Hej! Vi ska renovera badum i källaren, istället för att riva allt kakel o putsa dåliga väggar(ej fukt)kan vi regla med stålreglar och gipsa för att få en bra grund? Så slipper man hålla på o böka med puts o gammalt kakel, bara regla över allt gammalt? Det gamla kaklet kan väl sitta kvar?

mvh Aka

Hej,
Det finn ingen anledning att regla i ett stenhus. Det stjäl bara utrymme.
Sätt upp 13 mm gips direkt på teglet / betongen / lättbetongen med vanligt kakelfix utklickat i 10-12 stora klickar. Spikplugg kan man använda för att dra in skivan mot väggen under torktiden.  
Glöm inte att borsta bort lösa partiklar och prima därefter innan ni limmar upp skivorna.
Det finns en stor nackdel med detta förfarande -  skivorna är stört omöjliga att få bort sedan. Det är ett rent  H**vete att demontera dem.

Tips ! Är det porös lättbetong så borra hålet för pluggen 1 mm mindre än det ska vara så biter den fantastiskt bra.  Ex 5mm borr till plugg som ska ha 6mm borr.

Skall ni demontora kakel så gör det för guds skull inte för hand. Det tar en evighet.
Använd en bilmaskin och en flat messel så är ett normastort badrum nere på en timme. Har du tur så hittar du också ett gammalt tätskikt i form av asfaltsmatta vilket du kan passa på och ta bort så du slipper dubbla tätskikt vilket är mycket o-bra.

Mvh

Limma nytt gips på kaklet...

lägga ny kakel ovanpå det gamla börde vara det enklaste;). Inga reglar , ingen gips, ingen ny tättsikt. Det måste väl finnas en fästmassa som klarar det, eller?
gaia

Absolut lättast är givetvis att kakla utanpå det gamla kaklet om det finns ett modernt fungerande tätskikt. Finns det ett gammalt tätskikt så ska det bort innan nya tätskiktet läggs precis som "plattsättaren säger". Anledningen är att tätskikt är inte 100% täta det sker en viss diffusion som blir instängd mellan två skikt. Diffusionen i plastmatta är lägre än fuktspärr för kakel.

Mvh

somelvis skrev:
Hej,
Det finn ingen anledning att regla i ett stenhus. Det stjäl bara utrymme.
Sätt upp 13 mm gips direkt på teglet / betongen / lättbetongen med vanligt kakelfix utklickat i 10-12 stora klickar. Spikplugg kan man använda för att dra in skivan mot väggen under torktiden.
Glöm inte att borsta bort lösa partiklar och prima därefter innan ni limmar upp skivorna.
Det finns en stor nackdel med detta förfarande - skivorna är stört omöjliga att få bort sedan. Det är ett rent H**vete att demontera dem.

Tips ! Är det porös lättbetong så borra hålet för pluggen 1 mm mindre än det ska vara så biter den fantastiskt bra. Ex 5mm borr till plugg som ska ha 6mm borr.

Skall ni demontora kakel så gör det för guds skull inte för hand. Det tar en evighet.
Använd en bilmaskin och en flat messel så är ett normastort badrum nere på en timme. Har du tur så hittar du också ett gammalt tätskikt i form av asfaltsmatta vilket du kan passa på och ta bort så du slipper dubbla tätskikt vilket är mycket o-bra.

Mvh
Låter bäst att sätt skivor över alltihopa så man slipper riva. Det gamla kaklet har inget tätskikt eller nåt, har suttit sen 50 talet. Och det sitter där det sitter. Har lossat några plattor, men hela väggen följer med bakom . Så därför vill jag bara täcka över alltihopa. Ett täskikt lägger man väl dit innan man kaklar nytt?

Man hade tätskikt i badrum på 50 talet.
Asfaltsmatta / tjärmatta.
Har hyresfastigheter så jag har sett och rivit ett och annat 50 talsbadrum.
Men har det bara varit toalett så finns troligen inte tätskikt.

Riv loss några plattor bakom badkaret under badkarets överkant.Där hittar du det enklast. På golv sitter det ofta under finsatsen så det är en bit att bila innan man hittar det.

Mvh

Lossade några plattor, då ser man stenen,betonghålsten. Putsen följer med plattan som en kaka men ingen asfalt syns. Så jag kommer nog att gipsa med fix. Skulle underlätta nåt enormt om man kan göra så.

Lycka till, men jag hade definitivt bilat ner det gamla kaklet och satt gipsskivorna direkt mot betongen / putsen. Jag gjorde ett badrum för en månad sedan och då rev vi gamla kaklet. Inte mer än någon timmes jobb totalt och man får en riktigt riktig konstruktion untan minsta tvekan om det är "fusk" eller ej.
Har du ingen bilmaskin så går det alldeles förträffligt med en för 249 kr på Jula, mejslar och bra borr medföljer.

Lycka till vilket det än blir.

Tätskikt eller inte, det är inte så värst smart överhuvudtaget att sätta gips direkt på befintliga väggar i en källare såvida man inte vill ha blöta skivor förr eller senare.

Menar du om fukten kommer utifrån väggen?

Vad jag saknar är några typ"renoveringsskivor" att bara sätta över det gamla så slipper man riva det gamla som dammar o skitar ner. Vi bor ju i huset. Åsså slippa detta med att putsa väggen efter kakelrivningen.

Det finns utmärkta renoveringsskivor !
Bekvämt men dyrt, Exempelvis luxskivor och en billigare variant på bauhaus.

mvh

Luxskivor? låter bra, men vad är det. Får gärna kosta lite bara det blir bekvämt att jobba med, i just detta rum vill jag gärna testa nåt enkelt

Alla varianter av luxskivor böhöver inte fuktspärras utan bara behandlas i hörnen etc. Lite dyra men förbaskat bra.

Lagavulin

Du kan inte tro att du slipper fuktspärren bara för att du har luxskivor och dessutom så ska man inte ha luxskivor om det finns påskjutande fukt hela tiden.

Lagavulin skrev:
Alla varianter av luxskivor böhöver inte fuktspärras utan bara behandlas i hörnen etc. Lite dyra men förbaskat bra.

Lagavulin

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.