9 403 läst ·
24 svar
9k läst
24 svar
Gissningslek?!- Överlever min ek?
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Blev litet förvånad av förslaget att skära grenarna så att "grenkudden" sparas.
jag hade för mig att man just skall skära grenar i grenkudden, efterssom det är där det finns bäst läkförmåga. Kudden kan utsöndra antisvampmedel, som hindrar att svampar får grepp innan såret är läkt. Detta har jag fått lära mig om fruktträd i och för sig. Men gäller det inte för Ekar?
På fruktträd skall det visst vara så att om man försöker reparera sitt misstag och skär bort i kudden senare så är det försent, om stumpen är död, så har kudden förlorat sin läkförmåga.
jag hade för mig att man just skall skära grenar i grenkudden, efterssom det är där det finns bäst läkförmåga. Kudden kan utsöndra antisvampmedel, som hindrar att svampar får grepp innan såret är läkt. Detta har jag fått lära mig om fruktträd i och för sig. Men gäller det inte för Ekar?
På fruktträd skall det visst vara så att om man försöker reparera sitt misstag och skär bort i kudden senare så är det försent, om stumpen är död, så har kudden förlorat sin läkförmåga.
Vi kanske först ska definiera vad en grenkudde är - det jag menar är den lilla upphöjning (bula) på stammen där grenen "börjar". Och den ska INTE skadas vid beskärning. Läknings/övervallningsprocessen tar mycket längre tid då med risk för svampangrepp som följd. Det gäller (vad jag vet) för alla trädslag.
Vill bara uppdatera att eken har slagit ut och ser välmående ut
hittils. Jag flyttade även en 25 år magnolia (i april) från mitt bardomshem och till vårat hus, den har både blommat och får löv! 
Jag ska hålla Er uppdaterade hus det fortsskrider
mvh plexi
Jag ska hålla Er uppdaterade hus det fortsskrider
mvh plexi
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Aha det är detta som brukar kallas för "ek-o-logisk" odling.... 
Hade arborist ute på vår tomt för nån vecka sedan. Frågade då om vi kunde flytta några björkar. Svaret blev att vi kan ju alltid försöka och att de inte bör vara högre än 80-100 cm för att ha en chans att överleva.
Såvitt jag förstod så brukar träd klara sig första året då näring och bladanlag för våren ligger "lagrat" i trädet. dvs. det kritiska kommer först senare när torka och ytterligare en vinter gjort sitt.
A och O är vattning, MYCKET vattning, under de första åren. Inte bara nu under våren har jag lärt mig.
Hoppas du lyckas! Vore jättekul!
Ek är ju så vackra dessutom. Glöm nu inte att berätta detta vidare till barn och barnbarn så att de som sitter under eken om 200 år vet hur den kom dit. 
Såvitt jag förstod så brukar träd klara sig första året då näring och bladanlag för våren ligger "lagrat" i trädet. dvs. det kritiska kommer först senare när torka och ytterligare en vinter gjort sitt.
A och O är vattning, MYCKET vattning, under de första åren. Inte bara nu under våren har jag lärt mig.
Hoppas du lyckas! Vore jättekul!
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Va....han odlar ju bara grodor....nu är du e(k)lack 
Såg en annan tråd angående flyttning av en ek och kom på att jag i denna tråd för ett antal år sedan lovade att berätta hur det gått. Ekern lever och frodas och har stora knoppar som snart kommer att slå ut. Så det går att flytta ekar.
mvh plexi
mvh plexi
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
