12 454 läst ·
2 svar
12k läst
2 svar
Gjuta/fästa plintar på berg?
Jag ska bygga en friggebod, och exakta placeringen på tomten är lite oklar än, men vi har mycket berg på tomten, både synligt och under jord.
På vissa delar av tomten går det att gräva ner plintar, men där berget är synligt eller jord inte är djupt nog innan berg, undrar jag hur man går tillväga...??
Kan man gjuta plintar på berget?
Borrar man stift i berget och gjuter på dem sedan, eller finns det någon annan lösning?
Då jag ska bygga både friggebod och altan som med stor sannolikhet kommer att hamna både över jord och över berg, är jag mycket tacksam för tips.
Hur har ni gjort, ni som har altan eller friggebod på berg? :-?
På vissa delar av tomten går det att gräva ner plintar, men där berget är synligt eller jord inte är djupt nog innan berg, undrar jag hur man går tillväga...??
Kan man gjuta plintar på berget?
Borrar man stift i berget och gjuter på dem sedan, eller finns det någon annan lösning?
Då jag ska bygga både friggebod och altan som med stor sannolikhet kommer att hamna både över jord och över berg, är jag mycket tacksam för tips.
Hur har ni gjort, ni som har altan eller friggebod på berg? :-?
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Om du har berg i dagen eller bara ett fåtal centimeter ner skulle jag föreslå att förankra ordentligt i berget. Du kan antigen gjuta på berget men då har du borrat hål och fört ner armeringsjärn som sticker upp i din plint. Alternativet kan vara att du borrar i berget och fäster stolpskon direkt i berget.
Klicka här för att svara