastheten kommer ju givetvis att minska en del. Men den bör ändå bli mer än stark så det räcker för ändamålet. Nu ska ju inte grovbetong spädas ut med ballast. Därför skulle jag köpt en säck med vanlig byggcement, och tillsatt ca 1/2liter i varje säck grovbetong. Sen gick det nog att tillsätta en hel del lecakulor.
Alternativt köper du enbart byggcement, och blandar i ganska lite sand, och sedan leca iställer för grus.
Alternativt köper du enbart byggcement, och blandar i ganska lite sand, och sedan leca iställer för grus.
Don't forget about the armoring mesh.W weyland-yutani skrev:Jag behöver gjuta en ca 10m2 platta i trädgården som jag sen ska klä med plattor i natursten. För att bespara ryggen och plånboken från säck efter säck med grovbetong funderar jag på att dryga ut med lättklinkerkulor, typ gjuta en stort massivt lecablock. Är det en bra eller dålig ide? Eftersom det sen ska kläs så har utseendet ingen betydelse
/Martin
Klicka här för att svara