Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Intressant program om gitarrbygge på kanal 2 just nu.
Yes, jag fastnade också, bra program. Som möbelsnickare och gitarrspelare har jag funderat mer än en gång att bygga en egen. Plöjde igenom guitar building bible för några år sen men sen kom det annat emellan.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Ja, riktigt bra program. Spelar också och även jag har en förhoppning att bygga en ackegura någon gång
Yngsta sonen bygger gitarrer.
Inte så mkt på senaste tiden men han planerar att komma igång ordentligt när han pluggar färdigt (ekonomi och sen skogs- och träteknik)
17 år gammal byggde han iaf en elgitarr från scratch - då var det bra att pappa hade en verkstad.
Borde ha en bild på hans alster men hittar det inte just nu.
Inte så mkt på senaste tiden men han planerar att komma igång ordentligt när han pluggar färdigt (ekonomi och sen skogs- och träteknik)
17 år gammal byggde han iaf en elgitarr från scratch - då var det bra att pappa hade en verkstad.
Borde ha en bild på hans alster men hittar det inte just nu.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Jag byggde en elgitarr i träslöjden när jag gick i femman ned hjälp av bilder i poptidningen Tiffany
. Det skulle dröja 20 år innan internet blev allmänt tillgängligt. Som tur var hann jag köpa en "riktig" elgitarr (Hobbex "plankan") innan den blev klar så jag fick lite konstruktionstips. Slöjdgitarren gick att spela på (fungerar fortfarande) och resulterade i en femma i betyg. Det enda kritiska på en elgitarr är väl egentligen halsen (som av naturliga skäl blev något svårspelad på hembygget). En akustisk gitarr lär däremot vara en större utmaning om det ska låta bra.
Såg också programmet med förtjusning 1,5 ggr igår kväll
Eftersom jag tycker det är lite mesigt med gitarr och att jag på semestern ramlade in i ett företag i norra italien som i 50 år levererat "stradivarius"-gran till instrumentmakare så slog jag till och köpte material för kontrabas. Limmade och grovsågade toppen i helgen....så nu är det bara lite karvning kvar.
Tror inte under överskådlig tid att projektet kommer fullföljas...men lite roligt är det allt.
Eftersom jag tycker det är lite mesigt med gitarr och att jag på semestern ramlade in i ett företag i norra italien som i 50 år levererat "stradivarius"-gran till instrumentmakare så slog jag till och köpte material för kontrabas. Limmade och grovsågade toppen i helgen....så nu är det bara lite karvning kvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror inte under överskådlig tid att projektet kommer fullföljas...men lite roligt är det allt.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Wow! 3/4?
Jupp, använt min nuvarande som modell...en 3/4.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Javisst!
Såg programmet ikväll. Som musiker och intresserad av snickeri så måste jag säga att jag njöt varje stund av filmen!
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Klicka här för att svara