2 047 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Gjuta betong under marksten?
Medlem
· Västra Götaland
· 36 inlägg
Hej!
Våran entreprenör skall anlägga en skiffergång till vårat hus (som ska gå genom gräsmattan). Roboten ska kunna köra över, så gången ska inte ha någon kant. Och vi ska inte ha någon "hård" fog emellan, utan vill att gången ska "smälta in" mer i gräsmattan.
Dom är inne på att dom vill gjuta en "sula" under och sätta fast plattorna i den, och sedan fylla fogen med flis för att ändå få en "naturlig" känsla.
Brukar man göra så? Och vad finns det för fördelar/nackdelar med det?
(Jag är ju amatör, men trodde det var vanligare att man hade kross och sedan slätsand och lade skifret på det)
Våran entreprenör skall anlägga en skiffergång till vårat hus (som ska gå genom gräsmattan). Roboten ska kunna köra över, så gången ska inte ha någon kant. Och vi ska inte ha någon "hård" fog emellan, utan vill att gången ska "smälta in" mer i gräsmattan.
Dom är inne på att dom vill gjuta en "sula" under och sätta fast plattorna i den, och sedan fylla fogen med flis för att ändå få en "naturlig" känsla.
Brukar man göra så? Och vad finns det för fördelar/nackdelar med det?
(Jag är ju amatör, men trodde det var vanligare att man hade kross och sedan slätsand och lade skifret på det)
Bästa svaret
Ska du ha en jämn yta så roboten kan gå över, så är det nog bara ett fast underlag som gäller. Läggs plattorna i grus/sand kommer dom att ändra läge med väder och vind. Höja sig lite här och sjunka där. Det gillar nog inte robotten
Medlem
· Västra Götaland
· 36 inlägg
Ok, tack! Ja, det låter ju vettigt. Vill bara att det inte ska se för "sterilt" ut, men antar att man kan ha fogsand eller liknande som fog så att det ser lite mer naturligt utJ jonaserik skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 799 inlägg
Jag har för en del år sedan lagt granitplattor på gången från gatan till entretrappan. Det var lerunderlag på en del av sträckan. Så jag lade först 100mm dränerande material, sedan 100mm frigolit för att undvika tjälskjutning, och 100mm armerrad betonplatta. Och så graniten med fix och fog för utomhus bruk.
Det har blivit kanonbra, Utom en sak.
Frigoliten isolerar så det inte blir kallt under, men också tvärtom. Så på höstkanten kan det vara sommartorrt överallt, men glashal isbana just på gången till entren. Daggen på natten fryser till is, på alla andra ytor torkar det upp tidigt.
Senare på vintern är det inget problem, då är det ungefär lika halt på den här ytan som överalt annars.
Det har blivit kanonbra, Utom en sak.
Frigoliten isolerar så det inte blir kallt under, men också tvärtom. Så på höstkanten kan det vara sommartorrt överallt, men glashal isbana just på gången till entren. Daggen på natten fryser till is, på alla andra ytor torkar det upp tidigt.
Senare på vintern är det inget problem, då är det ungefär lika halt på den här ytan som överalt annars.
Medlem
· Västra Götaland
· 36 inlägg
Ok, tack för att ni delar era erfarenheter. Blev att vi gjöt (men utan frigoliten) 
Klicka här för att svara
