Hur kan jag gå till väga för att gjuta igen ett hål på ca ø400mm där det går ett ø110mm avloppsrör och 7st 16mm samt 2st 20mm PE-X RiR?
Det blir en massa glipor mellan alla rör som jag inte vet hur jag ska fylla.

Ger mig era bästa tips!
Tacksam för svar!

En skiva underifrån, fyll glider med isolering eller fogskum.

• Gilla
jesper dahlkvist
  • Laddar…
Tack för snabbt svar! :)

Måste skivan vara formplywood eller går det med vad som?

Vanlig plywood eller osb funkar också, sitter lite bättre fast men inga problem att få bort

glider ska vara glipor.

Instämmer. Osb funkar kanon. Lagade en del liknande hål här hemma. Lägg i lite tunn armering i det och blanda betongen lite blöt så du får ner den överallt.

huggan skrev:
Vanlig plywood eller osb funkar också, sitter lite bättre fast men inga problem att få bort

glider ska vara glipor.
Hittade en liten bit formplyfa, så fick bli det! 👍🏽

En svart bit formplyfa monterad ovanför en samling elektriska ledningar och rör på en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alltgår skrev:
Instämmer. Osb funkar kanon. Lagade en del liknande hål här hemma. Lägg i lite tunn armering i det och blanda betongen lite blöt så du får ner den överallt.
Gjorde som du sa och hade i lite tunn armering! 👍🏽 Imorgon blir det till att smacka igen hålet! Ska blanda till en lös blandning!

Bild på ett golv under renovering med rör och kabelskydd framför ett hål med armering inlagd.
Skapa konto

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Är det någon som har ett tips på hur man gjuter igen ett sådant hål underifrån?

Jag har ett hål som är ungefär likadant som TS med ett drös PEX rör som går igenom. Då det var en del tidspress när jag genomförde renoveringen så lämnade jag det hålet som det var och tänkte att det går nog att lösa senare. Nu i efterhand så har jag inte kommit på någon bra lösning på hur jag ska kunna pumpa upp betong själv för att täcka igen alla glipor mellan PEX-rören.

Janus82 skrev:

Jag har ett hål som är ungefär likadant som TS med ett drös PEX rör som går igenom. Då det var en del tidspress när jag genomförde renoveringen så lämnade jag det hålet som det var och tänkte att det går nog att lösa senare. Nu i efterhand så har jag inte kommit på någon bra lösning på hur jag ska kunna pumpa upp betong själv för att täcka igen alla glipor mellan PEX-rören.
Önskar jag hade svar, men jag behövde t.o.m hjälp att gjuta ovanifrån :p

S
Janus82 skrev:

du får väl lägga i bruk eller skumma

Jag hade nog också kört fogskum. Svårt att få det fint utan inbyggnad.

Sagt och gjort! :D
Installation av avloppsrör och elektriska skyddsrör i betonggolv.
Skapa konto

• Gilla
platon1980 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.