Här har vi takduk ovanpå råsponten, och 10 cm cellplast ovanpå takduken.

Någon som vet om gnagarna ger sig på cellplast och bygger bo där?
 
Låter riktigt tråkigt det här. Sjukt glad att jag valde brädor och papp. Men jag hade inte en tanke på getingar utan snarare möss.

Hoppas verkligen ni som är drabbade tar upp detta med tillverkarna av duken. Om ni dessutom är med i villaägarna så tycker jag ni ska kontakta dem. De tycker nog detta är intressant.
 
KnockOnWood skrev:
Här har vi takduk ovanpå råsponten, och 10 cm cellplast ovanpå takduken.

Någon som vet om gnagarna ger sig på cellplast och bygger bo där?
Gnagare har ju en förmåga att ta sig igenom det mesta. Om just cellplast har jag ingen aning om dom bygger bo i.

Men cellplast på utsidan av råsponten och duken?
Hur är läkt monterat?
Är det för att få bättre isolervärde?
Jag har aldrig hört om en sådan lösning...
Berätta gärna trotts att det inte hör tråden till.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
L-OFast skrev:
...
Berätta gärna trotts att det inte hör tråden till.
Kallas "klimatvind" och är Guds svar till alla som är oroliga för mögel i sina kallvindar.
Har skrivit om det många gånger här.
Funkar den här länken tro, annars får du söka på användare knockonwood och sökord klimatvind

https://www.byggahus.se/forum/search.php?searchid=11450436
 
Trådlyft!
Har själv drabbats.
Verkar som getingar(?) gillar vissa underlagsdukar. Inget musbajs så tror d är någon insekt. 2 år gammalt tak. Värre mot gavlarna å inte så mkt innåt mitten.
Eller vad är det som äter min duk?
Anmält hos försäkringsbolaget idag.
 
  • Skadat underlagstak med hål och skador, delvis täckt av orange takpannor. Möjlig insektskada vid takkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad underlagsduk på tak med revor och hål vid brädor, eventuellt orsakade av insekter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Underlagstak med orange takpannor, skadat av insekter. Synliga träreglar och trasig duk, särskilt kring gavlarna. 2 år gammalt. Anmält till försäkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Blueztar och 2 till
  • Laddar…
Satsuki
Är det en pappduk, eller innehåller den annan cellulosa? Getingar gnager ju på trä för att få material till sina bon, men detta ser ju galet ut… är det avgnagt material som ligger under skadorna? I så fall är det ju inget som ätit på duken utan bara gnagt…
 
Intressant iakttagelse
Satsuki KristinaRT skrev:
Är det en pappduk, eller innehåller den annan cellulosa? Getingar gnager ju på trä för att få material till sina bon, men detta ser ju galet ut… är det avgnagt material som ligger under skadorna? I så fall är det ju inget som ätit på duken utan bara gnagt…
Intressant iakttagelse!
Det är avgnagt material så det ligger ju kvar så att säga. Inte uppätet eller ivägburet till något bo.
 
Jösses, det där ser inte roligt ut 😢. Svårt att säga, men det ser ju nästan ut som något hackat på vissa ställen - eller ser man fel på bilderna?
 
  • Gilla
borjeblue
  • Laddar…
Också nyfiken på vilken sorts underlagsduk ni drabbade har?

Blev lite orolig själv här, vi har Makati 380 och den innehåller "SBS-modifierad bitumen samt ett lager PP-väv (polypropenplast) på vardera sida av produkten"
 
J jehr skrev:
Också nyfiken på vilken sorts underlagsduk ni drabbade har?

Blev lite orolig själv här, vi har Makati 380 och den innehåller "SBS-modifierad bitumen samt ett lager PP-väv (polypropenplast) på vardera sida av produkten"
Omega Mono 230 har jag på dessa ställen ni ser bilder på.
Har även mer traditionell duk, Flexilight Prima, på kuporna på taket. Ska bli intressant å se om det är samma fenomen där när vi tar bort pannorna.
 
Hittade denna tråd med uppäten duk också: https://www.byggahus.se/forum/threads/divoroll-underlagsduk-musaeten.365330/

Som har samma duk som trådskaparen: https://store.bmigroup.com/medias/D...k4MmM1NzJkY2U0YzE1ZjVjMmFjYTViNTRiZTYwZWY0ZTI

Här är produktbladet för din Omega Mono 230: https://www.isocell.com/fileadmin/pim_export/documents/PDBL/PDBL_MA_OM_MONO_230_SV.pdf

Har svårt att tycka det ska ingå något cellulosa baserat som getingarna skulle gilla. Förklaringen måste vara ett underlagsduken är tunnare och mindre motståndskraftig jämfört med en diffusionstätt papp?
 
J jehr skrev:
Hittade denna tråd med uppäten duk också: [länk]

Som har samma duk som trådskaparen: [länk]

Här är produktbladet för din Omega Mono 230: [länk]

Har svårt att tycka det ska ingå något cellulosa baserat som getingarna skulle gilla. Förklaringen måste vara ett underlagsduken är tunnare och mindre motståndskraftig jämfört med en diffusionstätt papp?
Det handlar nog mer om att det är bitumen i icke diffföppna dukar. Bitumen är nog klibbigt å tugga på?
 
AXS
Hade samma problem, det var småfågar som gillade insekter som låg bakom.
Ser lite mer gnagt ut här dock...
 
Uppdatering.
Försäkringsbolaget tar ingenting.
Dom har vart här å samlat prover men har ingen anning om vad det är, säger dom i alla fall.

Tillverkaren duckar allt ansvar hittills.

Man ser tydligt att det bara är den gråa duken. Den icke difföppna duken har inte tuggats på.

Nu i veckan river vi bort skiten å dit med riktig duk.
 
  • Skadad grå duk under tak med träreglar och delvis borttuggad yta, fot taget av person med orange sko på taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träreglar ovanpå grå och svart duk med skador synliga, del av byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tjrex skrev:
Nu i veckan river vi bort skiten å dit med riktig duk.
Vore det inte säkrare med traditionell underlagspapp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.