Hur som helst, måste du anlita någon som schaktar undan och lägger upp en bädd med olika lager fyllning/ kapilärbrytande. Denne någon har säkert utrustning (laser) att ta ut höjderna med, När bädden sedan är paddad och i våg, är det enkelt att sätta ut kantelementen, isolering och armering. Tala om för betongstationen att du är ensam vid gjutningen, så kommer dom att föreslå självkomprimerande betong.
Finns f ö ganska mycket om detta med att gjuta platta på Forumet, använd sökfunktionen.

vad är självkomprimerad betong? är det betong med flyt i?

Ja den är ganska tunn, och lägger ut sig själv, i princip. Det enda redskap man behöver hyra är en sloda= ett långt skaft med en platta på, som man med lätthet jämnar till ytan, och sen är det färdigt. Inget jox med vibrator eller helikopter som förr i tiden ;)
garageplattan2.jpg

Mikael_L
Eller självkompakterande betong ... 8-)

//ordpolisen ... ::)

Saturnus, har du använt det själv?
Flyter den ut så bra att den "lägger sig själv i våg" också? eller måste man trixa mycket med att få ut rätt mängd på alla ställen (och mäta höjden med jämna mellarum då)...

Mikael_L skrev:
Eller självkompakterande betong ...     8-)

//ordpolisen ...   ::)

Saturnus, har du använt det själv?
Flyter den ut så bra att den "lägger sig själv i våg" också? eller måste man trixa mycket med att få ut rätt mängd på alla ställen (och mäta höjden med jämna mellarum då)...
Ja så kan det låta ;) när jag fick besked om betongen, hette det självnivelerande.
Ja det är min platta och jag som står där ::)
Jo den lägger ut sig själv i våg, så det gäller att kantbalkarna befinner sig där också, i våg alltså ;)
Killen med betongbilen la ut det mycket försiktigt med sin slisk, såg ut som han gjort det en gång tidigare ;D.
Men det finns tydligen risker, för dagen innan kom en kille från betongfabriken ut och ville kolla hur det såg ut med armering och frigoliten. Han förklarade att några gånger hade de fått problem då frigoliten var slarvigt ditlagd, med stora springor mellan skivorna. Betongen rann då ned och under frigoliten, och lyfte upp skivor och armering.
Kan bli problem i efterhand, om vem som har skuld till en sådan fadäs. Mina skivor hade jag packat regält, så någon risk för detta fanns inte.
Kan varmt rekommendera detta byggsätt, i synnerhet till självbyggare.
En del av frigoliten är begagnad, därför olika färg. Här läggs betongen ut
garageplattan1.jpg

Mikael_L
saturnus2 skrev:
Ja så kan det låta ;) när jag fick besked om betongen, hette det självnivelerande.
Kärt barn har många namn ... ;)

Ja, antagligen finns det även i betongsvängen många olika namn på samma sak, liksom i andra brancher.

Jag har försökt att läsa in mig på den här själv kompakterande/komprimerande/ nivellerande betongen lite och kommit fram att det möjligen är Guds gåva till gör det självarna.

Du får gärna berätta mer om din grund, utifrån ett SKB-perspektiv (SKB = självk.b). T.ex. var den där slodan, är det så den heter?, det enda verktyget du behövde.

Mikael_L
Mikael_L skrev:
T.ex. var den där slodan, är det så den heter?, det enda verktyget du behövde.
Ja det har du ju redan svarat på, ser jag nu ... :o

konstigt om det inte någon gång skulle ske framsteg även inom betongvärlden.
Från början blandade man på bygget själv, sen kom betongbilarna som tippade i fickor, och sedan rotorbil och med pump. Men samma betong, och alltid risk med för mycket vatten o s v. Med denna betongkvalitet, är det som Du nämner, ypperligt för egenbyggaren, nåja några kunskaper bör även denne ha. Till garage eller villaplattor håller den alldeles utmärkt till. Så även vibrobalkarnas tid tycks vara förbi ;D Om Ni skall ha syll utmed kanten (som jag) så kapa till 330mm långa bitar av helgängad stång 12mm =3 på metern) bocka den en 50mm in i vinkel, som sedan trycks ned i betongen, en bit in från kantbalken, med mellanrum ca 1-1.2m. Så kommer syllen att bli regält bultad i plattan. Mät upp så de inte hamnar i dörr eller porthål ;)

v70 skrev:
Hur svårt är det sen då?? Är det något man fixar själv??

Tänkte så garaget blir rakt samt att ytan på betongen blir någorlunda.....

Erfarenheter???
Jag tror att det svåraste är att slipa betongen så det blir bra. Det går bra med dom rätta maskinerna, man kanske kan hyra en "helikopter"? En annan sak som är viktig är att vibrera betongen noga för att få ur all luft. Tror man kan hyra vibrator ochså. Sen om du ska ha golvbrunn eller lite fall ut mot porten för smältvatten så gäller det att ha tungan rätt i munnen.

Mikael_L
TomasSussi skrev:
En annan sak som är viktig är att vibrera betongen noga för att få ur all luft. Tror man kan hyra vibrator ochså.
Om man inte använder SKB då, alltså...

Att skapa fall mot port och golbrunn(ar) är nog lite halvklurigt för nybörjaren. Att börja med att gjuta upp rör som man sen kan dra av emot med en planka är ju ett knep.
Men egentligen vet jag inte riktigt hur man gör, har iaf aldrig gjort det själv.

Sen kanske man vill mura upp en klack längs garageväggarna, för att skydda väggarna från att bli blöta av smältvatten och ev biltvätt som annars kan bli stående mot virket.

Ett vinkeljärn på kanten där man kör in kan också vara bra att gjuta fast. Det finns beskrivning av det i en tråd för bara några månader sedan.

saturnus skrev:
Hur som helst, måste du anlita någon som schaktar undan och lägger upp en bädd med olika lager fyllning/ kapilärbrytande. Denne någon har säkert utrustning (laser) att ta ut höjderna med, När bädden sedan är paddad och i våg, är det enkelt att sätta ut kantelementen, isolering och armering. Tala om för betongstationen att du är ensam vid gjutningen, så kommer dom att föreslå självkomprimerande betong.
Finns f ö ganska mycket om detta med att gjuta platta på Forumet, använd sökfunktionen.
Vad fick du ge per kubik?

// Fredrik

saturnus skrev:
Jo den lägger ut sig själv i våg, så det gäller att kantbalkarna befinner sig där också, i våg alltså ;)
Den är tjockare än flytspackel, och inte ens flytspackel lägger sig i våg utan rätt typ av bearbetning. Alltså, det är ju inte som att bara fylla upp till kanten och så blir en jämn platta precis. Man behöver jobba med den och helst ha laser om man har lite högre krav på planheten. Men visst är den mycket smidigare än vanlig betong. Jag har gjutit tre plattor med självkompakterande, varav två med metallfiber i, så jag slapp även armera annat än kantbalken. :)

Mikael_L
Frippen71 skrev:
Vad fick du ge per kubik?

// Fredrik
Du ska nog hellre fråga din egen betongleverantör, pris skiljer sig rätt mycket åt mellan olika orter.

Mikael_L skrev:
Du ska nog hellre fråga din egen betongleverantör, pris skiljer sig rätt mycket åt mellan olika orter.
Ok, då ställer vi om frågan. Någon som känner till en betongleverantör i Linköping- Motalatrakten?

// Fredrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.