35 482 läst ·
102 svar
35k läst
102 svar
Gick inte som väntat
Om det går vidare till flera element därifrån så är nog jag benägen att säga att det är 230 volt där men med fel färg på 0-ledaren som ska vara blå. Eftersom det sitter två trådar i varje plint och förmodligen suttit en tredje till elementet som är borttaget, så då måste en av trådarna i varje plint var inkommande och en som går vidare till nästa element. Skyddsjord gul/grön, fas = brun och vit borde då vara 0-ledaren som ska vara blå.Danin skrev:
Hej! Tappade tålamodet efter att inte fått vårt element installerat. Haft vattenskada och allt är färdig utom elementet som de tog sönder och sen ska byta.
Men idag köpte jag ett nytt ändå 220v och tänkte eftersom eluttagen är skit så drar jag ett nytt från elementaladdarna.
Testar det funkar men lampan går sönder efter en minut.
Vad är fel för de kan inte va annat än 220v väl ?
Ursäkta va? Är du på riktigt?B Bengt Svejdur skrev:Om det går vidare till flera element därifrån så är nog jag benägen att säga att det är 230 volt där men med fel färg på 0-ledaren som ska vara blå. Eftersom det sitter två trådar i varje plint och förmodligen suttit en tredje till elementet som är borttaget, så då måste en av trådarna i varje plint var inkommande och en som går vidare till nästa element. Skyddsjord gul/grön, fas = brun och vit borde då vara 0-ledaren som ska vara blå.
Sluta ge helt felaktiga råd om något du uppenbarligen inte har någon aning om.B Bengt Svejdur skrev:Om det går vidare till flera element därifrån så är nog jag benägen att säga att det är 230 volt där men med fel färg på 0-ledaren som ska vara blå. Eftersom det sitter två trådar i varje plint och förmodligen suttit en tredje till elementet som är borttaget, så då måste en av trådarna i varje plint var inkommande och en som går vidare till nästa element. Skyddsjord gul/grön, fas = brun och vit borde då vara 0-ledaren som ska vara blå.
En av trådarna i varje plint går vidare till nästa element, enligt ts, då måste rimligen en av trådarna i varje plint vara inkommande. Varifrån skulle då 400 volt komma? Du kan ju inte få 400 volt i en tråd och du kan ju inte få ett element att fungera utan en 0-ledare som ska vara blå.RoTe skrev:
Mellan två faser är det 400 Volt. Behövs ingen nolla för det. Bara två faser.B Bengt Svejdur skrev:
Nu är du ute och cyklar.B Bengt Svejdur skrev:
400V kommer från två faser, och ett 400V element matas då med två faser, och kommer inte att fungera om det får en nolledare.
En nolledare kan fö i stort ha vilken färg som helst genom historien, i en sedan början på 70-talet nylagd installation ska den vara blå men innan dess är den ofta svart eller vit, eller någon annan färg.
Mät och kontrollera.
Tåtarna på bilden är högst troligt två faser+jord, mät och kontrollera...
Sluta upp att sprida felaktigheter.
Vilket märkligt resonemang!B Bengt Svejdur skrev:
Men om du till exempel skulle koppla ett element mellan två faser? Vad skulle hända då?
Du vet att himlen är grön också va? Jorden är platt!B Bengt Svejdur skrev:
Regel nummer ett. Att alltid mäta kablarna, det är en döds synd att inte mäta, kan få otroliga konsekvenser.Danin skrev: