79 325 läst ·
201 svar
79k läst
201 svar
Gjorde flyttstädningen själv. Klagomål från köpare
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Släpp det! De har inget att komma med och vill bara ha dina pengar. Skriv bara att du bestrider alla deras anspråk gällande städningen (och, om du tvunget måste skriva mer, att de får stämma dig om de inte är nöjda med det svaret).
Du tar uppenbarligen åt dig av något de bara gör för att få en person som de skiter högaktningsfullt i (dig) att ge dem pengar. Bara sluta med det, det handlar inte om din städning utan dina pengar.
Du tar uppenbarligen åt dig av något de bara gör för att få en person som de skiter högaktningsfullt i (dig) att ge dem pengar. Bara sluta med det, det handlar inte om din städning utan dina pengar.
De har verkligen inget att komma med, vågar jag faktiskt påstå väldigt självsäkert. En flyttstädningsreklamation skall ske i omedelbar närhet till tillträdet. (Säger jag och låter hård men du såg ju på min beskrivning hur hårda vi varT tinatorn23 skrev:
Lycka till!
Mvh
Tack, Orkar inte svara dem längre för då vet jag att det då kommer ett svar. Synd man inte kan blockera dem som på facebook. Har ett brev jag handskrev efter jag fick första mejlet från dem. Min mäklare avrådde å det bestämdaste från att skicka det......Mycket känslor och nästan barn förbjudna ord i det brevet. Omformulerade och skickade ett mer nedtonat svar.H husdrommaren skrev:De har verkligen inget att komma med, vågar jag faktiskt påstå väldigt självsäkert. En flyttstädningsreklamation skall ske i omedelbar närhet till tillträdet. (Säger jag och låter hård men du såg ju på min beskrivning hur hårda vi var. ) Mitt råd är baserat på tidigare erfarenheter (och lärdomar i efterhand), kort koncist brev där du bestrider samtliga krav. Man vill ju gärna lägga till känslor i sitt brev samt hur orimliga deras krav är men det är bättre att tänka dessa ord och inte skriva dem.
Lycka till!
Mvh
Kom igen, ta av dig offerkoftan (dvs känslan av personlig kränkning) och kom in i matchen. Som Nötegårdsgubben skrev, det handlar inte om din städning (och det handlar definitivt inte om dig), det handlar om dina pengar. Låter det hårt? Well, du verkar ha svårt att släppa rollen som kränkt offer så en spark i arslet i all välmening kanske är vad du behöver?
Så please, with sugar on top, sluta grina, skaffa lite ryggrad och inse att du själv har större del i hur du känner just nu än vad köparna har.
Du skriver nånstans att du inte orkar släppa det här. Det är för att du inte släpper det som du inte orkar! Inte tvärt om!
Du oroar dig ju till och med för hur illa dina forna grannar kommer råka ut. Varför? Det är deras problem, du behöver inte fler saker att oroa dig över!
Sen vill du veta vad det värsta som kan hända är. Det kan jag tala om. Det värsta som kan hända är att du fortsätter oroa dig, fortsätter känna dig kränkt, fortsätter älta. Det kan bara leda till att du själv mår dåligt. Det lär heller inte bli bättre om du ger efter och betalar, då lär du gå och älta det. Din hälsa är det värsta du kan riskera och du håller nu på att göra just det. Skulle du bli skyldig att betala (händer aldrig!) är det bara pengar, inget annat.
Så, har du skrivit och bestridit deras krav?
Om ja, slääääääääpppppppp!!!!
Om nej, bestrid och slääääääääpppppppp!!!!
Har du bestridit deras krav så kan du lugnt luta dig tillbaka och invänta en kallelse till rätten, som troligen aldrig kommer, och om den kommer skulle leda till någon form av skuld för dig samma dag som det snöar i helvetet och grisar flyger förbi utanför fönstret, och även om det skulle ske så kommer du ALDRIG att kunna bli skyldig mer än de 15 papp de nu har krav på. Lyssna på alla de på BH som kan och vet, de har rätt.
I all välmening, SKÄRP DIG! (Och nämnde jag att jag tycker du ska släppa det här?
)
Lycka till!!!
ToRy
Ps. Hoppas rövsparken inte gjorde för ont, utan bara så där lagom, så att du vaknar till liksom. Det var i alla fall intentionen.
Ds.
Du skriver nånstans att du inte orkar släppa det här. Det är för att du inte släpper det som du inte orkar! Inte tvärt om!
Du oroar dig ju till och med för hur illa dina forna grannar kommer råka ut. Varför? Det är deras problem, du behöver inte fler saker att oroa dig över!
Sen vill du veta vad det värsta som kan hända är. Det kan jag tala om. Det värsta som kan hända är att du fortsätter oroa dig, fortsätter känna dig kränkt, fortsätter älta. Det kan bara leda till att du själv mår dåligt. Det lär heller inte bli bättre om du ger efter och betalar, då lär du gå och älta det. Din hälsa är det värsta du kan riskera och du håller nu på att göra just det. Skulle du bli skyldig att betala (händer aldrig!) är det bara pengar, inget annat.
Så, har du skrivit och bestridit deras krav?
Om ja, slääääääääpppppppp!!!!
Om nej, bestrid och slääääääääpppppppp!!!!
Har du bestridit deras krav så kan du lugnt luta dig tillbaka och invänta en kallelse till rätten, som troligen aldrig kommer, och om den kommer skulle leda till någon form av skuld för dig samma dag som det snöar i helvetet och grisar flyger förbi utanför fönstret, och även om det skulle ske så kommer du ALDRIG att kunna bli skyldig mer än de 15 papp de nu har krav på. Lyssna på alla de på BH som kan och vet, de har rätt.
I all välmening, SKÄRP DIG! (Och nämnde jag att jag tycker du ska släppa det här?
Lycka till!!!
ToRy
Ps. Hoppas rövsparken inte gjorde för ont, utan bara så där lagom, så att du vaknar till liksom. Det var i alla fall intentionen.
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Här verkar alla vara överens om att TS behandlas dåligt av köparna. Men vi vet ju bara ena sidan av berättelsen. Ingen vet hur rent eller skitigt det nu verkligen var trots allt som TS bedyrar här. Och rättsfall avgörs inte genom akklamation.
Men oavsett hur läget är: om TS tycker att kraven är orimliga är det bara att svara att kraven bestrids. Punkt. Inga fler motiveringar eller resonemang för det ger bara ytterligare angreppspunkter för köparen.
Och deras förehanvanden med grannarna har inget med detta att göra.
Men oavsett hur läget är: om TS tycker att kraven är orimliga är det bara att svara att kraven bestrids. Punkt. Inga fler motiveringar eller resonemang för det ger bara ytterligare angreppspunkter för köparen.
Och deras förehanvanden med grannarna har inget med detta att göra.
Förvisso riktigt, men med tanke på att klagomål kom efter en månad och först efter att köparna städat själva (påstår de) och inte givit TS möjlighet att åtgärda först, hur stor chans skulle du tro att det är att köparna skulle få rätt? Såvitt jag vet så kan det i princip vara helt ostädat i huset, säljaren ska ändå ges möjlighet att städa igen...T Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Ja det är helt klart. Jag ville bara poängtera att vi känner bara ena sidan av berättelsen. Oavsett bakgrunden ska TS naturligtvis bestrida alla krav.T ToRy skrev:Förvisso riktigt, men med tanke på att klagomål kom efter en månad och först efter att köparna städat själva (påstår de) och inte givit TS möjlighet att åtgärda först, hur stor chans skulle du tro att det är att köparna skulle få rätt? Såvitt jag vet så kan det i princip vara helt ostädat i huset, säljaren ska ändå ges möjlighet att städa igen...
Svara endast kort i kommunikationen t.ex bestrides eller godtas ej, lämna inga förklaringar eller övrig information du tjänar inget på förklaringar eller att vara snäll utan det kan vara en last om det blir rättsligt efterspel även fast de inte har något att komma med.
De har kunnat kontrollera skick och renhet vid visning eller tillträde och med den tiden som gått kan de själva ha skitat ner.
När jag ser ersättningskravet så funderar jag på om de vill byta ut tvättmaskin, diskmaskin och ugn på din bekostnad då kravet ligger mer i nivå med nya maskiner än en städning av dom.
Det är även så att du inte godkänt åtgärden och en städning på eget bevåg får dom stå för själva.
De har kunnat kontrollera skick och renhet vid visning eller tillträde och med den tiden som gått kan de själva ha skitat ner.
När jag ser ersättningskravet så funderar jag på om de vill byta ut tvättmaskin, diskmaskin och ugn på din bekostnad då kravet ligger mer i nivå med nya maskiner än en städning av dom.
Det är även så att du inte godkänt åtgärden och en städning på eget bevåg får dom stå för själva.
Är det sant?F fixarpelle skrev:
Skulle säga att TS lugnt kan svara att han i samband med tillträdet gick igenom huset med köparna och att inga klagomål framfördes då eller dagarna därefter. Och att han bestrider alla krav på ersättning.
Troligtvis börjar köparna då trassla in sig att TS hastade på genomgången och att de var borta en längre tid därefter. Det är bara bra för TS, för då erkänner köparna att det gjordes en gemensam genomgång. Att ts hastade på genomgången är inget bra argument, för vid tillträde fick de nycklarna och var då bevisligen i närheten (om de nu tyckte att allt gick för fort)
Att TS inte fick möjlighet att åtgärda de påstådde problem eller att kostnaderna är orimliga, kan TS mycket väl behålla som ess om det skulle dras till tinget.
Hade ett likande case,
Tog allt med mäklaren och bad honom hantera allt, och att jag inte ville höra ett ljud mer om detta, det var 2 A4 sidor med allt från städning till att det saknades ett par magnetlås på några garderober + massa andra småsaker, slutbesiktning var gjord innan detta brev landade i detta fallet..
Här var man bara ute efter att försöka få pengar.
Lyckades med detta, inte ett ljud från mäklaren
Kontakta mäklaren be honom hantera!!!
Tog allt med mäklaren och bad honom hantera allt, och att jag inte ville höra ett ljud mer om detta, det var 2 A4 sidor med allt från städning till att det saknades ett par magnetlås på några garderober + massa andra småsaker, slutbesiktning var gjord innan detta brev landade i detta fallet..
Här var man bara ute efter att försöka få pengar.
Lyckades med detta, inte ett ljud från mäklaren
Kontakta mäklaren be honom hantera!!!
säljaren har rätt att själv lösa problemet, antingen genom att själv anlita en städfirma elelr själv städa. Säljaren har ingen skyldighet att betala för köparens åtgärder utan att först själv få chansen att åtgärda.
Så: SLÄPP DETTA! Ignorera dem och hänvisa alla kontakter direkt till mäklaren.
Så: SLÄPP DETTA! Ignorera dem och hänvisa alla kontakter direkt till mäklaren.