H
H hul skrev:
absolut inga konstigheter.
fram med en borrhammare om in med lite dubb.
vattna som in i helvete och sen gjut
Ja i med lite underkantsarmering med

I
F Frändberg skrev:
Så här ser det ut. Alltid intressant med olika synpunkter!
Jäkla rent och fint
Är det brunn i någon ände?

Finns ju ingen anledning att krångla till det, @hul är nog inte ute och cyklar här ...

Ska man blanda betongen själv kan jag ju förstå varför man vill fylla upp med sand, men om man köper färdig betong hade jag nog räknat på vad skillnaden i pris blir .. det är ju ändå lite jobb att göra det? Om det inte finns någon nackdel med att gjuta tjockare?

Jag tror inte hållfastheten är det avgörande här. Golvet lär ju knappast bli svagare av gjutningen.
Jag skulle ha gjutit igen hela för enkelhetens skull. Lägg i armeringsnät lagom djupt och dubba fast i befintlig betong eller sätt distanser under så det håller sig på plats under gjutningen.

• Gilla
irihenke
  • Laddar…
Jag är ny här och är tacksam för alla tips och förslag jag fått! Men håll gärna en god saklig ton tack! Det kan ju faktiskt finnas fler än ett sätt som är rätt, och då är det bra med argumenten bakom så man sen kan ta ställning själv!

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
I
F Frändberg skrev:
Jag är ny här och är tacksam för alla tips och förslag jag fått! Men håll gärna en god saklig ton tack! Det kan ju faktiskt finnas fler än ett sätt som är rätt, och då är det bra med argumenten bakom så man sen kan ta ställning själv!
Tänker på att känna proppa avloppet till rännan.

Ts ska inte bygga ett kärnkraftverk. 8 cm är som sagt i underkant, men annars är det bara att hälla i betong, vibba och dra av.

Jag hjälpte min far med exakt samma sak för 25 år sedan när han förvandlade ladugården till mekanisk industri och det håller än.

• Gilla
irihenke
  • Laddar…
H hul skrev:
jo men ett par dubb ska han ta och vattna måste han göra
Ja, det är riktigt. Men svårare än så behöver det som sagt inte göras.

• Gilla
hul
  • Laddar…
Hej Frändberg.

Vill du kan du tvätta rännan med ammoniak som effektivt tar bort fettet och är billigt. Fylla rännan med valfritt mtrl (sand, frigolit, grus, lecasluring), spara 8-10 till ö.k golv, dubba 10or i befintligt golv och naja fast matta i dubbningen. Vattna befintlig golvkant eller stryk på "sluring" för bra vidhäftning.Gjut å ta några bärs.

Lycka till!

I irihenke skrev:
Jäkla rent och fint
Är det brunn i någon ände?
Nej, ingen brunn, men en kulvert som leder ut till gödselplattan.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Finns ju ingen anledning att krångla till det, @hul är nog inte ute och cyklar här ...

Ska man blanda betongen själv kan jag ju förstå varför man vill fylla upp med sand, men om man köper färdig betong hade jag nog räknat på vad skillnaden i pris blir .. det är ju ändå lite jobb att göra det? Om det inte finns någon nackdel med att gjuta tjockare?
Jag tänkte att jag ska klara mig på en betongbil. Med sand och betong sista 10 cm tror jag det kommer gå åt ca 4,5 m3 betong. Dessutom behövde sandlådan fyllas på lite

I
F Frändberg skrev:
Nej, ingen brunn, men en kulvert som leder ut till gödselplattan.
vad hittar du på där?
tänk på att gärna spola ur innan du proppar igen

I
F Frändberg skrev:
Jag tänkte att jag ska klara mig på en betongbil. Med sand och betong sista 10 cm tror jag det kommer gå åt ca 4,5 m3 betong. Dessutom behövde sandlådan fyllas på lite
annars får du göra en gammal klassiker fylla på med stenbumlingar för dryga ut betongen :crysmile:
vad för verkstad? traktorer/bilar hushålls grejer? ;)
jcb 457 exempelvis eller lättare grejer?

Tråd rensad

§ 4.4 Gott debattklimat - visa respekt och hjälp till om du kan
Vi eftersträvar ett gott debattklimat, vilket innebär att alla får komma till tals och blir behandlade med respekt. Diskutera sakfrågor utan att brusa upp eller gå till personangrepp. Det är naturligt att ha olika åsikter.

§4.4.4 Misstänker du att någon är ett sk. troll som driver med oss och skriver bara för att få uppmärksamhet så ska du rapportera det. Skriv det inte i tråden.

/Mats
Moderator

• Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.