Gav mig på ett första försökt att bygga en möbel, en säng till min fyraåring. Jag är supernöjd med sängen, som är byggd i furu (vanligt virke + plyfa från Byggmax) och betsad med äkta bets (dvs vatten + pulver). Tyvärr verkar jag har förstört för mig i sista steget.

Jag fick för mig att linoljevax var en bra idé, eftersom det består av endast rå linolja och bivax (Allbäck Lionljevax naturell om någon undrar). Jag har Allbäck linoljevax (grå) på golvet och det blev en hård och fin yta.

Detta verkar dock ha gått åt skogen. Jag lade på vaxet tunt med en svamp och det har fått torka i fem dygn, men ytan är fortfarande lite oljig och släpper lite bets. Med andra ord, skulle man lägga madrass och ha på lakan skulle dessa snart vara fullt av olje- och betsfläckar.

Finns någon vettig hård lack man kan lägga på? Jag kan ju torka bort det värsta av oljan först, men allt går inte att få bort, i synnerhet om jag inte ska förstöra den betsade ytan.

5 dagar är ingen tid alls för att få linolja att härda - hur fort linolja härdar (oxideras av luft) är ingen exakt konst och beror på hur mycket den kokats, om det finns sickativ i denna etc. och vilken temperatur möbeln befinner sig i hur fort linoljans oxidering sker.

Ge den minst 2-3 veckor och se om oljan blir hårdare, mycket längre än så för hård lackyta.

linoljebaserade produkter är inte som lösningsmedelsbaserade färger där ytan blir halvhård ganska fort när lösningsmedlet dunstar iväg.

• Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
  • Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
Lägger man på något tar det ännu längre tid för linoljan att oxidera och att fernissa på vax låter inte heller så enkelt.
Hade du inte betsat så kunde du torkat av med en trasa med t-röd och börjat om men nu får du nog vänta om du inte vill få en experimentell yta.

@z_bumbi @xxargs Låter med andra ord som att tid och tålamod (min akilleshäl!) är rätt svar då. Jag låter den stå ett par veckor och ser om det blir någon bättring.

Det är väl ändå goda nyheter eftersom känsan hittills varit att jag förstört sängen helt enkelt.

@krambriw Le Tonkinoise är ju en riktig klassiker! (Nu kanske det är Mandelaeffekten som spökar, men brukade de inte ha en smått rasistisk stereotyp asiat i rishatt på dunken?) Det som gör mig tveksam är dels hur den kommer lägga sig på vaxet, dels hur lämplig den är till en barnmöbel.

Min erfarenhet av rå linolja på möbler är att det aldrig blir torrt på den nivån att det går att lägga textil/papper med tyngd på utan att det suger något från underlaget.
Det fungerar jättebra att lägga ett lager med Le Tonkinois över en yta där linoljan fått sugas in och överflöd därefter torkats av från ytan.

Men jag har noll erfarenhet av den där kombinationen av vax och olja, så jag vågar inte uttala mig om det samma kan gälla för den.
Kanske läge att ta en träbit och göra ett praktiskt test?

• Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
C
torparavgrund torparavgrund skrev:
Nu kanske det är Mandelaeffekten som spökar, men brukade de inte ha en smått rasistisk stereotyp asiat i rishatt på dunken?
Rasistisk? Ligger nog i betraktarens (överkänsliga) ögon i så fall... 🤔

Reklamaffisch för Le Tonkinois fernissa med en illustration av en man i hatt och texten "l'incomparable vernis".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror inte det är någon bra idé att fortsätta behandla en oljad yta som blivit för tjock och inte härdat, utan man bör nog tvätta/sickla ner det och börja om. Viktigt att torka bort överflöd i tid innan det blir kletigt.

C cpalm skrev:
Rasistisk? Ligger nog i betraktarens (överkänsliga) ögon i så fall... 🤔

[bild]

Tror inte det är någon bra idé att fortsätta behandla en oljad yta som blivit för tjock och inte härdat, utan man bör nog tvätta/sickla ner det och börja om. Viktigt att torka bort överflöd i tid innan det blir kletigt.
Ahhh så var det den såg ut! Nej jag ser inget rasistiskt i den. Jag inser nu att jag tänkte på gamla Atamon-loggan, och den anser jag lite smårasistisk eftersom den verkar gjord för att se fånig ut.

Den där är som värst stereotyp, men i det hänseendet inte värre än Kalles Kaviar. :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.