112 958 läst ·
136 svar
113k läst
136 svar
gjuta bänkskiva utekök
Ja så är det ju, man kan inte komma runt alla hinder. 😃R reta skrev:Tack för svar!
Men vid en viss höjd slår väl reglagen och rören till reglagen i bänkskivans underkant? Så det blir väl din maxhöjd? Och om du skulle haft en panna eller stekbord större än hålet funkar det med andra ord inte riktigt, för att de då behöver vila på skivan och avståndet till brännaren inte går att justera närmare. Förstår jag dig rätt?
Men iomed att pannorna är ungefär lika konkav(tror det är rätt ord) så spelar det inte så stor roll, jag hade tänkt skaffa en 78cm och den hade fungerat, men kom aldrig så långt.
R reta skrev:Får man fråga såhär i efterhand vad du har för reflektioner? Jag ska också bygga in en gasolbrännare i utekök som jag ska gjuta själv. Jag ser att du har en med två ringar, funkar det bra eller ångrar du att du inte köpte en större med tre? Har du tillräckligt stort hål för att sänka ned vissa pannor och låta de vila på brännarens pannstöd, eller vilar samtliga pannor du använt på betongskivan, och hur har det funkat? Extremt tacksam för de svar du kan och har tid att ge 🙏
Hej reta,R reta skrev:Tack för svar!
Men vid en viss höjd slår väl reglagen och rören till reglagen i bänkskivans underkant? Så det blir väl din maxhöjd? Och om du skulle haft en panna eller stekbord större än hålet funkar det med andra ord inte riktigt, för att de då behöver vila på skivan och avståndet till brännaren inte går att justera närmare. Förstår jag dig rätt?
Jag är fortfarande nöjd med mitt utekök (resultatet kan du se i #118). Det står där det står så att säga 😂 och är fortfarande intakt. Jag använder tyvärr inte stekhällen så väldigt ofta men när jag väl gör det så fungerar det bra. Det enda lilla strulet som kan hända någon gång emellanåt är att när det blåser lite friskt så kan lågorna i de två ringarna släckas, men det är ingen fara med det. Normalt sett så fungerar det bra. Jag känner inte att jag har behov av en med tre ringar.
Just det där med höjden är lite klurigt. Precis som du säger så blir maxhöjden då där
reglagen går i underkanten på bänkskivan.
Som du kan se i mitt tidigare inlägg (#118) så har jag löst det med klämmuttrar och vagnsbultar. Det fungerar förvånansvärt bra och håller fortfarande.
Klicka här för att svara