Jag funderar på att gjuta EPS-betong mellan regelram och murstock på kallvinden.
Detaljer:
Murstocken går upp i mitten av huset, runt murstocken finns en regelram i trä på ca 10cm avstånd från murstocken.
Problemet är att det finns en hel del springor och glipor mellan murstocken och innertaket vilket har varit en motorväg för möss som vill in i huset/köket via vinden.
Jag var i färd med att mussäkra rund skorsten när det slog mig att jag skulle kunna täta med isolering i botten och sedan gjuta en fin jämn och förseglande kaka av EPS betong mellan skorstenen och träramen på vinden.
Till saken hör att vi gjutit andra våning med EPS-betong, även runt murstocken innan den går upp på vinden så jag misstänker att det inte är ett problem materialtekniskt.
Någon som har testat min EPS approach för att få tätt mellan innertak och murstock på vind?
Andra funderingar välkomnas!
Detaljer:
Murstocken går upp i mitten av huset, runt murstocken finns en regelram i trä på ca 10cm avstånd från murstocken.
Problemet är att det finns en hel del springor och glipor mellan murstocken och innertaket vilket har varit en motorväg för möss som vill in i huset/köket via vinden.
Jag var i färd med att mussäkra rund skorsten när det slog mig att jag skulle kunna täta med isolering i botten och sedan gjuta en fin jämn och förseglande kaka av EPS betong mellan skorstenen och träramen på vinden.
Till saken hör att vi gjutit andra våning med EPS-betong, även runt murstocken innan den går upp på vinden så jag misstänker att det inte är ett problem materialtekniskt.
Någon som har testat min EPS approach för att få tätt mellan innertak och murstock på vind?
Andra funderingar välkomnas!
Redigerat:
Skall du alltså ha EPS direkt mot skorstenen?
Smälter inte den då? Det borde kunna vara på gränsen i alla fall. EPS deformeras redan före 80 grader och det rinner iväg vid 150 grader ungefär. Så om du nu isolerar med EPS-betong så riskerar du en del problem.
Smälter inte den då? Det borde kunna vara på gränsen i alla fall. EPS deformeras redan före 80 grader och det rinner iväg vid 150 grader ungefär. Så om du nu isolerar med EPS-betong så riskerar du en del problem.
Ja, det förstår jag. Men du kommer att förskjuta värmen längre ut pga detta. Så frågan är hur varm EPS:en i betongen blir. Det beror bland annat på hur tjockt du gjuter och hur brett du gjuter.J jjabba skrev:
Notera också att man inte får ha brännbart material mot en skorsten, för moderna skorstenar så brukar man säga minst 30 mm luftspalt, medan det är mycket högre för äldre skorstenar (jag har sett siffror på 100 mm).
Enligt reglerna så skall man bygga en ram runt skorstenen med minst 30 mm luftspalt, ramen skall vara i icke brännbart material. Denna får sedan fyllas med icke brännbart material (exempelvis stenull). Det kommer att bli varmare i detta utrymme och skorstenen kommer dessutom att bli varmare på insidan just här.
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Hej
Jag hade nog klätt det med plåt och hällt i lecakulor.
Plåten kommer inte ligga helt tätt så då blir det inte så lokalt varmt om det finns lite luftflöde imellan. Lecan isolerar och möss gillar inte att rumla runt i leca.
/W
Jag hade nog klätt det med plåt och hällt i lecakulor.
Plåten kommer inte ligga helt tätt så då blir det inte så lokalt varmt om det finns lite luftflöde imellan. Lecan isolerar och möss gillar inte att rumla runt i leca.
/W
Nu har jag plastat in och förberett för ingjutning. Blir några cm eps och ett tunt lager flytspackel för att försegla kakan
(EPSen får inte vara exponerad för syret i luften mer än 12-24h efter gjutningen)
Är dock lite inne på att isolera med skivor av rockwool ytterst mot träramen, för att på så sätt minimera den gjutna volymen. Då skapas förvisso ingen luftspalt, men väl ett isolerat mellanrum mellan den gjutna massan och befintlig träram.
Vad tror ni om den idén?
Att sprida värmen något är jag inte så bekymrad över för ja nöjeseldar endast. Vedeldad bastu och öppen spis innan Kalle på julafton.
Uppvärmningen i huset sker via vattenburen golvvärme och bergvärmepump.
(EPSen får inte vara exponerad för syret i luften mer än 12-24h efter gjutningen)
Är dock lite inne på att isolera med skivor av rockwool ytterst mot träramen, för att på så sätt minimera den gjutna volymen. Då skapas förvisso ingen luftspalt, men väl ett isolerat mellanrum mellan den gjutna massan och befintlig träram.
Vad tror ni om den idén?
Att sprida värmen något är jag inte så bekymrad över för ja nöjeseldar endast. Vedeldad bastu och öppen spis innan Kalle på julafton.
Uppvärmningen i huset sker via vattenburen golvvärme och bergvärmepump.
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
HejJ jjabba skrev:Nu har jag plastat in och förberett för ingjutning. Blir några cm eps och ett tunt lager flytspackel för att försegla kakan
(EPSen får inte vara exponerad för syret i luften mer än 12-24h efter gjutningen)
Är dock lite inne på att isolera med skivor av rockwool ytterst mot träramen, för att på så sätt minimera den gjutna volymen. Då skapas förvisso ingen luftspalt, men väl ett isolerat mellanrum mellan den gjutna massan och befintlig träram.
Vad tror ni om den idén?
Att sprida värmen något är jag inte så bekymrad över för ja nöjeseldar endast. Vedeldad bastu och öppen spis innan Kalle på julafton.
Uppvärmningen i huset sker via vattenburen golvvärme och bergvärmepump.
Man ska alltid räkna med värsta scenariot!
Men det du gör låter bra.
/W
Frågan är vad de säger vid nästa brandskyddskontroll...
Jag hade absolut inte gjutit någonting runt en skorsten. Låter helt vrickat!
Jag hade absolut inte gjutit någonting runt en skorsten. Låter helt vrickat!

