Håller ju på med garagebygget och det blir nog gjutning inom 2-3 veckor,
Nu har jag börjat fundera om plattan kan stå så över vintern eller om man måste isolera eller liknande? Jag bor i sundsvallstrakten
Nu har jag börjat fundera om plattan kan stå så över vintern eller om man måste isolera eller liknande? Jag bor i sundsvallstrakten
Sitter i samma sits fast utbygge i stället för garage, så jag väntar nyfiket på vad du får för svar!
Själv tänker jag jobba på så mycket jag kan och orkar för att få upp i alla fall ett tak innan snön kommer. Är lite orolig över tjälen innan jag återfyllt marken runt om grunden. Får se hur jag löser det. Kanske temporärt lägger cellplast på marken runt om grunden...
Själv tänker jag jobba på så mycket jag kan och orkar för att få upp i alla fall ett tak innan snön kommer. Är lite orolig över tjälen innan jag återfyllt marken runt om grunden. Får se hur jag löser det. Kanske temporärt lägger cellplast på marken runt om grunden...
Jag skulle inte tro det är någon fara. En referenspunkt är att inte gjuta under 5 grader, och då heller inte låta betongen bränna vid en temp. under 5 grader.
Så jag vet inte hur tempförhållanderna är i Sundsvall om 3-4 veckor. Men det bör väll inte vara så kallt där i oktober?
Så jag vet inte hur tempförhållanderna är i Sundsvall om 3-4 veckor. Men det bör väll inte vara så kallt där i oktober?
Produkter som diskuteras: "fuktmättade"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
när jag kollade priser på betong så nämnde de att det fanns nån tillsats om det blev kallt ute...
men det verkar iaf som man inte behöver vara orolig att plattan får stå "öppen" hela vintern... får väl försöka skotta bort om det blir snöslask innan det fryser till svallis.
men det verkar iaf som man inte behöver vara orolig att plattan får stå "öppen" hela vintern... får väl försöka skotta bort om det blir snöslask innan det fryser till svallis.
Man har bla. i luftporbildande tillsatsmedel i betong som skall tåla fryspåverkan. Den testas enligt en massa standarder så det kostar extra men är nog lite överkurs på en platta som skall stå ute en vinter.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Om man täcker över plattan med presenning så ska det inte vara någon fara, blir typ kallgarage.
Protte
Protte
kan man tex ha en vattenspridare på över natten om man tror det blir kallt? vattnet bör ju iaf ha en 3-4 grader kan jag tycka, eller är det inte bra om det blir för blött heller?
Produkter som diskuteras: "vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Betong brinner väldigt långsamt om det är kallgrader. Det i sig är ju bra men det tag lite för lång tid. Det man idag har i är en accelerator som gör att betongen härdar snabbare. Men man har fortfarande problem med att vatten tränger in och fryser i "halv" hård betong med stora sprickor som efterföljder.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Åtminstone tidigare så bad man betongstationen blanda med varmt vatten så brann betongen såpass i början att den höll värmen i sig själv.
Två presenning kan kanske räcka.
Alla byggfirmor gjuter året runt.
Protte
Två presenning kan kanske räcka.
Alla byggfirmor gjuter året runt.
Protte