3 012 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
Gipsskiva mot betongvägg
Sida 1 av 2
Hallå!
2 snabba frågor...
Har precis köpt en tegelvilla som är nydrenerad sedan förra året.
Källaren är inredd på sina ställen men det är fortfarande vissa betongväggar kvar.
Frågan är om jag kan limma upp gipsskivor mot betongväggen? Nu menar jag inte betongväggen som är ut mot "marken" utan betongväggen som är placerad mitt i huset i källaren längsgående med huset. Jag hoppas ni förstår...
Nästa fråga är av annan karaktär.
Rev en vägg i går då hörnet gick i en vinkel ut från väggen, av min nyfikenhet blev jag intresserad av att se vad som fanns bakom. Det jag fann var en uppmurad pelare av gråa murblock. Den sticker ut från betongväggen som sitter mot marken. Min fråga är då helt sonika. Törs jag slå bort denna blockpelare? eller är det risk för att betongväggen ger vika på något vis? Murpelaren ser ut att vara uppbyggd i efterhand.
2 konstiga frågor men jag hoppas att jag kan få något intressant svar.
2 snabba frågor...
Har precis köpt en tegelvilla som är nydrenerad sedan förra året.
Källaren är inredd på sina ställen men det är fortfarande vissa betongväggar kvar.
Frågan är om jag kan limma upp gipsskivor mot betongväggen? Nu menar jag inte betongväggen som är ut mot "marken" utan betongväggen som är placerad mitt i huset i källaren längsgående med huset. Jag hoppas ni förstår...
Nästa fråga är av annan karaktär.
Rev en vägg i går då hörnet gick i en vinkel ut från väggen, av min nyfikenhet blev jag intresserad av att se vad som fanns bakom. Det jag fann var en uppmurad pelare av gråa murblock. Den sticker ut från betongväggen som sitter mot marken. Min fråga är då helt sonika. Törs jag slå bort denna blockpelare? eller är det risk för att betongväggen ger vika på något vis? Murpelaren ser ut att vara uppbyggd i efterhand.
2 konstiga frågor men jag hoppas att jag kan få något intressant svar.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
1) Har du en bra miljöi källaren, så ska det gå bra. Ställ inte skivorna på golvet dock, montera med 2-3 cm till golv. Fotlisten låter du täcka denna springa.
2) Kolla nästa våning. Det låter som en förstärkning av något slag. Kanske har du en öppen spis ovanför, eller en nyare vägg. Eller en toalett som i och med sitt avlopp försvagat bjälklaget just där....
2) Kolla nästa våning. Det låter som en förstärkning av något slag. Kanske har du en öppen spis ovanför, eller en nyare vägg. Eller en toalett som i och med sitt avlopp försvagat bjälklaget just där....
Oj, 2 snabba svar! Tack för detta! 
Ang uppmurningen, så är det ingenting rakt ovanför av nämnvärd vikt, Det var därför jag fann denna uppmurning konstig. På övervåningen rakt ovanför är det ett Sovrum/Datorrum och ingenting som väger. badrummet ligger på andra sidan huset och öppenspis finns inte på övervåningen. Har fått tag på förra ägaren och han trodde det var för att inte betongväggen skulle ge vika för massorna men det låter ju lustigt.
Något annat förslag på vad det kan vara? Eller ska jag gå loss med släggan.
Ang uppmurningen, så är det ingenting rakt ovanför av nämnvärd vikt, Det var därför jag fann denna uppmurning konstig. På övervåningen rakt ovanför är det ett Sovrum/Datorrum och ingenting som väger. badrummet ligger på andra sidan huset och öppenspis finns inte på övervåningen. Har fått tag på förra ägaren och han trodde det var för att inte betongväggen skulle ge vika för massorna men det låter ju lustigt.
Något annat förslag på vad det kan vara? Eller ska jag gå loss med släggan.
Gipsplattan har papper på båda sidorna, mindre bra mot en vägg i ett källarutrymme. I äldre hus lade man tjärpapp när man murade upp väggarna. I mitt hus är detta placerat c:a 10 cm upp. Under denna nivå hade jag aldrig placerat organiskt material. Tjärpappen är just till för att vattnet inte ska vandra uppåt m.h.a. kappilärkrafterna.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Alltså, detta ser helt vrickat ut, jag kan inte för mitt liv komma på vad den konstruktionen fyller för syfte. Man blir lite misstänksam. Försöker man dölja något i detta hörnet???
När du säger att det är betongvägg till vänster i bild menar du då en lecavägg som är putsad?
Väggen till höger är bara en uppreglad vägg eller?
Har du ordentligt gjutet valv eller enkelt ett träbjälklag ?
Den murade konstruktionen går väl in i väggen med en halvsten och är en Jordtryckspelare/
Kontrafore och stabiliserar källarväggen den behövs om inte innerväggarna är inmurade väggar i ytterväggen.
Slutsats: Riv den inte/MLj
Väggen till höger är bara en uppreglad vägg eller?
Har du ordentligt gjutet valv eller enkelt ett träbjälklag ?
Den murade konstruktionen går väl in i väggen med en halvsten och är en Jordtryckspelare/
Kontrafore och stabiliserar källarväggen den behövs om inte innerväggarna är inmurade väggar i ytterväggen.
Slutsats: Riv den inte/MLj
Ok rookie som jag är, vad är ett gjutet valv? Jag ser inte om det är en lecavägg som är putsad eller inte. Men jag tycker inte det ser ut som att dessa murblock sitter in i väggen med en halvsten. Tycker det ser ut som att denna pelare är konstruerad i efterhand. Ja väggen till höger är uppreglad med stålreglar. Jag har fått höra att det bott en murare i huset för 2 ägare sedan och kan han ha haft någon tanke med denna skapelse i så fall? Ska begära ritningar från stadsbyggnadskontoret och se om man blir klokare.
Gjutet valv är det om taket i källaren består av betong.
Är det gjutet på plats så är det sidostabiliserade av källarytterväggen.
Har du köpt ett hus utan att veta vad det är för bjälklag?
Hur lång är väggen som pelaren är mot? Hur hög är marknivån på utsidan?/MLj
Är det gjutet på plats så är det sidostabiliserade av källarytterväggen.
Har du köpt ett hus utan att veta vad det är för bjälklag?
Hur lång är väggen som pelaren är mot? Hur hög är marknivån på utsidan?/MLj
I så fall är det gjutet valv då hela taket i källaren är i betong.
Väggen som den lutar mot är väl ca 12-14 meter lång och löper längs med långsidan av huset. Skulle tippa att marknivån är 1,70 från källargolvet räknat, väggen är 2,20 hög från golv till tak.
Själva uppmurade pelaren är byggd 4 meter från hörnet av huset.
Väggen som den lutar mot är väl ca 12-14 meter lång och löper längs med långsidan av huset. Skulle tippa att marknivån är 1,70 från källargolvet räknat, väggen är 2,20 hög från golv till tak.
Själva uppmurade pelaren är byggd 4 meter från hörnet av huset.
Man får gratulera till ett gediget hus med gjutet valv.
Om det varit en Jordtryckspelare hadde den troligt vis varit centrerad på väggen.
Jordtrycket är som störst de första åren efter återfyllnad innan massorna satt sig.
Det är farligt att säga att du kan riva pelaren utan besiktning på plats, att kolla konstruktionsritningen är en bra tanke./MLj
Om det varit en Jordtryckspelare hadde den troligt vis varit centrerad på väggen.
Jordtrycket är som störst de första åren efter återfyllnad innan massorna satt sig.
Det är farligt att säga att du kan riva pelaren utan besiktning på plats, att kolla konstruktionsritningen är en bra tanke./MLj