Hej

Jag har en vägg som består av gips och masonitskiva bakom. Vad ska jag använda för plugg för att hänga upp tung spegel? Vanligt gipsankare funkar inte för väggen är för tjock och den tar i masonitskivan närmvingarna fälls ut.

Med vänlig hälsning,

Peter

S
vanligt gips ankare.
funkar om den fälls ut korrekt

Gipsankare för dubbelgips.

S
Mellanbarn skrev:
ankare för enkel gips skall räcka

Räcker det inte med en skruv i masoniten eller är spegeln så tung ?

S
smurfen72 skrev:
Räcker det inte med en skruv i masoniten eller är spegeln så tung ?
masonit är inte det bästa matrialet att fästa i

Nej det är det inte men nu har ju ts just masonit i sin vägg så svårt välja annat bättre material då.

S
smurfen72 skrev:
Nej det är det inte men nu har ju ts just masonit i sin vägg så svårt välja annat bättre material då.
därför gipsankare!

Ja då lär det hålla i alla fall men en spegel som jag antar är plan får en kraft i stort sett enbart nedåt och då bör en vanlig skruv hålla bra men allt beror ju på hur tung den är och vilken typ av masonit det är.

En x krok med 3 spikar håller för 15 kg i enbart gips.

SBH skrev:
Tänkte mig att masoniten var tjock då den sitter bakom en gipsskiva och därför fungerade inte gipsankaret som TS provat, (heter nog något annat än masonit men ser ungefär likadant ut genom ett borrhål.)

SBH skrev:
Men blir inte väggen för tjock för att ett gipsankare för enkelvägg ska kunna fällas ut korrekt?

Mellanbarn skrev:
Var hittar jag sådana? Sökte på k rauta på nätet men hittade ingen.

Borde väl vara 6 eller 9mm masonit om den sitter bakom gipsen (original väggskiva?) Jag hade kört mollyplugg/gipsankare för dubbelgips. Det som skulle kunna hända är att pluggen inte bottnar, då klämmer man försiktigt ihop "brickan" och knackar in pluggen i väggen och byter till enkelgipsplugg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.