56 752 läst ·
35 svar
57k läst
35 svar
Givare termostat kylskåp
Sitter med en Husqvarna GM360KF som är delad med kyl/frys. I förrgår lade kylen av och har idag beställt en ny termostat eftersom den inte klickar när man vrider upp kylan.
Upptäckte att det sitter två kompressorer på skåpet men det finns bara en typ av termostat vad jag kan förstå, kan det vara rimligt att det är samma typ av termostat till både kyl och frys?
Någon som vet hur/var termostaten sitter och hur jag kan tvångsköra den? Efter vad jag förstår bör termostaten sitta i den svarta plastlådan som är placerad intill kompressorn. Hänger inte riktigt med i diskussionen om givaren, får man alltid med en ny sådan? Har ingen koll på hur det funkar med kylskåp tyvärr så all info är av intresse, även en länk till kopplingschema.
Upptäckte att det sitter två kompressorer på skåpet men det finns bara en typ av termostat vad jag kan förstå, kan det vara rimligt att det är samma typ av termostat till både kyl och frys?
Någon som vet hur/var termostaten sitter och hur jag kan tvångsköra den? Efter vad jag förstår bör termostaten sitta i den svarta plastlådan som är placerad intill kompressorn. Hänger inte riktigt med i diskussionen om givaren, får man alltid med en ny sådan? Har ingen koll på hur det funkar med kylskåp tyvärr så all info är av intresse, även en länk till kopplingschema.
Hej!
Vill bara säga att den här tråden hjälpte mig med min Cylinda EKF146 RF från 2004. Samma problem, löstes med en ny universaltermostat. Hittade den på Electrolux Service / Sven Fransson Hushållsservice AB i Lund. Kostade runt 500 kr och var till och med pinkompatibel. Givaren var någon halvmeter för lång men kunde rullas ihop och knös in i reglagepanelen. Det jag missade först var dock att man måste pilla av reglagehjulet för att komma åt den mutter som håller fast termostaten.
Vill bara säga att den här tråden hjälpte mig med min Cylinda EKF146 RF från 2004. Samma problem, löstes med en ny universaltermostat. Hittade den på Electrolux Service / Sven Fransson Hushållsservice AB i Lund. Kostade runt 500 kr och var till och med pinkompatibel. Givaren var någon halvmeter för lång men kunde rullas ihop och knös in i reglagepanelen. Det jag missade först var dock att man måste pilla av reglagehjulet för att komma åt den mutter som håller fast termostaten.
Köpte ny termostat på nettoparts som påstod att det var till min modell av elektrohelios. Men det var en vanlig Danfoss, men ännu sämre eftersom det inte fanns någon förpackning med beskrivning av de olika kontaktflänsarna! Och den är helt olik den som sitter i skåpet. Hur gör jag nu, är jätterädd för kortslutning. Vill nämna att jag har gjort 3 termostatbyten i min livstid och konstigt nog har det gått vägen.
En annan fråga: Man kanske kan ha givaren inne i skåpet istället för att stoppa den innanför plåten? Och vad är det i plåten, går det rör där som kan vara ömtåliga?
En annan fråga: Man kanske kan ha givaren inne i skåpet istället för att stoppa den innanför plåten? Och vad är det i plåten, går det rör där som kan vara ömtåliga?
Medlem
· Värsta Götaland
· 97 inlägg
Hej, jag giter inte att vänta på posten. Vem är bra på rådgivning om Danfoss i Göteborg. Nettoparts kommer upp varje gång jag söker på google
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 186 inlägg
Det finns ju en massa som gör kylskåpsservice, men när termostaten pajjade i mitt förra skåp så fick jag rätt grejjor snabbt och lätt av El och hushållsservice (http://www.elhus.se/). De hade utbytes Danfoss-termostat på lager och inte ohemult dyrt heller. Tror det var Electrolux själva som tipsade om dem. (Mitt kylskåp var för gammalt för att de skulle ha grejjor kvar).Steinlager skrev:
Så att ringa dem eller någon annan är ju ett tips.
På mitt aks385-1 sitter kretskort och, gör det så på era skåp?
Mitt skåp la inte av helt, men har testat ändå att koppla förbi termostaten utan skillnad. Kylen brummar lite halvt och det hörs porlande ljud inne i kylen 🤔. Antar att det är kompressorn som är defekt och den går väl inte att ersätta?
Mitt skåp la inte av helt, men har testat ändå att koppla förbi termostaten utan skillnad. Kylen brummar lite halvt och det hörs porlande ljud inne i kylen 🤔. Antar att det är kompressorn som är defekt och den går väl inte att ersätta?
Klicka här för att svara