M Murmot skrev:
Samma problem här. Vi flyttade in sommaren 2021 och har haft problem med bin som bygger bo varje vår. Vet inte märke på fönstret, men ser ut precis som på bilderna så jag gissar att det är elitfönster. För hålen på sidorna tror jag att bina kryper in underifrån, jag har ertappat några på väg det hållet. Ett fönster är så igensatt vid vredet att det ej går att öppna.
Även i överkant bygger de bo.

Svarade du elitfönster något?
ja, kika två inlägg upp i tråden.

J jonaserik skrev:
En enkel fråga då för problemet. Har ni stående panel så kan det bli en glipa under fönsterbläcket som är en perfekt ingång, glipan kan vara så stor som 2X4 cm mellan innerdel och ytterdel.
De kryper in mellan själva fönsterbågen och karmen. Det finns ingen annan väg dit. Jag har även ett tvådelat fönster där bara övre delen går att öppna. Där har de också tagit sig in. I övre delen alltså.

Textorius Textorius skrev:
Oj, det verkar ju verkligen som väldigt många med samma fönstermodell har just det här problemet. Märkligt att inte Elitfönster har hört talas om det innan? Man har ju inte problem med att bina bygger bo i sig, men just att det här faktist påverkar fönsterfunktionen och att man inte kan öppna och stänga fönstren bra, gör ju att det är något man verkligen vill få bukt med. Det verkar ju också som det bara är vi med Elitfönster Alu. som har just det här problemet?

Vi rensade i alla fall bort alla bon förra veckan, men hade inget bra medel att behandla med här ute innan vi åkte tillbaka in till stan. Nu när vi kom ut till landet igen till helgen hade bina dock hunnit bygga bo igen, på samma ställen.

Nu ska vi prova att sätta upp ett bi-hotell, samt behandla de ställen de bygger på i karmen med t.ex. det insektsmedlet det tipsades om ovan och se om vi får något resultat.
Har även köpt ut en ny spanjolett till ena fönstret, då den ena är helt förstörd av att bina lyckats bygga bo som tagit sig in och cementerat inne i mekaniken. Vill inte byta till den nya innan vi får bukt med problemet känner jag.

Någon annan som testat något annat framgångsrikt?
Vi rensade och satte silvertejp över hålen. :) Än så länge har de inte lyckats etablera sig igen. Själva låsmekaniken gör ett så litet hål i tejpen att ingen plats finns över. Men inte jättekul att behöva silvertejpa sina nya fönster. Även om silvertejp i sig är trevligt.

Jag fortsätter att fråga Elitfönster.

De bygger i alla fönster/beslag där det går, inget märkesspecifikt.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
De bygger i alla fönster/beslag där det går, inget märkesspecifikt.
Jo, så är det ju såklart. Men att det verkar gå ovanligt lätt på Elitfönster är ju märkesspecifikt.

M Magor skrev:
Jo, så är det ju såklart. Men att det verkar gå ovanligt lätt på Elitfönster är ju märkesspecifikt.
De bygger både i spanjoletten och låsbläcket på min altandörr och i bläcken på vikfönsterna.
Okänd tillverkare, 30 år gamla, beslagning från Fix.
Konstruktionen är ju likvärdig oavsett tillverkare.
En fönsterlås och hasp på ett vitt fönsterkarm med skador och färgskalning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Magor
  • Laddar…
M Magor skrev:
De kryper in mellan själva fönsterbågen och karmen. Det finns ingen annan väg dit. Jag har även ett tvådelat fönster där bara övre delen går att öppna. Där har de också tagit sig in. I övre delen alltså.
Måste då var en bred glipa där då. Kanske det går att sätta en sådan där skumgummilist som säljs för att täta gamla fönster.

• Gilla
Magor
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Måste då var en bred glipa där då. Kanske det går att sätta en sådan där skumgummilist som säljs för att täta gamla fönster.
Det kan man säga. På fönstrets nedkant sitter en svart gummilist som tydligen enkelt forceras av envetna bin.

• Närbild på vit och svart fordonsdel med smuts och repor.
    Skapa konto
  • Vitt fönster och fönsterbräda, smuts, reflektion av träd, utomhus, närbild, dagsljus.
    Skapa konto
Har också detta problem, nybygd villa från 2021 med elitfönster.

Funkade det med bi hotell?
Har läst igenom hela denna tråden och vi har också hela nya elit fönster. Aldrig haft problem med Bi tidigare. Nu är dom i alla fönster på ovanvåning där vi har nya fönster. Känns som dom går in via teglet i huset o har byggt in mot fönstret.

Anticimex gör ingenting då det är Bi... men vafan ska man göra egentligen, blir inte av med dom. Vill kunna öppna mina fönster, känns som man är i fängelse i sitt eget hem. Sonen är allergisk också så man får lite panik att dom flyger omkring hela dagarna.. snälla behöver er hjälp om någon hittat en lösning. Tack på förhand

Kibbe1993 Kibbe1993 skrev:
Funkade det med bi hotell?
Har läst igenom hela denna tråden och vi har också hela nya elit fönster. Aldrig haft problem med Bi tidigare. Nu är dom i alla fönster på ovanvåning där vi har nya fönster. Känns som dom går in via teglet i huset o har byggt in mot fönstret.

Anticimex gör ingenting då det är Bi... men vafan ska man göra egentligen, blir inte av med dom. Vill kunna öppna mina fönster, känns som man är i fängelse i sitt eget hem. Sonen är allergisk också så man får lite panik att dom flyger omkring hela dagarna.. snälla behöver er hjälp om någon hittat en lösning. Tack på förhand
Bi-hotell kommer bara göra så det blir fler bin. Jag skulle testa att spreja i en långskyddande insektsmedel, typ ultra-shield (flugsprej för häst).

Men angående allergi kan jag lugna med att solliärbin är mycket fredliga.

Om du ändå är orolig, sätt ett myggnät på insidan så att de inte flyger in av misstag

H hapazard skrev:
Bi-hotell kommer bara göra så det blir fler bin. Jag skulle testa att spreja i en långskyddande insektsmedel, typ ultra-shield (flugsprej för häst).

Men angående allergi kan jag lugna med att solliärbin är mycket fredliga.

Om du ändå är orolig, sätt ett myggnät på insidan så att de inte flyger in av misstag
Tror jag är mest orolig att dom bygger sina bo långt in i teglet, eller det är inte så dom jobbar? Är rädd att dom förstör huset då vi liksom har Honung i fönstret....

Solitärbin behöver lämpliga hålrum som de fyller med pollen. De äter alltså inte upp huset. Fyll igen hålen så letar de upp något annat ställe, Att spruta insektsgift på dem är att medverka till människans undergång. Ni har väl sett "Bee Movie"? ;)

• Gilla
Kapikapi och 2 till
  • Laddar…
Dom bi man har i och på huset är solitärbin som inte sticker människor. De har inga skäl till det så deras lilla gadd går inte ens igenom människohud. Och de skadar överhuvudtaget inte huset. De är bara fina och nyttiga oskyldiga små varelser som hjälper till med pollinering så att vi får mat på bordet.

• Gilla
Kapikapi och 2 till
  • Laddar…
Hej på er!

Egentligen har inte vi heller någon framgång sen jag väckte liv i tråden förra året. Vi testade dock bara med bihotell, men det har som ovanstående skrev tyvärr ingen direkt effekt. De hittar till håligheterna i Elitfönster-karmen ändå.

Solitärbina i sig är ju verkligen inget problem såklart - de vill man ju ha i sin trädgård. Det som dock är ett problem är ju att de förstör. I ett av våra fönster fick vi byta hela spanjoletten, då de byggt in sig i den tighta mekanismen.

Någon annan i tråden som har haft någon framgång? Något man kan lägga i håligheterna som de inte gillar, så att de istället drar sig till bihotellen man har i närheten. Alla förslag är välkomna.

Vad är det egentligen som skiljer just den här fönstermodellen mot andra? Det verkar ju som sagt mest vara vi som har Elitfönster med aluminumprofil som upplever just det här problemet, eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.