90kubik :) Med en 1125L helautomatisk blandare tar det 6h nonstop körning :) Med 90sec per sats. Har du tänkt gjuta väggarna med?

Mikael_L
Menar ni att en murarhink, borrmaskin och visp är uteslutet då ??? :confused:
:D

Här hittade jag en ny traktordriven på 800 liter på blocket.
http://www.blocket.se/vi/14607621.htm?ca=10_s

med 90 kubik så blir de drygt 16000:- inte så mycket per kubik....

Mikael_L
dymlingen kanske ska bygga 20 mil från betongstation... Sverige är stort ;)

Fast med en skvätt retarder i betongen tror jag nog man klarar att leverera till så gott som varenda avlägsen vrå i landet.

Mikael_L
Jag vet inte var bortre gränsen för transportavstånd ligger för betongens del, men en del trolleritricks har ju betongstationerna att ta till. Men sen kan själva transporten komma att kosta hyfsat med kosing när avståndet ökar.

Grus och betong i gävle t.ex. tar 250:-/mil per 5 kbm, för transport utanför den zon där transport ingår i priset. En fem-sex mil och vips har betongen blivit dubbelt så dyr.
http://www.grusochbetong.se/betong_prislistor.asp

Mikael_L
Mikael_L skrev:
Jag vet inte var bortre gränsen för transportavstånd ligger för betongens del, men en del trolleritricks har ju betongstationerna att ta till. Men sen kan själva transporten komma att kosta hyfsat med kosing när avståndet ökar.

Grus och betong i gävle t.ex. tar 250:-/mil per 5 kbm, för transport utanför den zon där transport ingår i priset. En fem-sex mil och vips har betongen blivit dubbelt så dyr.
[länk]
Svammel av mig, eller åtminstånde hjärnsläpp!!! :mad:

Det blir givetvis ca 20 mil extra frakt innan betongen blivit dubbelt så dyr pga av frakten...

Har man 20mil till närmsta betongstation och det ska gjutas 90m³ så har man antagligen ett rejält bekymmer att hitta tillräckligt många betongbilar.
För att köra 90m³ behövs det 12vändor om bilen tar 7,5m³ och varje vända lär ta ca 6-7tim. Man bör alltså köra med minst 6st bilar, troligen fler eftersom "reservbilarna" som bara används vid speciella tillfällen oftast är lastväxlare med 5m³ tunna. Man får alltså räkna med minst 7st bilar eller att någon får göra 3 vändor... 3 vändor á 6-7tim + framkörningstid blir en lång dag för en chaufför och ganska långt bortom vad lagen tillåter.
20mil till närmsta betongstation lär bara existera i Norrlands inland och där är 6-7 betongbilar inte helt lätt att hitta.

Besparingen att blanda själv kan bli rejäl om man har billigt grus, lämpliga maskiner och arbetsvilliga kompisar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.