Ska till och gjuta en bänkskiva till ett enkelt utekök , som ska ha en infälld klotgrill(weber 57) och en muurikka 58 (D400 brännare).

Har hittat mycket bilder m.m. på en ingjutning av grill men inget om någon som gjort det med en muurikka brännare.

Är det någon som gjort så vill jag gärna ha tipps och bilder!
 
  • Gilla
joelpap
  • Laddar…
Det löste sig , är nästan klar , målning kvar nu!
 
  • Nästan färdigbyggt utekök med installerad gasolplatta och väntande målningsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kalle Hägerström och 31 till
  • Laddar…
Mycket snyggt gjort, vad använde du för material för att forma hålen för grillen och Muurikkan?
 
  • Gilla
PergolaChristian och 1 till
  • Laddar…
O osimb04 skrev:
Mycket snyggt gjort, vad använde du för material för att forma hålen för grillen och Muurikkan?
Tack!
Jag tog markisolering(hård cellplast). Lätt o knacka ur efter gjutning.
Jag använde en sticksåg som jag fäste på en spillbit , mätte grill/murrika (ex weber 57 cm där tog jag 56 cm och delade på två) .
Mätte från bladet på sticksågen och fäste en skruv i andra änden så måttet stämde med måttet ovan.
Tryck i skruven i cellplasten o kör sticksågen så får du ett rund skiva att lägga i formen!
 
  • Gilla
SodraNas och 2 till
  • Laddar…
P Patrik Frisk skrev:
Tack!
Jag tog markisolering(hård cellplast). Lätt o knacka ur efter gjutning.
Jag använde en sticksåg som jag fäste på en spillbit , mätte grill/murrika (ex weber 57 cm där tog jag 56 cm och delade på två) .
Mätte från bladet på sticksågen och fäste en skruv i andra änden så måttet stämde med måttet ovan.
Tryck i skruven i cellplasten o kör sticksågen så får du ett rund skiva att lägga i formen!
Tack för informationen, vad är det för mått på uteköket?
Hur mycket skulle du uppskatta att bygget/skivan väger? Skulle behöva sätta mitt utekök på hjul...
 
O osimb04 skrev:
Tack för informationen, vad är det för mått på uteköket?
Hur mycket skulle du uppskatta att bygget/skivan väger? Skulle behöva sätta mitt utekök på hjul...
Gjorde en uträkning när jag gjorde den , men kommer inte ihåg vikten. (Finns på nätet vikten) men den blir tung fast man tar ur för grill och murrika.
Den är bredd 1800x djup 850x höjd 30.
Komihåg att armera ordentligt. Samt helst expanderbetong(vilket jag inte tog).
 
  • Gilla
osimb04
  • Laddar…
En fråga: blir träspaljé bakom grillen extremt varm skadad av värmen?

ska bygga liknande som du och undrar vad som händer med spaljén . Vill ju inte att det börjar brinna
 
  • Gilla
e-f
  • Laddar…
C claym skrev:
En fråga: blir träspaljé bakom grillen extremt varm skadad av värmen?

ska bygga liknande som du och undrar vad som händer med spaljén . Vill ju inte att det börjar brinna
Näe det har inte varit någon fara.
 
P Patrik Frisk skrev:
Näe det har inte varit någon fara.
puh .
En annan fråga: hur kort är det från hållet / hålen till den långa sidan (överkanten)? Underkanten ser ut att vara ca 80 mm? Tänker att det är en svag punkt när man gjutit och vill lyfta skivan
 
C claym skrev:
puh .
En annan fråga: hur kort är det från hållet / hålen till den långa sidan (överkanten)? Underkanten ser ut att vara ca 80 mm? Tänker att det är en svag punkt när man gjutit och vill lyfta skivan
Har inte mätt det nu, men armerar du och har en tjocklek på 30mm så är det ingen fara att bära den.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
O osimb04 skrev:
Tack för informationen, vad är det för mått på uteköket?
Hur mycket skulle du uppskatta att bygget/skivan väger? Skulle behöva sätta mitt utekök på hjul...
Skivan
L*B*H*betongen vikt
1,8*0,85*0,03*2400=110kg

Hål
r*r*Pi*h*betongens vikt
‭0,25* 0,25*3,14*0,03* 2400 =‬14kg

Två hål
14kg*2=28kg

110-28=82kg
 
  • Gilla
Richard Rudin och 5 till
  • Laddar…
Någon som kan svara på om man ska använda vanlig armeringsnät eller bistålsarmeringen?

Hörde någonstans att det kan bli missfärgningar efter armeringsnät, då de rostar...
 
P Patrik Frisk skrev:
Det löste sig , är nästan klar , målning kvar nu!
skulle man kunna få se lite mer bilder på hur du monterat tid gasolbrännaren och grillen?
 
O osimb04 skrev:
Någon som kan svara på om man ska använda vanlig armeringsnät eller bistålsarmeringen?

Hörde någonstans att det kan bli missfärgningar efter armeringsnät, då de rostar...
Jag körde vanlig ameringsnät och förstärkte på vissa ställen!
 
O osimb04 skrev:
skulle man kunna få se lite mer bilder på hur du monterat tid gasolbrännaren och grillen?
Jag tar bilder senare och lägger in!
 
  • Gilla
Vinkelgrillaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.