1 011 läst ·
26 svar
1k läst
26 svar
Gjuta eps betong runt murstock på kallvind?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
En riktig murstock i tegel blir väl inte varm på utsidan så att trä/papper/plast riskerar att fatta eld?!? Eller menar ni att mitt hus är totalt felbyggt som har tapet och trälister mot murstocken där den passerar bostadsvåningen? (Eldar inte nu så kan inte testa hur icke-varmt det blir.)
Om du skulle isolera på utsidan så skulle den kunna bli det. All värme som avges kommer ju att ge temperaturhöjningar i omgivande material, ju mer isolerat desto mer stiger temperaturen.Magnus E K skrev:
Jämför med en yttervägg, lägger du på ett lager isolering till från utsidan, då kommer temperaturen i den tidigare ytterväggen helt plötsligt att bli mycket varmare eftersom du har mer isolering utanför denna.
Vid 80 grader börjar det ske, vid runt 150 grader är den helt flytande, jag skrev om detta tidigare i tråden. När den börjar smälta så får du luftbubblor uppe i håligheterna och plast i botten av håligheterna. Luften isolerar sämre än i EPSen, plasten isolerar inte alls, snarare tvärtom. Man kan nog räkna med att isolationsförmågan blir som vanligt betong ungefär.J Jansson69 skrev:
Vart hittar jag denna informationen, vilka murstockar blir 150 grader på utsidan?pacman42 skrev:
Vid 80 grader börjar det ske, vid runt 150 grader är den helt flytande, jag skrev om detta tidigare i tråden. När den börjar smälta så får du luftbubblor uppe i håligheterna och plast i botten av håligheterna. Luften isolerar sämre än i EPSen, plasten isolerar inte alls, snarare tvärtom. Man kan nog räkna med att isolationsförmågan blir som vanligt betong ungefär.
Det är inte relevant för problemet. Vid 150 grader så är plasten rinnande, men redan vid 80 grader så kommer den att börja tappa sina egenskaper.J Jansson69 skrev:
Men än mer relevant är vad regelverken säger. BBR säger att man skall ha minst 30 mm luftspalt, mer beroende på vad det är för skorsten. Hur mycket beror på skorstenens brandklassning.
Du svamlar om dina 80grader och ingett som du kan styrka det med!pacman42 skrev:
Det är inte relevant för problemet. Vid 150 grader så är plasten rinnande, men redan vid 80 grader så kommer den att börja tappa sina egenskaper.
Men än mer relevant är vad regelverken säger. BBR säger att man skall ha minst 30 mm luftspalt, mer beroende på vad det är för skorsten. Hur mycket beror på skorstenens brandklassning.
Ne du jag har gjutit ett antal bjälklag emot murstocken där även sotaren har godkänt så jag tror att det är en godkänd metod😉
Och även tillverkaren säger att materiellt är obrännbart, samt att man får isolera gjuta emot skorstenar om materialet är obrännbart..
Gjut på. Jag tror det är riskfritt, men det finns risk för att materialet inte isolerar lika bra som det är tänkt och det finsn en risk att sotaren protesterar. Det är upp till dig.J Jansson69 skrev:Du svamlar om dina 80grader och ingett som du kan styrka det med!
Ne du jag har gjutit ett antal bjälklag emot murstocken där även sotaren har godkänt så jag tror att det är en godkänd metod😉
Och även tillverkaren säger att materiellt är obrännbart, samt att man får isolera gjuta emot skorstenar om materialet är obrännbart..
Klicka här för att svara