Jag och min fru är på gång att bygga hus, men har ännu inte bestämt om det blir sten eller trä.

Jag har läst lite om olika lättbetong-konstruktioner, och dessa verkar ju hyggligt lätta att göra en hel del själv på. Det enda kruxet verkar vara eldragningen, där man verkar behöva fräsa ut spår för detta.

Finns det några nackdelar med att regla upp och sätta gips på innerväggarna (av lättbetong) för att underlätta eldragningen(mer än att rumsytan minskar)? Riskerar man fukt?
 
Varför inte göra spår ??? Det är busenkelt... lättbetongen är kanon att jobba i. Dessutom mister du ju poängen med en homgen vägg om du börjar gipsa...
Nä, bygg ett lättbetonghus (gärna i element) och fräs upp spår till installationerna. Finns spårfräsar att hyra, billiga att köpa på Jula och i nödfall går det utmärkt med en vanlig cirkelsåg med en vanlig HM-klinga.


 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.