72 901 läst · 201 svar
73k läst
201 svar
Gjorde flyttstädningen själv. Klagomål från köpare
Medlem
· Västerbotten
· 212 inlägg
T tinatorn23 skrev:Har i dagsläget helt ignorerat deras senaste svar. Lagt in dem som skräp post. Kollade iaf förut och inget nytt mejl. Har fått svar från en sida på nätet där juridik studerande svarar på frågor gratis. Hade tur och kom med. Var en del snåriga grejer med men i princip finns det inga lagar om flyttstäd alls. Bara rekomendationer och det man skrivit in i köpe avtalet. Sen kan det falla under nån annan lag som används vid köp av varor men.. Har oxå hört från en kompis som har en kompis ....som jobbar på en advokat firma ( japp många som är involverade ) som hade frågat sin arbetsgivare om detta och han hade sagt att norske karln skulle lycka till för det finns inget att hämta i detta. Tack allihop för sparkar i ändan och glada ( för det mesta ) tillrop.Förstår att en del ställer sig frågan hur det egentligen var med städningen men frågan är ju egentligen om de har rätt till ersättning till ngt utan att ha klagat till mej först. Jag tror tom hon frågade mej hur jag skulle göra med städningen första gången vi träffades när de hade bestämt sig för mitt hus. Tyvärr sa jag nog redan då att jag skulle städa själv. Tycker inte om att lämna bort och betala för sådant man kan göra själv..Oj vad jag ångrar mej. Men som de skrev..resten av huset var bra städat.
Bra att det löst sig till slut utan att du behövde betala. De krävde dessutom en helt orimlig summa. Jag kan ändå dela med mig av min förra lägenhet där jag var den som klagade på flyttstädningen. Det var okej städat överlag, men några områden var inte tagna alls. Jag skrev till mäklaren som kontaktade säljaren och hon erbjöd sig att städa undan det som var missat. Vi höll just då på att flytta in och det kändes konstigt om hon skulle komma och städa medan vi var där så det slutade med att hon swishade 500 kr till mig för besväret. Det var en rimlig summa tyckte jag då det som var kvar att städa tog en runt en timma.
Varför är praxis att man ålägger säljaren att flyttstäda? Det känns förlegat i tider där nästan alla köper tjänsten från en tredje part.
Det naturliga borde vara att man gör ett standardiserat prisavdrag och sedan kontrakterar köparen vem den vill för att utföra tjänsten.
Säljaren slipper vara inblandad och köparen har ett enklare förhållande till den som levererat tjänsten. Går man via säljaren kommer denne alltid vara ett extra hinder att ta sig förbi om något inte är utfört enligt önskemål.
För egen del skulle jag mycket hellre vara avtalspart direkt med städfirman om jag köpte hus.
Det naturliga borde vara att man gör ett standardiserat prisavdrag och sedan kontrakterar köparen vem den vill för att utföra tjänsten.
Säljaren slipper vara inblandad och köparen har ett enklare förhållande till den som levererat tjänsten. Går man via säljaren kommer denne alltid vara ett extra hinder att ta sig förbi om något inte är utfört enligt önskemål.
För egen del skulle jag mycket hellre vara avtalspart direkt med städfirman om jag köpte hus.
Problemet är väl risken att firman du köper tjänsten av kommer till ett hus sprängfyllt med gammalt skräp och smutsavlagringar som tar veckor att få bort. Lättare om den fakturan kommer direkt till säljaren.MathiasS skrev:Varför är praxis att man ålägger säljaren att flyttstäda? Det känns förlegat i tider där nästan alla köper tjänsten från en tredje part.
Det naturliga borde vara att man gör ett standardiserat prisavdrag och sedan kontrakterar köparen vem den vill för att utföra tjänsten.
Säljaren slipper vara inblandad och köparen har ett enklare förhållande till den som levererat tjänsten. Går man via säljaren kommer denne alltid vara ett extra hinder att ta sig förbi om något inte är utfört enligt önskemål.
För egen del skulle jag mycket hellre vara avtalspart direkt med städfirman om jag köpte hus.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 735 inlägg
Ännu bättre! Flyttstädning ingår inte alls i köpeskillingen, köparen får själv välja av vem och hur noggrant det ska städas
Man kan nog hitta på specialfall där det blir problem oavsett hur man gör, men i normalfallet så har säljaren kontrakterat sitt ansvar att tömma huset på prylar innan tillträdesdatum och om så inte är gjort har du en konflikt oavsett eftersom ingen städfirma jobbar som flyttfirma.S Sackaros skrev:
Om huset är onormalt nedsmutsat så vet du antagligen det innan du tillträder och köper din städtjänst.
Lite om nu men jag tycker absolut att man lämnar ifrån sig en städa bostad oavsett om det är hyres eller eget. Sen kan man ju självklart avtal om annat, men att ändra det standardförfarande vi har nu känns dumt.
Ja, exakt.. Varför? Det är väl ganska uppenbart, inte minst i detta fallet* att man har olika preferenser på vad städat är. Fan så mycket bättre att den som kommer att bo där får lägga nivån.MathiasS skrev:
* Lägger in en brakslapp om att det här kanske handlar mer om att krångla och försöka skrämma till sig en semesterkassa än att det verkligen var dåligt städat. Men det kan jag ju aldrig veta, bara tro eller tycka.
Mja, det är ju säljaren som har makten över bostadens skick vid övertagandet, så att bara lämpa över städningen på köparen känns lite snett. I fall när allt funkar och det är vettigt folk i båda ändar så är det säkert lugnt oavsett, men reglerna måste ju också funka med säljare som tycker att det är en bra idé att smörja in bostaden med bajs innan de drar...
En lösning kanske vore att köparen bereds tillfälle för en "tillträdesbesiktning" i samband med tillträdet? Efter denna kan parterna komma överens om att antingen städar säljaren (default, om man inte kommer överens), eller så drar man av ett överenskommet belopp från köpeskillingen för att köparen städar.
Är man brydd som köpare så tar man ju då med fördel med sig en representant från en städfirma vid tillträdesbesiktningen, som direkt kan lämna en offert på jobbet
En lösning kanske vore att köparen bereds tillfälle för en "tillträdesbesiktning" i samband med tillträdet? Efter denna kan parterna komma överens om att antingen städar säljaren (default, om man inte kommer överens), eller så drar man av ett överenskommet belopp från köpeskillingen för att köparen städar.
Är man brydd som köpare så tar man ju då med fördel med sig en representant från en städfirma vid tillträdesbesiktningen, som direkt kan lämna en offert på jobbet
F fsn skrev:Ja, exakt.. Varför? Det är väl ganska uppenbart, inte minst i detta fallet* att man har olika preferenser på vad städat är. Fan så mycket bättre att den som kommer att bo där får lägga nivån.
* Lägger in en brakslapp om att det här kanske handlar mer om att krångla och försöka skrämma till sig en semesterkassa än att det verkligen var dåligt städat. Men det kan jag ju aldrig veta, bara tro eller tycka.
Ett ständigt bråk när bostäder byts eller köps är städningen.
Det är en fläck på en tapet, lite smuts i ett hörn eller så är ugnen inte tillräckligt väl rengjord.
När vi har varit missnöjda så har vi gjort om jobbet själva, på det sättet vi vill ha det.
Då har vi lagt energi på det som skall åtgärdas och inte på ännu en meningslös konflikt.
Det är en fläck på en tapet, lite smuts i ett hörn eller så är ugnen inte tillräckligt väl rengjord.
När vi har varit missnöjda så har vi gjort om jobbet själva, på det sättet vi vill ha det.
Då har vi lagt energi på det som skall åtgärdas och inte på ännu en meningslös konflikt.
Låter som du tror att det skulle ha varit mindre bekymmer för dig om du anlitat en städfirma. Varför det?T tinatorn23 skrev:
Då hade du fått mer problem.
Dels vet du inte om städfirman hade gjort ett bra eller dåligt jobb.
Dels hade du åkt på att härja med städfirman. Det är du som har affären med dom. Köparna har affären med dig.
Köparna har vad jag kan se gjort två misstag:
1) inte gjort en proper ankomstkontroll.
2) inte låtit dig åtgärda eventuella problem.
Så oavsett om du städat bra eller inte har dom knappast några förutsättningar att få ut någon ersättning.
--------------------------------
Städfirmorna gör inte allt. T ex tror jag inte dom rör i de inre delarna i tvättmaskin eller torktumlare. Inte avlopp heller.
Min torktumlare var smockfull med ludd när jag flyttade in. Och det luktade avlopp när jag tappade ut vatten ur tvättmaskinen. (Det blir helt enkelt kvar lite vatten i tvättmaskinen och står det still länge börjar det lukta avlopp). Och en hög med skitigt hundhår på avloppsbrunnen i källare. Men köper man något för ganska många miljoner så orkar iaf jag inte bry mig om felräkningspengar.
Städning generellt är en hel vetenskap.. det blir aldrig rätt och ingen har någonsin samma "krav" som den andra. Det går inte att få det rätt, det är alltid något som det klagas på.. ibland står man bara och skakar på huvudet åt folk.. jag har själv fnyst åt bekanta som flyttat in och beklagat sig över vissa saker i föregående ägares städning.
Jag fick nedslag på städningen i min första lgh pga att kontrollanten hittade ett (ETT) hårstrå i en garderob, allt annat var spotless.
Vårt första hus är också intressant... de nya ägarna ville komma in tidigare i huset så att de kunde riva ut källaren totalt. Vi gav dem tillåtelse att komma in några veckor/en månad tidigare.. och de blåste ut allt ner till betongplatta/lecablocksväggar.. ja.. vad tror ni.. att huset stod sig rent efter det?.. vi hade städat och flyttat ut (100 mil bort) innan de rev källaren.. sen kom de och krävde städning såklart.. vid övertagandet. Skulle ju vara rent..
Vårt andra hus.. ja där hade mäklaren lärt sig iaf.. där gick mäklaren med under övertagandet för att nya ägarna skulle godkänna städningen och hon/mäklaren var själv vittne till att de godkände allt osv (ev saker vi kom överens om.. med nya ägarna.. skrevs ner på papper direkt).. DE försökte återkomma några veckor senare för att fönstren inte var rena nog.. men där gick de bet.. mäklaren hade koll på läget och vi behövde inte bry oss.
Kan flera knasiga städgrejer...
Bättre att nya ägaren får bekosta städningen och sälja huset billigare!!
Jag fick nedslag på städningen i min första lgh pga att kontrollanten hittade ett (ETT) hårstrå i en garderob, allt annat var spotless.
Vårt första hus är också intressant... de nya ägarna ville komma in tidigare i huset så att de kunde riva ut källaren totalt. Vi gav dem tillåtelse att komma in några veckor/en månad tidigare.. och de blåste ut allt ner till betongplatta/lecablocksväggar.. ja.. vad tror ni.. att huset stod sig rent efter det?.. vi hade städat och flyttat ut (100 mil bort) innan de rev källaren.. sen kom de och krävde städning såklart.. vid övertagandet. Skulle ju vara rent..
Vårt andra hus.. ja där hade mäklaren lärt sig iaf.. där gick mäklaren med under övertagandet för att nya ägarna skulle godkänna städningen och hon/mäklaren var själv vittne till att de godkände allt osv (ev saker vi kom överens om.. med nya ägarna.. skrevs ner på papper direkt).. DE försökte återkomma några veckor senare för att fönstren inte var rena nog.. men där gick de bet.. mäklaren hade koll på läget och vi behövde inte bry oss.
Kan flera knasiga städgrejer...
Bättre att nya ägaren får bekosta städningen och sälja huset billigare!!
Nej där tror jag du har fel. Denna försäkring ska skydda mej som säljare. Åtminstone sa Mäklaren så. Annars ingen ide att köpa så dyr besiktning-försäkring. Både de och jag gjorde besiktning och alla var nöjda så det hoppas jag fortsätter.T Thomas_Blekinge skrev:
Måååånga timmar blev det. Räckte inte med 40 timmar. Höll på all ledig tid i Maj. Var klar sista maj.....Ville inte blanda in nån annan.R RapidSledge skrev: