Ett mycket stort tack till Per och Daniel för dagens arrangemang!
Tyvärr kunde jag inte vara med hela dagen men det var inspirerande och givande att ta del av Pers kunnande och färdigheter. Man vill bara ha mer!

//Ronnie

• Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Tack själv allihopa! (med Facebook-gänget var vi drygt 15 stycken).

En mycket trevlig o lärorik dag. Bland annat sugrörsknepet var helt nytt för mig.

Här kommer lite bilder:

Person arbetar med träslöjd på en arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två personer i en snickeriverkstad med olika träbearbetningsverktyg och komponenter till ett byggprojekt på arbetsbänken.
Skapa konto
Person i snickeriverkstad arbetar på en gitarrkropp med sugrörsmetoden.
Skapa konto
Person i verkstad hyvlar trä på arbetsbänk medan andra arbetsverktyg och projekt är synliga i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Råkar det vara något som spelades in för oss som bor alldeles fel

C capture skrev:
Råkar det vara något som spelades in för oss som bor alldeles fel
Nej, tyvärr ingen filmning

Daniel_N Daniel_N skrev:
Bland annat sugrörsknepet var helt nytt för mig.
Vad innebär det? Bara något för gitarrbyggare eller nog som vi andra "icke" gitarrbyggare kan ha "nytta" av?

R roli skrev:
Vad innebär det?
Lite svårt att förklara i skrift utan bilder men jag försöker:
Om man limmar ihop två bitar som bildar ett innerhörn (t.ex. en list mot en skiva) så trycks det ofta ut lite lim i hörnet. Detta överskott brukar vara svårt att få bort eftersom man inte kommer åt riktigt inne i hörnet.

Knepet är då att ta ett grövre sugrör (typ sådana som man får på McDonalds) och klämma ihop det i änden så det bildas en vinkel. Sedan trycker man vinkeln/spetsen på sugröret längs med limsträngen så att limmet glider in i röret. Man kan klippa av det yttersta på sugröret och klämma ihop en ny spets med jämna mellanrum så man alltid har ett rent rör att jobba med.

EDIT: Hittade denna video vid en snabb googling
Men börja med att trycka till en vinkel på sugröret och klipp av det mellan dragen istället så blir det mindre kladd.

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Det finns många filmer om hur man bygger gitarrer, de flesta på engelska, på Youtube. Men att vara med "live" på plats och få ställa dumma frågor måste vara värdefullt.
Det verkar som att man behöver en hel del specialgiggar och verktyg för att öht kunna tillverka något med acceptabel kvalitet.
(har nyligen bandat om en elgitarr med hjälp av Youtube och i stort sett alla verktyg behövde inhandlas eller tillverkas. Bandtång för att dra loss de gamla banden av en billig avbitare på biltema som slipades till för att fungera. Kort och billigt vattenpass blev tillsammans med dubbelhäftande tejp och våtslippapper ett rakt slipblock, osv.)

Ja, att som privatperson köpa alla jiggar/verktyg som behövs springer snabbt iväg men vissa saker kommer man inte undan. Själv försöker jag knåpa ihop några tvingman. Intalar mig själv att resan är målet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.