522 läst ·
8 svar
522 läst
8 svar
Gips på tretex med 120 cm mellan reglarna?
Hej,
Vi bor i ett tidstypiskt 70-talshus. Just nu är jag på väg att börja sätta gips utanpå tretex-skivor, men blir lite fundersam. Här är 120 cm mellan reglarna (är detta vanligt?) vilket väcker lite funderingar. Nämligen: Jag antar att skarvarna på gipsskivorna bör förskjutas i förhållande till skarvarna på tretex-skivorna. Detta innebär ju att jag egentligen bara får en ordentlig fästpunkt för gipsskivorna (regeln) och de båda ytterkanterna endast kommer att ha tretex bakomliggande. Kommer detta att hålla? Om nej - vad göra?
Allt gott,
Marcus
Vi bor i ett tidstypiskt 70-talshus. Just nu är jag på väg att börja sätta gips utanpå tretex-skivor, men blir lite fundersam. Här är 120 cm mellan reglarna (är detta vanligt?) vilket väcker lite funderingar. Nämligen: Jag antar att skarvarna på gipsskivorna bör förskjutas i förhållande till skarvarna på tretex-skivorna. Detta innebär ju att jag egentligen bara får en ordentlig fästpunkt för gipsskivorna (regeln) och de båda ytterkanterna endast kommer att ha tretex bakomliggande. Kommer detta att hålla? Om nej - vad göra?
Allt gott,
Marcus
Tveksamt, det känns som om det finns stor risk för sprickbildning, även om det kanske går om du limmar gipset ordentligt mitt på tretexen.
Jag ser två alternativ:
1: riv tretexen och sätt nya reglar på c/c 60, sen gips
2: montera horisontell läkt utanpå tretexen och montera sedan gipsskivorna liggande så att du kan skruva långsidorna i den nya läkten
Ettan blir mest jobb men sannolikt bäst resultat. Tvåan kan bli lika bra men kommer stjäla lite golvyta och du kommer behöva öva på att spackla oförsänkta skarvar.
Jag ser två alternativ:
2: montera horisontell läkt utanpå tretexen och montera sedan gipsskivorna liggande så att du kan skruva långsidorna i den nya läkten
Ettan blir mest jobb men sannolikt bäst resultat. Tvåan kan bli lika bra men kommer stjäla lite golvyta och du kommer behöva öva på att spackla oförsänkta skarvar.
Hej!zarkov skrev:
Tveksamt, det känns som om det finns stor risk för sprickbildning, även om det kanske går om du limmar gipset ordentligt mitt på tretexen.
Jag ser två alternativ:
Tack för svar.
1. Är absolut ett alternativ. Hade dock hoppats på ett enkelt projekt 😂
2. Vilken tjocklek på läkten tänker du hade varit tillräcklig? Ett av utrymmena som gipsas om är ett barnrum som är litet som det är i dagsläget, så jag vill ju såklart spara golvytan bäst det går.
Bra fråga, 28x70 mm borde väl räcka?M MarcusNils skrev:
Ett tredje alternativ är att täcka med OSB, utan läkt, men det förutsätter att väggarna är hyfsat plana.
Vid en lite närmre inspektion av väggarna så verkar det finnas gott om kortlingar i väggarna! Tänker att jag utnyttjar dessa. Jag har ingen annan metod att hitta reglar än att knacka - och de verkar sitta med cc 60 enligt mina öron. Du råkar inte ha kunskap i om det fanns någon standard kring detta på 70-talet? 😂zarkov skrev:
Jo, förmodligen är det c/c 60cm. 120 cm med bara en tunn tretex känns rätt vågat.M MarcusNils skrev:
Tretexen är sannolikt spikad på reglarna så du kan använda en kraftigare magnet för att hitta skallarna, alt knacka dig fram och sen provskruva. Glöm inte att märka ut reglarna på något sätt som du ser även när du ställt dit gipsskivorna, tex på målartejp i taket och golvet.
Fundering, det är inget HultsfredsHus? De tillverkade väggarna med fiberplank och då kunde regeldelarna sitta med avstånd ned till 30 cm och med tretexskivor.
Jag har satt gips direkt på liknande vägg där det var tretex som ytmaterial, bara att leta upp var det är skruvbart med regelsökare (alltid bra att ha när man ska sätta upp saker på väggar)
Om det är HultsfredsHus har du lite historia här och det finns även trådar i forumet kring det.
https://lokalaplatser.se/story/fiberplank/
Jag har satt gips direkt på liknande vägg där det var tretex som ytmaterial, bara att leta upp var det är skruvbart med regelsökare (alltid bra att ha när man ska sätta upp saker på väggar)
Om det är HultsfredsHus har du lite historia här och det finns även trådar i forumet kring det.
https://lokalaplatser.se/story/fiberplank/
Klicka här för att svara