Hej, vi håller på att planera vår kommande köksrenovering och har fastat med vilken typ av bänkskiva vi skall välja. Det kommer bli ett kök från Ikea, och vi har en relativt strikt budget.

Jag har verkligen svårt för den ihåliga känslan från laminatskivorna, även om jag känner till alla dess fördelar. Helst skulle jag vilja ha en i Sten eller trä, men sten har vi inte råd med och trä är vi oroliga kommer bli snabbt slitet pga. småbarn i huset.

Vi har också planer på att bygga ut bänkskåpen en bit så vi får djupare bänkyta (både av estetiska och praktiska skäl). Med allt detta i åtanke har jag börjat planera för att gjuta skivor själv i betong. Såhär kommer köket att se ut:

Det som drar mig ifrån att gjuta skivor är att det skulle bli så många meter. Det två skulle bli 2 st skivor á 3 m, en med diskho och en med spishäll. Sedan en köksö 1,8 x 0, 85 m.

Jag skulle gärna vilja höra folks åsikter om detta, är det några som har haft betongskivor i köket?
- Har ni vart nöjda?
- Tål Ikeas stommar vikten från skivan? (Jag har funderat på att skippa upphängningsskenan och istället ställa dem på reglar och dra fast dem i väggen. Bra eller dåligt?
- Alternativ till betongskivor? Finns det något annat roligt material man kan ha som bänkskivor?
- Skippa idén och gå på laminatskivor istället? En anledning att jag drar mig från att köpa laminatskivor är också pga. att priset hos Ikea drar iväg väldigt när man går ifrån standarddjup, tråkigt att lägga mycket pengar på laminatskivor som jag ändå inte kommer vara helt nöjd med.

Vill gärna höra så många åsikter och ideér som möjligt!

Det som kommer bli största problemet är längden eftersom du ska ha urtag också.
En så lång skiva blir tung och att lyckas vända, transportera den från gjutbordet till där den ska ligga utan att den spricker är nog svårt.
I övrigt är det inga bekymmer, stommarna tål det utan problem.

Kolla lite på hur amerikanarna gör istället, de gjuter dom på plats och lägger en genomskinlig epoxi som ytskikt och verkar bli snyggt.

P Per_Eriksson skrev:
Det som kommer bli största problemet är längden eftersom du ska ha urtag också.
En så lång skiva blir tung och att lyckas vända, transportera den från gjutbordet till där den ska ligga utan att den spricker är nog svårt.
I övrigt är det inga bekymmer, stommarna tål det utan problem.

Kolla lite på hur amerikanarna gör istället, de gjuter dom på plats och lägger en genomskinlig epoxi som ytskikt och verkar bli snyggt.
Jo precis, mer eller mindre alla som man läser som har gjort detta säger att de fick sprickor i områdena runt diskhon och hällen, av förklarliga skäl. Har sätt ganska mycket på youtube Amerikanerna som gjuter på plats som du nämner, de har ju dock oftast den plastramen som de bryter av då det härdat, har inte hittat den att köpa i Sverige. Som vanligt så finns det alla möjliga smarta produkter i resten av världen som är svåra för oss i Sverige att ta del utav.

För att lösa problemet med längden, har jag funderat på om man istället för en lång dela upp det i 2-3 sektioner. Det negativa blir ju då att man får flera skarvar, men kan man få dessa att skarva snyggt ihop kanske det kan uppfattas som en medveten detalj och inte en defekt.

Heij83
Jag tänkte gjuta bänkskiva i betong till vårt kommande kök.
Min plan är att platsgjuta och slipa den.

Ska bli intressant att se hur du löser problemen och kanske kan snappa upp några bra tipps på vägen.

Heij83 Heij83 skrev:
Jag tänkte gjuta bänkskiva i betong till vårt kommande kök.
Min plan är att platsgjuta och slipa den.

Ska bli intressant att se hur du löser problemen och kanske kan snappa upp några bra tipps på vägen.
Hur planerar du att göra med "fronten" av skivan när du platsgjuter den? Jag tänker att då när man gjuter bygger man en form på samma sätt som om man gjuter vid sidan av? Med skillnaden att man inte vänder den och istället måste få till en bra yta på ovansidan. Men vad gör man då för att dölja kortsidan på skivan som man gjuter på?

Heij83
Tänker mig att bygga en form i formplyfa, lägga den på stommen, gjuta.
Efter gjutning så får man ta bort framkanten av formen och ta bort undersidan med en fein in till stommen, plyfan om sen syns får man dölja med en list.

Alternativt att man bygger formen i varje stomme och sätter en regel på framsidan som formplyfan kan vila på i samma höjd som stommen.
Men det krävs betydligt mer jobb och riskerar att bli söligt.

• Gilla
Per_Eriksson
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Tänker mig att bygga en form i formplyfa, lägga den på stommen, gjuta.
Efter gjutning så får man ta bort framkanten av formen och ta bort undersidan med en fein in till stommen, plyfan om sen syns får man dölja med en list.

Alternativt att man bygger formen i varje stomme och sätter en regel på framsidan som formplyfan kan vila på i samma höjd som stommen.
Men det krävs betydligt mer jobb och riskerar att bli söligt.
Okejokej, ja det är ju absolut ett alternativ att göra på det sättet! Man kan ju möjligtvis använda sig av en täcksida från kökstillverkaren om man vill att det skall smälta in med övriga fronter.

Ett annat alternativ för att hålla ner vikten och gjuta vid sidan av är ju att fylla ut med någon frigolit eller liknande, har sätt en del som har gjort så men inte hittat någon recension på hur slutreslutatet blir.

Heij83
AntonSandegren AntonSandegren skrev:
Okejokej, ja det är ju absolut ett alternativ att göra på det sättet! Man kan ju möjligtvis använda sig av en täcksida från kökstillverkaren om man vill att det skall smälta in med övriga fronter.

Ett annat alternativ för att hålla ner vikten och gjuta vid sidan av är ju att fylla ut med någon frigolit eller liknande, har sätt en del som har gjort så men inte hittat någon recension på hur slutreslutatet blir.
Risken att skivan spricker är större ju mer man fyller ut med annat.

Jag kommer nog att använda mig av ett tredje alternativ nu när jag fått fundera en stund.

Lägger en plyfa på stommen som går ut ca 15mm från stommen.
Sen sätter man en plyfa till under den utstickande, fäster den med alla konstens regler mens reglar stöttor mm och bygger upp kanten dör man vill ha den.

Då kan du ta bort den extra lilla biten plyfa medan betongskivan livar med kanten på skåpen utan att synas.
Vill man så kan man ta bort den lilla biten under som sticker ut och sätta belysning där

Heij83
Så här kommer jag antagligen att göra

• Illustration av ett byggprojekt med texter 'Denna lämnas kvar', 'Stomme', 'Plyfa', och 'Regel' som visar olika delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
whizkid1 och 1 till
  • Laddar…
Skånepöjk
Heij83 Heij83 skrev:
Så här kommer jag antagligen att göra
Hur får du bort plyfan på baksidan?

Klurar också på bänkskivor + stänkskydd i både kök och badrum i framtida renoveringar (princip enl bild 1) och är inne på att gjuta skivan på plats (stänkskyddet som separata skivor) och slipa ytan med målet att få till ett ganska rufft uttryck liknande ett betonggolv (se referensbilder 2 och 3). Många bänkskivor jag sett har ett betydligt mer monokrom yta som jag tror är väldigt svår att få till utan ett vändmoment för att få formsidan upp. För att få en ganska skarp och tålig kant så tänker jag att front görs med en lite tjockare plåtvinkel i formen, en betongkant behöver troligen dövas för att inte bli för vass och ömtålig. Där jag sitter fast just nu är i efterbehandlingen - vattenglas och vax eller såpa känns aktuellt just nu men har inte riktigt satt mig in i alla alternativ.

Hur tänker du att du vill att slutresultatet ska se ut i struktur/färg osv?

• Modernt kök med gjutna bänkskivor och stänkskydd i betonglook, träskåp och flytande hylla.
    Skapa konto
  • Rufft betonggolv i en stor hall med stolar och bord längs väggarna.
    Skapa konto
  • Gjutet betonggolv med ruff yta och märkbara skiftningar i färg och textur, illustrerande ett önskat utseende för bänkskivor.
    Skapa konto
Heij83
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Hur får du bort plyfan på baksidan?
det kanske inte behövs någon plyfa på baksidan, kanske kan gjuta direkt mot väggen. Kanske lägga en plast mot den för skydd.
Dessutom så tar man en tunnare plyfa längst in så kanske kaklet kommer utanför skivan då kan den sitta kvar.

Heij83
K klippfast skrev:
Klurar också på bänkskivor + stänkskydd i både kök och badrum i framtida renoveringar (princip enl bild 1) och är inne på att gjuta skivan på plats (stänkskyddet som separata skivor) och slipa ytan med målet att få till ett ganska rufft uttryck liknande ett betonggolv (se referensbilder 2 och 3). Många bänkskivor jag sett har ett betydligt mer monokrom yta som jag tror är väldigt svår att få till utan ett vändmoment för att få formsidan upp. För att få en ganska skarp och tålig kant så tänker jag att front görs med en lite tjockare plåtvinkel i formen, en betongkant behöver troligen dövas för att inte bli för vass och ömtålig. Där jag sitter fast just nu är i efterbehandlingen - vattenglas och vax eller såpa känns aktuellt just nu men har inte riktigt satt mig in i alla alternativ.

Hur tänker du att du vill att slutresultatet ska se ut i struktur/färg osv?

Kanten på skivan tänker jag fasa av lite så den blir ”mjuk”
Antingen får man slipa ner kanten eller så får man försöka bygga forman så den böjer sig inåt

Är inte en betongskiva utan ytbehandling väldigt känslig för fläckar? Med epoxy på blir det ju en annan sak men ganska repkänsligt istället.
Om man gillar trä så behöver man ju inte undvika det bara för att man har barn. En skiva i hårt trä, t.ex. ek, som är väl inoljad tål det mesta.
Då skulle jag vara mer nervös att glas och porslin går sönder av att tappas i en betongskiva, eller att skivan spricker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.