1 362 läst ·
24 svar
1k läst
24 svar
Gjuta en platta till markstativ
Jag får börja gräva så får vi se hur det ser ut 😀 återkommer med bilderR roli skrev:Dränerar jorden/gruset eller vad du nu har för material i marken BRA så behöver du inte ner med makadam till frostfritt djup och då ej heller någon cellplast. Det är om ditt material är tät och binder fukt som du endera grundlägger på frostfritt djup eller isolerar så att kylan inte går ner men då är det inte bara rakt under plattan som du behöver isolera utan även en bit utanför. Isolerar du bara rakt under plattan så går kylan ändå ner och det blir sättningar.
Ett dränrör som leder vattnet ifrån gropen som du gräver..P Pappa1986 skrev:
Skydda röret ifrån jord och annat material genom att antingen lägga det i makadam eller omsluta det med markduk..
Har du gjort något extra för att ta hand om kondensvattnet från LVVP?K Klass0n skrev:Nej, jag har fått lära mig att man ska i med dränerande material men att det inte måste vara makadam.
Däremot måste det ju vara väl packat så att inte plattan sätter sig av den anledningen.
När jag gjöt plattan till vår utedel så nöjde jag mig med att gräva bort jorden och kanske ytterligare 10cm. Men då har vi hyfsat väl dränerande material under.
Sen la jag 15 cm makadam och gjöt en 15-20cm tjock platta.
Denna har iaf klarat sig en säsong utan antydan att röra på sig eller spricka.
Hej,
Nej faktiskt inte. Nu är det i vårt fall utedelen till en Luft-Luft det gäller. Det är möjligt att det blir mindre kondens från dem, jag vet inte.
Hur som helst så mellan plattan till utedelen och huset (krypgrund) är det ca 15cm. Här ligger makadam och sjösten ner till dräneringsrören.
Vi hade planerat nån komplicerad historia för att samla upp kondensvatten och sedan leda ner det till dessa rör samt nån värmetråd.
De som installerade pumpen avrådde och menade att detta ej behövs, så vi tog deras råd och tänkte att huset går knappast sönder på en vinter.
Så vi höll koll på det hela vintern. Det droppade och hade sig men frös inte till några stora isbanor.
Vi har dock tänkt försöka impregnera betongen (som utedelen står på) bättre då den kanske inte mår bra av att vara blöt hela vintern men vi har inte gjort det än.
Nej faktiskt inte. Nu är det i vårt fall utedelen till en Luft-Luft det gäller. Det är möjligt att det blir mindre kondens från dem, jag vet inte.
Hur som helst så mellan plattan till utedelen och huset (krypgrund) är det ca 15cm. Här ligger makadam och sjösten ner till dräneringsrören.
Vi hade planerat nån komplicerad historia för att samla upp kondensvatten och sedan leda ner det till dessa rör samt nån värmetråd.
De som installerade pumpen avrådde och menade att detta ej behövs, så vi tog deras råd och tänkte att huset går knappast sönder på en vinter.
Så vi höll koll på det hela vintern. Det droppade och hade sig men frös inte till några stora isbanor.
Vi har dock tänkt försöka impregnera betongen (som utedelen står på) bättre då den kanske inte mår bra av att vara blöt hela vintern men vi har inte gjort det än.
Ok, kan ju funka att bara lägga ett 2metersrör från röret och sen ut på trädgården. Inte det snyggaste men borde ju funkaK Klass0n skrev:Hej,
Klicka här för att svara