Jag har en ladugård med 2 rännor som är ca 30 m långa, 60 cm breda och 30 cm djupa. Dessa vill jag gjuta igen så jag får en mer användbar ladugård för garage, verkstad, förråd...

Min tanke är att fylla upp rännorna med sand förutom de översta 8 cm, padda sanden, lägga armeringsnät 3 cm från ytan och sen gjuta betong de översta 8 cm med betong från betongbil.

Någon som har tips att jag ska göra på något annat sätt? Tjockare betong än 8 cm? Annat som man bör tänka på?

Har aldrig gjutit förut, så alla bra tips mottages tacksamt!

Åsa Lund
8 cm låter lite tunt för att använda som golv i verkstad.
Oavsett vilket så måste du dubba ihop nya betongen med den gamla. Armeringsjärn som borras in i den gamla betongen och gjuts fast i den nya.

• Gilla
Frändberg och 1 till
  • Laddar…
S
Skitrännor då :confused: med ingrodd skit i gavlarna , den nya betongen kommer inte att fästa där , du kan fylla med sand och packa det blir ett bra underlag , armeringsnät och 10 cm betong räcker , armeringsjärnen sätts kanske ett par centimeter från sanden men se skiss för att ankra det nya

• Skiss som visar hur man förbereder underlag med sand och armeringsjärn för gjutning av betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Emily Hellsing och 2 till
  • Laddar…
Skiten är bortskrapad, så den gamla betongen skulle jag säga är relativt ”ren”. Kan armeringsnäten lyfta vid gjutning alltså, trots att de är ihopnajade med varandra?

Hade inte tänkt att behöva borra in armeringsjärn i gamla betongen, men det kanske är bra tips...

S
Skiten bortskrapad OK , men det är gammal betong ny fäster inte på det
Nja kanske inte lyfta i ordets mening , men du vill ha något som är starkt och inte ligger löst , det kommer det inte att bli om du bara gjuter igen hålet , det nya måste ankras upp i det gamla , därav armering in i sidorna , vid belastning kan det röra sig annars då den bara är en plugg som ligger där

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Åsa Lund
Helst skulle du nog blästra betongen för att få fäste ordentligt. Rejäl högtryckstvätt med hetvatten kan kanske duga

• Gilla
Robbe89
  • Laddar…
S
Går inte att blästra eller högtrycka , ny betong fäster inte på gammal , ska man få ett fäste ska den gamla vara som ett stenröse på ytan

I
skulle alla gånger iallafall högtryckstvättta betong innan du börjar fundera på gjuta.
och som sagt tidigare fäste mot gamla kan bli problem.
sen kan det ju vara bra att dom rännor har funktion.
kanske bara sätta galler på. ( skär i spår där rännan så att gallerna ligger på nå)

H
Sluta kom med förslag om ni inte har en aning.

självklart fäster betongen utan problem mot den gamla betongen.
tvätta av ytan och sätt några dubb på var sida.
fukta ner den gamla betongen rejält och då menar jag rejält, låt den gärna stå i vatten i flera timmar om de finns möjlighet.
fyll upp med fylle till önskad nivå och sedan i med betong.

de här med blästra osv är ju bara skitsnack

I
H hul skrev:
Sluta kom med förslag om ni inte har en aning.

självklart fäster betongen utan problem mot den gamla betongen.
tvätta av ytan och sätt några dubb på var sida.
fukta ner den gamla betongen rejält och då menar jag rejält, låt den gärna stå i vatten i flera timmar om de finns möjlighet.
fyll upp med fylle till önskad nivå och sedan i med betong.

de här med blästra osv är ju bara skitsnack
Så du har full koll på hur ladugårdsbetong kan se ut?

H
I irihenke skrev:
Så du har full koll på hur ladugårdsbetong kan se ut?
full koll vet jag inte, har ju inte varit på plats.
men gjutit i bra mycket värre förhållande än de och klart att dubben håller de på plats, va ska de ta vägen?

Så här ser det ut. Alltid intressant med olika synpunkter!

• Betonggrund med två tomma schakt inför byggprojekt, omgiven av murade kanter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Emily Hellsing
  • Laddar…
I
H hul skrev:
full koll vet jag inte, har ju inte varit på plats.
men gjutit i bra mycket värre förhållande än de och klart att dubben håller de på plats, va ska de ta vägen?
Ja just det du verkar ju ha erfarenhet i allt. Finns det något du inte gjort?

H
I irihenke skrev:
Ja just det du verkar ju ha erfarenhet i allt. Finns det något du inte gjort?
jobbar inom bygg så de anser jag mig kunna ja.

H
F Frändberg skrev:
Så här ser det ut. Alltid intressant med olika synpunkter!
absolut inga konstigheter.
fram med en borrhammare om in med lite dubb.
vattna som in i helvete och sen gjut

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.