Har murat en (4 meter lång, 20cm bred och ca 3-8cm hög) remsa på gammal betongmur, men den nya betongen fäste inte riktigt mot den gamla. Får tyvärr knacka bort det jag gjort och göra om det.
Något tips på vad jag ska göra för att lyckas bättre? Rejält fuktigt och rent underlag, primer, något som förbättrar vidhäftningen..? Vad finns det för material att använda?
Något tips på vad jag ska göra för att lyckas bättre? Rejält fuktigt och rent underlag, primer, något som förbättrar vidhäftningen..? Vad finns det för material att använda?
Ja, precis så.
Borsta även ytan med stålborste eller kör diamantslip på vinkelslipen så du får bort gammal betong ordenligt och river upp ytan. Se även till att du blött ner ytan ordentligt. Och så primer enligt tipset du fått så ska det går bra,
Borsta även ytan med stålborste eller kör diamantslip på vinkelslipen så du får bort gammal betong ordenligt och river upp ytan. Se även till att du blött ner ytan ordentligt. Och så primer enligt tipset du fått så ska det går bra,
Har inte fått tips på primer innan ditt inlägg, utan bara funderingar jag haft efter att ha sökt i Google. Har tagit bort betongen på ena kortsidan nu och det gick tyvärr snabbt... Handmejsel och hammare räckte.mexitegel skrev:
Vad är det för Primer som rekommenderas? Märke, namn, ... ?
Kommer troligen att dra över ytan med stålborste för hand eller en stålborste man har i borrmaskinen
Redigerat:
Med primer menade jag just slurryn av vatten och cement. Eventuellt kan du överväga att "dubba”, dvs borrar ner armeringsstål 10 cm djupt med c:a 20 cm mellanrum. Tänk bara på att betongen ska täcka med minst 2 cm för att armeringsstålet inte ska rosta, så det blir inte mycket till dubb på de lägre partierna.
Det viktigaste är att det är rent samt inte för glatt och plant på den gamla ytan. Ett par dubb och primer är definitivt bara positivt. Sen kommer konsistensen att vara relativt viktig.
En bra tumregel här är att om du klarar att gjuta utan en skiva/bräda på vardera sida så har du blandat för stabbig betong.
En bra tumregel här är att om du klarar att gjuta utan en skiva/bräda på vardera sida så har du blandat för stabbig betong.
Vattna ordentligt, gärna flera gånger så betongen är ordentligt genomfuktig. Syftet med detta är för att inte vattnet i din nya gjutning ska dras ur då detta försämrar hållfastheten.
Slurryn brukar jag lägga på strax innan gjutning så den fortfarande är lite fuktig när gjutningen sker och jag penslar på mer om den hinner torka.
När du gjutit är det viktigt att du håller betongen fuktig, täck den med byggplast och vattna flera gånger om dagen första dagarna och fortsätt i en vecka att vattna ett par gånger om dagen.
Slurryn brukar jag lägga på strax innan gjutning så den fortfarande är lite fuktig när gjutningen sker och jag penslar på mer om den hinner torka.
När du gjutit är det viktigt att du håller betongen fuktig, täck den med byggplast och vattna flera gånger om dagen första dagarna och fortsätt i en vecka att vattna ett par gånger om dagen.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Vad ska du mura fast för något i betongen?
Är du osäker, prova på en annan bit först.
Det kommer gå bra, lycka till.
Håller med föregående talare, slurningen kan du lägga på och riktigt borsta in så den liksom kletar fast i betongen.mexitegel skrev:
Vattna ordentligt, gärna flera gånger så betongen är ordentligt genomfuktig. Syftet med detta är för att inte vattnet i din nya gjutning ska dras ur då detta försämrar hållfastheten.
Är du osäker, prova på en annan bit först.
Det kommer gå bra, lycka till.