2 447 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Gjuta golv i källare med jordgolv. Naturstensgrund, krypgrund+källare.
Hej!
Jag vill gjuta ett golv i vår källare för att kunna nyttja den. Tanken är att ha antingen liten verkstad eller tvättstuga där.
Idag är det jordgolv. Grunden är av natursten. Jag tänkte ha ett litet släpp mellan grund och platta för att inte ”gjuta fast” grunden och förändra husets förutsättningar att kunna röra sig.
Takhöjden är idag ca 1.80. Jag uppskattar storleken till 4x8 m. Alltså ca 32 kvm.
Jag önskar en färdig takhöjd på 1.90-2 m.
Så gräva ut är ett måste. Bör grunden stämpas i sidled?
Jag ska försöka hålla nere kostnaderna. Men uppvärmning är ett måste.
Vad behöver jag tänka på?
Är det ett lager makadam, cellplast, armeringsmatta och ca 10 cm betong som gäller? Behöver detta vara nån åldersbeständig plast för att hindra fuktvandring underifrån? Antar att det ska till någon markduk?
Jag hade tänkt att bara ha nån eldriven radiator men är väl öppen för förslag. Det finns ingen vattenburen värme i huset.
Skickar med lite foton, ursäkta stöket.
Tacksam för input!
Med vänlig hälsning, Kristoffer
Jag vill gjuta ett golv i vår källare för att kunna nyttja den. Tanken är att ha antingen liten verkstad eller tvättstuga där.
Idag är det jordgolv. Grunden är av natursten. Jag tänkte ha ett litet släpp mellan grund och platta för att inte ”gjuta fast” grunden och förändra husets förutsättningar att kunna röra sig.
Takhöjden är idag ca 1.80. Jag uppskattar storleken till 4x8 m. Alltså ca 32 kvm.
Jag önskar en färdig takhöjd på 1.90-2 m.
Så gräva ut är ett måste. Bör grunden stämpas i sidled?
Jag ska försöka hålla nere kostnaderna. Men uppvärmning är ett måste.
Vad behöver jag tänka på?
Är det ett lager makadam, cellplast, armeringsmatta och ca 10 cm betong som gäller? Behöver detta vara nån åldersbeständig plast för att hindra fuktvandring underifrån? Antar att det ska till någon markduk?
Jag hade tänkt att bara ha nån eldriven radiator men är väl öppen för förslag. Det finns ingen vattenburen värme i huset.
Skickar med lite foton, ursäkta stöket.
Tacksam för input!
Med vänlig hälsning, Kristoffer
Redigerat:
Eller är detta ett dåligt alternativ med tanke på fukten? Kommer all fukt upp i grundmuren och syllen? Vad ska man ha för golv i så fall? Tegelgolv i all ära men känns inte helt smidigt att hålla rent. Gjuta platta utan fuktspärr?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Gjuta golvvärme ovanför källare
Byggmaterial & Byggteknik -
Gjuta golv i källare. Tjocklek? ISO?
Grund & Markarbeten -
Ska gjuta golv för badrum i källaren - hur gör jag det bäst?
Badrum -
Gjuta golv i källare 8kvadrat
Grund & Markarbeten -
Uppreglat golv källare - gjuta nytt? Flytspackla?
Byggmaterial & Byggteknik