Vem är det som har börjat yra om dolt fel?

surris
H heimlaga skrev:
Vem är det som har börjat yra om dolt fel?
TS

Haha vi lämnar dolt fel. Glöm det. Tack för alla svar. Alltså okej med avfuktare som går som ”permanent lösning” i vår tvättstuga? Hört vissa som tycker det bara skapar fuktgradient och drar in mer fukt i väggarna. Dock alltid vettigt att köra på sån när man tillför fukt inifrån från tvätt.

U
Att hålla nere fuktkvoten i källaren och konstruktionen är aldrig dåligt. Enda negativa med avfuktare är ju energiförbrukningen och ibland ljudet.

Däremot att sänka fuktkvoten i marken under grunden, speciellt om det är lera, kan göra att marken tappar bärförmåga och huset sätter sig. Men det är inget en avfuktare inne i källaren kan orsaka.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det går ju att dränera längre ut, helt torrt blir det inte men garanterat mycket torrare.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
A
tensiden tensiden skrev:
Att "dränering är möjlig" betyder väl heller inte att det är fin matjord hela vägen ner? Klart det går att dränera, men arbetsinsatsen är kanske lite högre i det här fallet.

Så värst dolt är det inte heller kan jag tycka. Dels hör det till vanlig konstruktion från den tiden. Dels är det bara att ta en spade och sätta i backen och höra att det låter "klonk".
Jo. Men å andra sidan så är det knappast så att man har tid och möjlighet att göra sådana inspektioner på en 30 minuters visning

Vi kör avfuktare konstant med slang ut till golvbrunn. Den drar faktiskt inte så förfärligt mycket, och den värmer dessutom upp lite i och med att den tar värme från vattnet som den kondenserar.

Vårt hus är byggt 1933-1934 och källaren är såklart lite fuktig. Nu måste jag ta reda på hur vår källare är bygd, vi hade ju också tänkt dränera om så småningom.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Kentvirulent skrev:
Jo. Men å andra sidan så är det knappast så att man har tid och möjlighet att göra sådana inspektioner på en 30 minuters visning
Vem har sagt något om att TS bara tittade på huset i 30 min?
Samtidigt är det något man kan förvänta sig av ett hus från den tiden. Då är det inte dolt.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A
tensiden tensiden skrev:
Vem har sagt något om att TS bara tittade på huset i 30 min?
Samtidigt är det något man kan förvänta sig av ett hus från den tiden. Då är det inte dolt.
Klart man kan förvänta sig det.

Vet inte hur det funkar i andra städer. Men om jag kom till en visning med spadar och stegar för att inspektera vind och grund etc på en visning i Sthlm hade nog mäklaren ringt polisen, eller dårhuset

• Haha
Michael Elinder
  • Laddar…
Min källare består av kallmurad natursten längs minst 2 sidor av grunden men med avfuktare och uppvärmning så är klimatet väldigt bra utan att det drar särskilt mycket extra energi. Visserligen är marken runtomkring sandjord så det är ganska bra naturligt dränerat.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kentvirulent skrev:
Klart man kan förvänta sig det.

Vet inte hur det funkar i andra städer. Men om jag kom till en visning med spadar och stegar för att inspektera vind och grund etc på en visning i Sthlm hade nog mäklaren ringt polisen, eller dårhuset
Jag antar att man då är så tokig i Stockholm att man slänger ur sig ett större antal miljoner kronor på något man bara tittar lite hastigt på i 30 minuter. Låter rimligt.

Det är en annan diskussion och inte vad som hjälper i den här tråden, men starta gärna en ny där vi kan diskutera beteendet.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
sysmali
tensiden tensiden skrev:
Jag antar att man då är så tokig i Stockholm att man slänger ur sig ett större antal miljoner kronor på något man bara tittar lite hastigt på i 30 minuter. Låter rimligt.

Det är en annan diskussion och inte vad som hjälper i den här tråden, men starta gärna en ny där vi kan diskutera beteendet.
Ja, så tokigt är det i Stockholm. Har du tagit med dig spade och grävt på visningar?

Ja, det är en annan diskussion. Föreslår att du startar en ny tråd om det.

feggak feggak skrev:
Hej allihopa,

Vi skulle dränera runt huset, men då upptäcktes att hela byggnaden står direkt på mindre naturstenar, och källarens innerväggar är murade i tegel. Vi har alltså ingen gjuten grundmur. Svårt att greppa hur de byggt allt och i vilken ordning. Huset är från 1920. Det är en "vanlig" källare med raka väggar och ungefär 2 meter i takhöjd.

Vi avbröt dräneringen nu, eftersom stenblocken runt huset är enorma och det är nästan omöjligt att gräva utan att riskera att rubba hela fundamentet. Istället fokuserar vi på att få till stuprären så bra som möjligt och fixa en bra lutning bort från huset. Vi ville ändå ha lite markarbete gjort i trädgården för utjämning, så vi låter dem fixa det i alla fall.

Frågan är: vad gör man i ett sånt här läge? Gräva försiktigt och gjuta ovanpå stenarna för att få en yta där man kan sätta platonmattor eller skivor? Men det är ett jättejobb som inte kommer kostas på. Detta måste ju nästan vara ett dolt fel? Känns tråkigt att källaren nu inte kommer få ett bra boendeklimat. Vi dör inte för vi kan ha källaren som förvaring men tvättstugan där nere hade man ju hoppats skulle bli lite torrare.

Uppskattar verkligen alla tips och tankar, lite ångestpåslag av detta. 😟
På filmen ser det rätt fuktig på väggen vid stupröret vad beror det på?Igensatt sil?

Kentvirulent skrev:
Det finns en anledning till att inga hus byggs med källare längre.
Framförallt kostnad. För visst byggs det en del ”riktiga” hus med källare.

• Gilla
anthill och 2 till
  • Laddar…
Man skall ju ha någonstans att ha potatisen över vintern...... om man inte är storstadsbo.

• Gilla
  • Haha
tensiden och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.