3 590 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Gipsmetod eller lägga i fräst cellplast?
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Har spånskivor på övervåningen och kan således välja mellan att lägga golvvärme enligt metoderna i rubriken.
Fördelarna med gipsmetoden är: 1. Man kan lägga i vilket mönster man vill och således använda värmen där den behövs som bäst. Nu vet jag inte hur stor betydelse detta har på övervåningen i ett nybyggt hus. 2. Priset! Gipsmetoden är absolut billigaste sättet att lägga på.
Fördelarna med att lägga i fräst cellplast är: 1. Det går förmodligen fortare att lägga. 2. Om något skulle hända eller man skulle vilja ändra på något så är det bara att lyfta på golvet och göra om.
Finns det någon av ovanstående metoder ni rekommenderar speciellt? Finns det några andra för/nackdelar jag inte tänkt på?
Bygghöjdsmässigt så får båda metoderna plats.
Fördelarna med gipsmetoden är: 1. Man kan lägga i vilket mönster man vill och således använda värmen där den behövs som bäst. Nu vet jag inte hur stor betydelse detta har på övervåningen i ett nybyggt hus. 2. Priset! Gipsmetoden är absolut billigaste sättet att lägga på.
Fördelarna med att lägga i fräst cellplast är: 1. Det går förmodligen fortare att lägga. 2. Om något skulle hända eller man skulle vilja ändra på något så är det bara att lyfta på golvet och göra om.
Finns det någon av ovanstående metoder ni rekommenderar speciellt? Finns det några andra för/nackdelar jag inte tänkt på?
Bygghöjdsmässigt så får båda metoderna plats.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Man fäster slangen på spånskivan i det mönster man har projekterat och sen lägger man "gipsremsor" i lämplig bredd mellan slingorna och tillslut jämnar man av med flytspackel eller annan lämplig golvmassa. Så har jag i grova drag fått det förklarat för mig.
Det fungerar, men det är nog ingen tillverkare av flytspackel som står bakom den.
Alla jag läst och hört om har specifikationer på hur tjockt lagret ska vara vid golvvärme, och 15mm ovanför slang är vanlig. Total kaka på ~30mm.
Vad har du tänkt ha för ytbeläggning sen? Frågan är om du ens behöver flyta på detta, kanske räcker med glespanel och laminat eller stavparkett ovanpå...
Oavsett så ska tillverkarens föreskrifter, dels för slangen/golvvärmesystemet och ytskiktet följas så mn har en chans i reklamationer och garantiärende.
Alla jag läst och hört om har specifikationer på hur tjockt lagret ska vara vid golvvärme, och 15mm ovanför slang är vanlig. Total kaka på ~30mm.
Vad har du tänkt ha för ytbeläggning sen? Frågan är om du ens behöver flyta på detta, kanske räcker med glespanel och laminat eller stavparkett ovanpå...
Oavsett så ska tillverkarens föreskrifter, dels för slangen/golvvärmesystemet och ytskiktet följas så mn har en chans i reklamationer och garantiärende.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Jag minns nu inte om det var flytspackel eller någon annan massa som skulle användas - därav min lite luftiga beskrivning före. Metoden finns beskriven av t ex optiheat. Det står inte att det skall vara 15mm spackel ovanför slangen. VVS leverantören som jag använder mig av har också detta som ett alternativ, så nog är det en erkänd metod.
Jag skall ha parkett på.
Jag skall ha parkett på.
Fördelen att hänga här att man titt som tätt får nya infallsvinklar! Rent spontat känns gipsmetoden inte alls så dum! Spacklet leder nog värmen minst lika bra som de där j-vla plåtarna som kan trilskas med den styva bångstyriga slangen. Men istället för gips mellan slangen kan man väl likaväl ha remsor av golvspån för att dryga ut spacklet? Sämre än slangen under 22 mm golvspån + ytskikt kan det inte bli. Isolerar värmeöverföringen på tok för mycket för att vara bra.
Du måste tänka på både vikt och värme-reflektion också så att inte all värme går neråt. Frigolitskivorna har plåtar som reflekterar värmen uppåt, gjuter du in slangarna kommer en hel del värme även att gå neråt.
//Anders
//Anders
Att värmen skulle gå neråt i bjälklaget med gipsmetoden, samma sak borde då hända om man på traditionellt vis lägger slangarn och plåt på glespanel och sedan golvspån? Skulle vara kul att höra erfarenheter av någon som har gjort den sk gipsmetoden? Hur blev det?anders07 skrev:
Lite om "gipsmetoden" Skulle det fungera även med 20 mm golvvärmeslang så underlättar det en hel del, givet att bygghöjden inte sätter käpparna i hjulet.
Skulle vara intressant att höra från er som gjort det eller jobbar med vattenburen golvvärme. Kan man skippa plåtarna, vad tror ni?
http://www.skanesvvs.se/gipsmetoden.html
http://www.golvvärmesystem.se/vattenburen-golvvarme/golvvarme-pa-overvaning-med-gipsmetoden/
Skulle vara intressant att höra från er som gjort det eller jobbar med vattenburen golvvärme. Kan man skippa plåtarna, vad tror ni?
http://www.skanesvvs.se/gipsmetoden.html
http://www.golvvärmesystem.se/vattenburen-golvvarme/golvvarme-pa-overvaning-med-gipsmetoden/
Så här har jag gjort,bjälkar c/c600 glesbrädning 22x100 c/c200 gipsskiva remsor
gips150/250 beroende på effekt w/m2 12yd rör cementspackling gipsskiva
klinkers / plastmatta direkt på gips .(=3lager gips reagerar snabbt lagrar lite)
Kör ut ca 30-32 normat, har varma golv vintertid -kalla /svala golv på sommaren.
10år sedan jag tog dem ibruk helnöjd!!!!!!
Minns att det var mycket jobb med remsor och spackling.
mvh pr95
klinkers / plastmatta direkt på gips .(=3lager gips reagerar snabbt lagrar lite)
Kör ut ca 30-32 normat, har varma golv vintertid -kalla /svala golv på sommaren.
mvh pr95
Alltså 12 mm golvärmerör och inga värmeplåtar? Isolerar spånskiva värmen bättre än samma tjocklek gips?pr95 skrev:Så här har jag gjort,bjälkar c/c600 glesbrädning 22x100 c/c200 gipsskiva remsor
mvh pr95
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Lägga laminat direkt ovanpå befintlig linoleum eller inte?
Golv -
Inglasad altan med trall, ska man lägga laminat golv eller matta ?
Altan & Uteplats -
Hönshus/hönsgård på ängsmark/sly. Gräva bort eller lägga markduk?
Grund & Markarbeten -
Asfaltera om eller lägga grus
Trädgård allmänt -
Lägga in nytt parkettgolv - radonfolie, fuktspärr eller ingendera ?
Golv