Hej vi skall bygga ett hus på en tomt där det är ungefär 50 cm skogsjord ner till berg på hela ytan berget ser ut att vara jämt och ungefär samma höjd av skogsjord över hela ytan till berg. Berget sluttar 10% över husets bredd alltså 1dm per meter, alltså relativt svagt sluttande berg.
jag har fått rådet plansprängning av sprängaren men andra säger äsh det är bara att fylla upp eller om man verkligen vill vara på säkra sidan förankra i berget på några platser. Såklart är det skönt att slippa spränga.
Kan ja få råd?
jag har fått rådet plansprängning av sprängaren men andra säger äsh det är bara att fylla upp eller om man verkligen vill vara på säkra sidan förankra i berget på några platser. Såklart är det skönt att slippa spränga.
Kan ja få råd?
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Spräng och gör plan grund så slipper ni risken som norrmännen har där deras hus har spolats ut i havet när marken flyttAr sig.
Jag har ett liknande fall. La precis upp en tråd med förslag på grund.C Christoffer falsen skrev:Hej vi skall bygga ett hus på en tomt där det är ungefär 50 cm skogsjord ner till berg på hela ytan berget ser ut att vara jämt och ungefär samma höjd av skogsjord över hela ytan till berg. Berget sluttar 10% över husets bredd alltså 1dm per meter, alltså relativt svagt sluttande berg.
Kan ja få råd?
Kan du bifoga bild?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Jag skulle låta tomtens nivåer i övrigt styra valet om sprängning eller fyllning. Ett hus som står på en hög bank av fyllning och resten av tomten sluttar är inte så snyggt.
Tack för svar, absolut det estetiska är absolut något att ta i beaktande men i de här fallet är de främst hållfastigheten jag är ute efter och att huset inte skall sätta sig. och sköljas ut i havet tror ja inte eftersom huset som sagt kommer ligga på Berg oavsett frågan är bara om det kan ligga på svagt sluttande berg där man i ena änden fyller mer än den andra.
Bifogar bild på tomten.
Bifogar bild på tomten.
Delad grundläggning som det blir om du bara fyller upp en del vill du undvika eftersom den del som inte är berg kommer sätta sig, om än så lite och det kommer ge rörelser och högst sannolikt sprickor förr eller senare på något byggelement. Om du inte spränger så fyll upp för hela grundens yta.
Kan man terrasera eller använda L stöd för att motverka sättningar?mexitegel skrev:
Tack för alla kommentarer och svar det här forumet är guld!
absolut skall allt fyllas upp på ena sidan lite grann så att vatten kan rinna under grunden och I andra änden mer. Alltså samma material under hela grunden bara olika mycket på olika ställen. Frågan är om det då kan sätta sig eller att grunden kan krypa neråt med tiden?
absolut skall allt fyllas upp på ena sidan lite grann så att vatten kan rinna under grunden och I andra änden mer. Alltså samma material under hela grunden bara olika mycket på olika ställen. Frågan är om det då kan sätta sig eller att grunden kan krypa neråt med tiden?
Klicka här för att svara