15 172 läst ·
56 svar
15k läst
56 svar
Gipshiss på Ebay, sen sabbade Posten allt
Ja att posten splittar upp försändelserna är ju otroligt irriterande.OlssonX skrev:
Har hänt mig två gånger.
Minns bäst när sänksågen med skenor kom. Jag var och körde i stan, fick SMS om att kollit fanns att hämta på lokala ICA. OBS Ett SMS, med endast den infon.
Gjorde mina ärenden i stan klara, körde glatt och förväntansfullt hem, stannade till vid ICA, godis godis godis ...
Men vad nu då, dom kom bara med en kartong, en drygt systainerstor wellpapplåda, där kan omöjligtvis två 1400 skenor rymmas :O. Så jag sa att det måste vara minst ett kolli till. Hon letade en lång stund, och efter lite mer konfererande med mig så ringde hon till sist posten och fick veta att det andra kollit låg på deras stora terminal. Där jag precis kört förbi för en halvtimme sen !!!! :@
Så det blev någon extra mil i bilen den dagen, helt i onödan. :@
Absolut ingen viskning om att jag hade ett kolli till, vare sig till mig eller till lokala ICA. :@ :@
Goda till mycket goda erfarenheter av samtliga ovanstående, men det funkar kanske bättre här på landet.
Här brukar chaffisarna ringa och kolla om man är hemma, sedan ställer dom in prylarna i ett uthus, eller vad man nu kommer överens om. I gengäld låter jag dem ibland lämna paketen hos järnhandlarn i närmsta samhälle så spar dom två mil.
Sopgubbarna är en annan femma.. :@
Här brukar chaffisarna ringa och kolla om man är hemma, sedan ställer dom in prylarna i ett uthus, eller vad man nu kommer överens om. I gengäld låter jag dem ibland lämna paketen hos järnhandlarn i närmsta samhälle så spar dom två mil.
Sopgubbarna är en annan femma.. :@
En gång slarvade posten bort ett paket värt 50.000 för mig(genom jobbet). Vi hade igentligen inte användning för grejorna (lång historia). Löste sig alltså brilliant för oss då Posten fick betala 50.000 kr.
En annan gång körde de 500 batterier (värda x hundra kr styck) till Leksaksaffären ett par km bort istället för till oss. Den gången var jag svettig, de var specialtillverkade i USA. Fick åka dit och hämta dem själv....
---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.370491,18.134364
En annan gång körde de 500 batterier (värda x hundra kr styck) till Leksaksaffären ett par km bort istället för till oss. Den gången var jag svettig, de var specialtillverkade i USA. Fick åka dit och hämta dem själv....
---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.370491,18.134364
Lokala Schenker-distributören skulle komma hit med en tvättmaskin och en torktumlare.
Tjejen som körde lastbilen ställde av en tvättmaskin och något obestämbart.
Snabbt konstaterades att min torktumlare blivit avställd på en butik en mil bort. Att hon skulle komma hit med den dagen efter var högst osäkert eftersom "det var så mycket att göra på fredagar".
Jaha? Vill du sluta tidigare för att hinna gå på systemet får du väl börja ställa av grejerna på rätt ställe första gången?
På fredagen var jag hemma hela dagen, vilket jag även sa till henne. "Tuta när du kommer så kommer jag ut och hjälper dig" sa jag.
Inte fan gjorde hon det. Plötsligt hörde jag en lastbil försvinna från gården. Jag gick ut och hittade min torktumlare lämnad mitt på vägen upp till gården, i regnet. Hon ställde den inte ens på sidan av vägen...
Tjejen som körde lastbilen ställde av en tvättmaskin och något obestämbart.
Snabbt konstaterades att min torktumlare blivit avställd på en butik en mil bort. Att hon skulle komma hit med den dagen efter var högst osäkert eftersom "det var så mycket att göra på fredagar".
Jaha? Vill du sluta tidigare för att hinna gå på systemet får du väl börja ställa av grejerna på rätt ställe första gången?
På fredagen var jag hemma hela dagen, vilket jag även sa till henne. "Tuta när du kommer så kommer jag ut och hjälper dig" sa jag.
Inte fan gjorde hon det. Plötsligt hörde jag en lastbil försvinna från gården. Jag gick ut och hittade min torktumlare lämnad mitt på vägen upp till gården, i regnet. Hon ställde den inte ens på sidan av vägen...
Det jag skrivit tidigare om posten gäller större försändelser, våra
"lantisar" här gör ett kanonjobb. d^_^b
DHL har på fem dagar lyckats att transportera mitt paket ca. 70 mil
och leverera det på en ny hub! är det detta dom kallar tysk effektivitet?
"lantisar" här gör ett kanonjobb. d^_^b
DHL har på fem dagar lyckats att transportera mitt paket ca. 70 mil
och leverera det på en ny hub! är det detta dom kallar tysk effektivitet?
Jag beställde gardiner på ett av de storre varuhusen i Malmo (inte det blågula) det var leveranstid på några veckor och då jag inte bor där fråga jag om de inte kunde skicka med posten. Som svar fick jag
"Jag har jobbat på posten i 20 år innan jag kom hit, så som de behandlar paket hade jag INTE skickat med dom"
Men reklamen om hur fint posten tar hand om alla paket verkar trevlig iaf.
"Jag har jobbat på posten i 20 år innan jag kom hit, så som de behandlar paket hade jag INTE skickat med dom"
Men reklamen om hur fint posten tar hand om alla paket verkar trevlig iaf.
Reklam är de duktiga på....
Skickade ett paket för ett tag sedan, en postorderretur, efter ett tag får vi en faktura på detta coh får då reda på kundtjänst att de minsann inte fått något paket i retur. Därefter börjar en härva utan dess like, för något som är väldigt fantastiskt nu för tiden är ju alla aktörer som är inblandade, och ingen har några rutiner för detta och alla står som frågetecken, precis som om det är det första paketet som någonsin kommit bort. En kille på postkontoret hade ett fint svar till mig "konstigt, allt vi skickar härifrån kommer fram" jodåsåatt....
Till slut så blev det ett reklamationsärende och då fungerade det bra, posten skötte allt mot återförsäljaren så det var skönt
DHL är lite kul, ett par veckor efter jag hade strul med en leverans från DHL så skulle jag sälja en gammal tvättmaskin. Killen skulle komma "innan han slutade jobb" och han hade stor bil. Senare på eftermiddagen dyker en DHL bil upp, han tyckte det var väldigt smidigt att köra inom mig och hämta maskinen på slutet av sin runda. Jag skall inte säga att jag kanske inte gjort samma sak, men man böhöver ju inte vara jätteförundrad över att man inte alltid levererar i tid...
Skickade ett paket för ett tag sedan, en postorderretur, efter ett tag får vi en faktura på detta coh får då reda på kundtjänst att de minsann inte fått något paket i retur. Därefter börjar en härva utan dess like, för något som är väldigt fantastiskt nu för tiden är ju alla aktörer som är inblandade, och ingen har några rutiner för detta och alla står som frågetecken, precis som om det är det första paketet som någonsin kommit bort. En kille på postkontoret hade ett fint svar till mig "konstigt, allt vi skickar härifrån kommer fram" jodåsåatt....
Till slut så blev det ett reklamationsärende och då fungerade det bra, posten skötte allt mot återförsäljaren så det var skönt
DHL är lite kul, ett par veckor efter jag hade strul med en leverans från DHL så skulle jag sälja en gammal tvättmaskin. Killen skulle komma "innan han slutade jobb" och han hade stor bil. Senare på eftermiddagen dyker en DHL bil upp, han tyckte det var väldigt smidigt att köra inom mig och hämta maskinen på slutet av sin runda. Jag skall inte säga att jag kanske inte gjort samma sak, men man böhöver ju inte vara jätteförundrad över att man inte alltid levererar i tid...
Redigerat:
Schenker kom hit i somras med 24 m lastbil och släp.
Sedan fick chaffisen backa tiilbaka, det går nämligen inte att vända här med ett sådant ekipage.
Det är 5 km.. måste ha svurits en del i hytten.
Sedan fick chaffisen backa tiilbaka, det går nämligen inte att vända här med ett sådant ekipage.
Det är 5 km.. måste ha svurits en del i hytten.
Det finns ju konspirationsteorier om att detta är en medveten strategi från Posten. De har alltså i uppdrag att avveckla sig själva.
Jag kan mycket väl tänka mig att inom några år så kör Posten inte några paket åt privatpersoner längre.
Jag kan mycket väl tänka mig att inom några år så kör Posten inte några paket åt privatpersoner längre.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Så där gör posten jämt hos oss. De är dessutom dumma att göra det när man är hemma och nysnö finns. Vi har skrivit otaliga klagomål men posten skyller ifrån sig på underleverantörer... sure... :@
Jag har handlat rätt mycket prylar på ebay från det tyska landet och det storbrittanianska landet, men även från det amerikanska landet.
Det går alltid kanonbra ända tills det kommer till sverige och posten tar över.
Det tar tid, dom tappar bort paket, skickar ut aviseringar på paket som inte kommit och dom är allmänt jobbiga.
En gång var jag hemma och var sjuk några dagar då även ett paket skulle komma.
Ändå fick jag en lapp i lådan med att dom "sökt mottagaren" och jag fick hämta paketet själv dagen efter.
Det går alltid kanonbra ända tills det kommer till sverige och posten tar över.
Det tar tid, dom tappar bort paket, skickar ut aviseringar på paket som inte kommit och dom är allmänt jobbiga.
En gång var jag hemma och var sjuk några dagar då även ett paket skulle komma.
Ändå fick jag en lapp i lådan med att dom "sökt mottagaren" och jag fick hämta paketet själv dagen efter.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Nu när det klankats ner rätt hårt på posten och DHL tänkte jag ge Schenker en del av sleven.
Vi skickade ner en maskin för service i Tyskland. Efter drygt 1,5 vecka lyckades Schenker få ut maskinen från Sverige. Men inte nog med det. När paketet kommit fram till lokala huben tog det ytterligare 1 vecka att leverera ut maskinen.
Returen gick aningen smidigare! Dagen efter ankomst till tillverkaren/ service stället lämnade maskinen dem och vi hade maskinen hos oss dagen efter.
Kan tillägga att varken Posten, DHL eller Schenker var inblandade i returfrakten.
Vi skickade ner en maskin för service i Tyskland. Efter drygt 1,5 vecka lyckades Schenker få ut maskinen från Sverige. Men inte nog med det. När paketet kommit fram till lokala huben tog det ytterligare 1 vecka att leverera ut maskinen.
Returen gick aningen smidigare! Dagen efter ankomst till tillverkaren/ service stället lämnade maskinen dem och vi hade maskinen hos oss dagen efter.
Kan tillägga att varken Posten, DHL eller Schenker var inblandade i returfrakten.
Köpte billigaste modellen, vet inte vad den heter. Paneelheber på tyska, från en firma i Brandenburg. Den klarar drygt tre meter vilket räcker för mig, och går att vinkla. Det fanns andra liknande som kostar lite mer och räcker högre upp.martinradbo skrev:
Inte superkvalitet men helt ok. Gjutjärn och svetsat, röd och svart.
Tre delar som är enkla att montera: Ben, mittparti med hiss, och själva "bordet" för skivan. Det går att vinkla det senare.
Skivorna bör vara åtminstone 90x180. Men det är lätt att rigga stöd för lite mindre passbitar.
Enda nackdelen är att den inte går att hissa ända ner till golvet. Man måste alltså lyfta upp skivan nån meter, vilket gör det svårt att jobba ensam med riktigt stora gipsflak.