Hejsan håller på att renovera vår entrevåning och vi har både innerväggar och ytterväggar som är av Leca.
Dem är i sin tur putsade och annat.
Vi tänkte montera upp renoverings gips direkt på väggarna för att täcka hål och annat samt få slät yta.
Vad borde man använda för lim samt finns det någon skruv man kan använda för att fästa gipsen mot Leca.

Jag föreslår att du reparerar putsen eller låter putsa om väggarna istället.

• Gilla
Jochi
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag föreslår att du reparerar putsen eller låter putsa om väggarna istället.
Varför inte sätta upp renoverings gips ?

gustavholm gustavholm skrev:
Hejsan håller på att renovera vår entrevåning och vi har både innerväggar och ytterväggar som är av Leca.
Dem är i sin tur putsade och annat.
Vi tänkte montera upp renoverings gips direkt på väggarna för att täcka hål och annat samt få slät yta.
Vad borde man använda för lim samt finns det någon skruv man kan använda för att fästa gipsen mot Leca.
Körde mycket själv med ARDEX S 48 i mitt bygge

• Gilla
Matti_75
  • Laddar…
Varför inte sätta upp renoverings gips ?
Åldras inte med behag, "måste" spacklas för att få jämn vägg

H Håbbe01 skrev:
Körde mycket själv med ARDEX S 48 i mitt bygge
Vet du om det finns något billigare haha 😂😱

Tyvärr inte men den är dryg :)

Vill du ha det billigt ska du ju laga befintlig puts själv.

Redigerat:
Gipsbruk fungerar bra att limma med, dock rekommenderar jag vanlig gips istället för renoveringsgips, den tunna är så sladdrig så det är svårt att få den bra tycker jag.

• Gilla
gustavholm
  • Laddar…
P pjkw skrev:
Gipsbruk fungerar bra att limma med, dock rekommenderar jag vanlig gips istället för renoveringsgips, den tunna är så sladdrig så det är svårt att få den bra tycker jag.
jaha jag tänkte renoveringsgips pga att dem är lättare.

det finns ergolite som är 25% lättare än standargips

Tänk på att pappen på baksidan av gipsen kan mögla om du sätter den på ytterväggen

Matti_75 Matti_75 skrev:
Tänk på att pappen på baksidan av gipsen kan mögla om du sätter den på ytterväggen
Blir nog att spackla

Düsseldorff
Såna här trådar blir jag så jävla trött på. TS, du ska renovera för år framåt men ett vettigt lim för 1000 spänn är för dyrt? Otroligt.

• Gilla
pjgb
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Såna här trådar blir jag så jävla trött på. TS, du ska renovera för år framåt men ett vettigt lim för 1000 spänn är för dyrt? Otroligt.
Läste på att gipsbruk funkade utmärkt till ändamålet men nu kvittar det IOM vad jag förstår så är det att föredra att försöka laga väggarna samt spackla dem för att få jämn yta.
Då gips direkt på väggen inte var så bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.