Hej!

Snart vår, och jag har börjat planera att gjuta en kortare gångväg rakt över gräset mellan husets itgång och uppfarten. Vi går alltid över gräset, så lika gärna att göra vägen officiell.

Underlaget är jord, sen rent berg eller bergkross (nybyggt hus, på bergsklack). Tänker hälla lite grus / sand och padda.

Måttet är 3,4 m långt och 1,2 brett. Jag undrar, räcker det med 5-10 cm betong + armeringsnät för att klara lasten? Eller kanske man klarar sig på 5 cm med armeringsnät?

• IMG_8363.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
svenbe
  • Laddar…
Någon?

Har du sett någon gjuten väg i Stockholm? Finns väl en anledning till att vi lägger asfalt och stenplattor...

Den kommer spricka eller sätta sig pga tjälen.

• Gilla
Sajamuzuki
  • Laddar…
Allt går, E4 kring Uppsala är ju gjuten istf asfalt...

Nu var det ingen VÄG i Stockholm för tungtrafik och 10000-tals bilar varje dag som jag ska bygga.

Någon annan som kan tipsa om tjocklek som behövs etc för att klara lasten över tid? Önskar inte lägga sten av enkla anledningen att jag vill ha underhållsfri yta.

M
Jag skulle köra 10 cm med armeringsmatta i centrum + ram runt om med dubbla järn. Gjuter du själv så använd anläggningscement som tål lite mer än byggcement. Det finns alltid risk för sprickning men underarbetet bestämmer mest av hur stor/liten risken blir.

Som ram, hade jag oavsett tänkt lämna kvar impregernat virke i marken. Är det ett otyg att göra? Jag ska även bygga en trappa i lilla sluttningen, där jag tänkt låta träinramning var kvar om jag får det att se snyggt ut. Är den hemsk ide? :)

Vill du ha underhållsfritt så är nog betong helt fel. Kommer växa alger och mossa där ganska snart. Räcker väl med lite högtryckstvätt vartannat år eller så, men ändock, inte underhållsfritt.

Nej, det är inte ett otyg att lämna kvar impregnerat virke. Men du menar att du ska bygga en gjutform som sedan får vara kvar? Det viktigaste och jobbigaste md detta projekt är underarbetet. All jord måste bort för att ersättas av samkross och grus.

estetiskt så hade jag satsat på stora fyrkanter med en liten springa mellan "blocken"...

Tack för bra svar och diskussion om sätt att lösa det på. Vill gärna ha en förhöjd "klippkant" tänkte jag.

Tänkte hyra en vibba. Ska provgräva med spade, funkar inte det får man hyra en maskin på något sätt.

Som "design" i betongen och en låtsasspringa kan man väl lösa med en pinne som ligger kvar under härdningen. Eller ska man man göra det efter X timmar och skapa mönster? Sett nån video på hur proffs ibland gjuter gångar med någon typ av stämpel de kör med efteråt för att få utseendet att likna plattor.

Att blåsa av det med högtryck då och då är lugnt.

Det går att gjuta en betong väg. Men se till att det är bra hårt under. Gör en form i trä hur lång och bred den ska bli. Och en stålaavtryck som är i storlek av hur stora dina plattor ska bli inuti ramen. Låt clementen lägga sig och tryck ner i clementen så det ser ut som plattor. Mycket vanligt i Spanien att man gör så istället för plattor. Lycka till

Kan ju inte jämföra Spanien utan tjäle med Sverige. Om nu underarbetet är så viktigt så är ju 80% av jobbet gjort. Att lägga ut plattor är ju nästan lättare än att blanda cement.

Du behöver ha täckskikt på armeringen för att den inte skall korrodera med tiden. Det innebär att plattan måste vara bortåt 10 cm tjock, 5 cm är för tunt. Du behöver gjuta med en frostbeständig betong, då konstruktionen är utsatt för fukt och minusgrader. Du bör inte snåla med armeringen, då den dels bidrar till bärförmågan, dels håller ihop krympsprickor som kan uppstå i betong. Jag hade fokuserat på att få ytan halksäker, t ex genom brädrivning, istället för att göra mönster. Och se till att inte ha något tjälskjutande material under plattan.

Lyssna på VW. Sen föreslår jag att du även gör några sprickanvisningar. Räcker att göra några djupa spår rakt över betonggången på en eller flera ställen. När det sedan blir tjäle kommer betongen att spricka här, men längre ner i spåret så det kommer inte synas. Alternativet blir att du riskerar få en eller flera oregelbundna sprickor kors och tvärs över din betongyta.

Du gör anvisningar när du gjuter eller efteråt med en vinkelslip eller motorkap. Troligtvis snyggast att göra det efteråt.

Nu är din platta inte så stor vilket gör att risken för sprickor minskar men man vet inte var den gränsen går :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.