Plattan borta, under en konstruktion jag inte sett i badrum tidigare. Reglat på mystiskt vis och fyllt med makadam. Det var gjutet direkt på det. In min värld så tänker jag att först lägga EPS betong i våg. Låta härda och sen flyta. Eller går det att flyta direkt på och skippa betongen? Det jag tänker är att flytet är för lättrunnet och kan leta ner sig mot taket på grannen under med mycket otur. Vad säger ni?
Det gäller alltså en lägenhet? Det kan vara bra att förtydliga omständigheterna lite. Förövrigt var det ganska vanligt att man förr fyllde bjälklag i byggnader med betongstomme med just makadam. Att ha reglar här är ju dock dumt. Det kan ju vara bra att du kollar med föreningen om det nu är en BRF vi pratar om. De kanske har en lösning som de har rekommenderat vid tidigare renoveringar.
Du bör inte flytta direkt på makadamen.
Du bör inte flytta direkt på makadamen.
Pratat med en plattsättare, direkt med finja och "expert" på hornbach som säger gjuta platta direkt på makadamen och sen flyta. Lyfter det här då jag vill veta om någon har erfarenhet av gjutningen av EPS och om det är något man ska tänka på när man gör det eller lite generella tips förutom att vi blir två så att det alltid finns en hink redo.
Check, och om riktigt snabb härdning är av värde, mapei pronto tex, eller finns det andra alternativ? Jag pratar snabbhärdande som i att kunna flyta efter 24hLingström skrev:
Flyta kan du nog göra kanske tidigare men tänk på att varje säck ink vatten är ca 30 kg så jag personligen gillar att låta vissa delar i badrummet ta sin tid. Normalt lägger du in mellan 350 kg och uppåt i ett badrum.
Nog för att det är fördelat på hela ytan men du minimerar även att flytet sjunker ner.
Låt det i varje fall gå 3 dagar efter du flytit tills du sätter tätskiktet.
Nog för att det är fördelat på hela ytan men du minimerar även att flytet sjunker ner.
Låt det i varje fall gå 3 dagar efter du flytit tills du sätter tätskiktet.
jag har för mig att det är max 3dygn på EPS men jag kan ha fel
Kan man verkligen dryga ut EPS med lecakulor?
EPS där behöver du inte ha bråttom, sök på youtube så ser du hur man blandar den i sopsäck, funkar rätt bra om det inte är så många säckar.
Du kan flyta på EPS dagen efter, ska du ha golvvärme så skruva fast 2,5mm armeringsnät med monteringsskruv som du drar ner i EPSn, näten behöver inte överlappa, du använder nätet för att naja fast kabeln i bara.
Flytspackel finns i massa olika torktider, från 24h till veckor. Kan vara olika min tjocklek på spacklet när det ligger på EPS, Ardex har min 20mm, så det kommer att bli någonstans mellan 40-50mm som mest (beroende på storlek på rummet)
Ofta så går det åt 17kg spackel för 10mm/m² men det kan också skilja
Mapei Pronto är väl ROTbruk?
Kan man verkligen dryga ut EPS med lecakulor?
EPS där behöver du inte ha bråttom, sök på youtube så ser du hur man blandar den i sopsäck, funkar rätt bra om det inte är så många säckar.
Du kan flyta på EPS dagen efter, ska du ha golvvärme så skruva fast 2,5mm armeringsnät med monteringsskruv som du drar ner i EPSn, näten behöver inte överlappa, du använder nätet för att naja fast kabeln i bara.
Flytspackel finns i massa olika torktider, från 24h till veckor. Kan vara olika min tjocklek på spacklet när det ligger på EPS, Ardex har min 20mm, så det kommer att bli någonstans mellan 40-50mm som mest (beroende på storlek på rummet)
Ofta så går det åt 17kg spackel för 10mm/m² men det kan också skilja
Mapei Pronto är väl ROTbruk?
Klicka här för att svara