1 504 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Gipsputs eller gipsvägg?
Hej! Vi håller på att planera bygge av fritidshus på Gotland och står nu inför ett löjligt detaljerat val. Gipsvägg vs gipsputsad vägg (OSB skiva). Vi har tänkt måla ljusgrått (NCS 1502y) och jag är dels lite oroad över att det ska bli flammigt och att färgen inte kommer fram. Kan man våttorka av gipsputsad vägg utan att det påverkar ”sandpapperytan”? Har någon erfarenhet av detta?
Kan du definera vad du menar med gipsputsad vägg(OSB-skiva).
Jag skulle råda dig att oavsett hur du väljer att avsluta ytskiktet att sätta vanlig gips först, att lägga gipsputs direkt på en träskiva är en dålig idé jag skulle påstå att det bäddar för problem dels med att få fäste på OSBn som ju är glatt samt att trämaterial är levande och riskerar att putsen krackelerar.
Jag skulle råda dig att oavsett hur du väljer att avsluta ytskiktet att sätta vanlig gips först, att lägga gipsputs direkt på en träskiva är en dålig idé jag skulle påstå att det bäddar för problem dels med att få fäste på OSBn som ju är glatt samt att trämaterial är levande och riskerar att putsen krackelerar.
Ang målningen skulle jag säga att det beror lite på hur tjockt du putsar, och om putsen sen torkat ur ordentligt, blir det fläckigt är det ju bara o måla på mer färg. Ytan kan du ju sen skydda med en "Sealer" om du nu vill ha den omålad men annars agerar ju färgen som skydd för putsen i första hand.
Färgen kommer ju dessutom att göra väggen upplevs mer glatt och inte sandpapprig skulle jag påstå. Så avtorkning borde inte va något problem.
Färgen kommer ju dessutom att göra väggen upplevs mer glatt och inte sandpapprig skulle jag påstå. Så avtorkning borde inte va något problem.
Klicka här för att svara