34 529 läst ·
49 svar
35k läst
49 svar
Getingar som äter upp fönster?
Tack! Det verkar vara fler som tipsar om samma sak. Enkelt att testa hur som helst!Oldboy skrev:
Är det någon annan som gjort något annat för att få bukt med problemet så mottar vi gärna även dessa tips såklart!
Vet inte men kanske det är ett fuktangrepp i karmen och då kan getingar lätt få tag i bomateriel som dom letar efter. Har ett altanräcke av äldre typ och där kommer dom och knaprar. Möjligt med Myrr i hålet eller att spruta in insektsdöd. På ladan jag har bygger dom bon ( springor på panelen ) bakom panelen. Sprutar in och efter några dagar är dom borta.
NI får spruta in getingdöd eller annat i hålet/en och när dom är borta så blir det till att lossa ev bleck eller infodring för att se var ingången kan vara. Titta först noga var dom går in, en geting är inte farlig och dom sticker dig inte, om du inte retas.
Nu fick jag svar från Elitfönster. De vill inte kännas vid att det är något konstruktionsfel. Tycks det. Så här löd svaret:
God Eftermiddag.
Insekter kryper in på alla konstiga ställen – även kan de ta sig in i springan mellan karm och båge där det är varmt ja
Det enda man kan göra är att torka/spreja med något insektsmedel eller ren ättika så de inte tycker det är så trevlig att bygga bo där.
Trevlig Helg
Med Vänlig Hälsning
Mari Ilbratt
Konsumentservice
Växel: +46 (0)10 451 48 00
[email protected]
Elitfönster AB, Honnörsgatan 2, SE-352 36 Växjö
www.elitfönster.se
God Eftermiddag.
Insekter kryper in på alla konstiga ställen – även kan de ta sig in i springan mellan karm och båge där det är varmt ja
Det enda man kan göra är att torka/spreja med något insektsmedel eller ren ättika så de inte tycker det är så trevlig att bygga bo där.
Trevlig Helg
Med Vänlig Hälsning
Mari Ilbratt
Konsumentservice
Växel: +46 (0)10 451 48 00
[email protected]
Elitfönster AB, Honnörsgatan 2, SE-352 36 Växjö
www.elitfönster.se
Samma problem här. Vi flyttade in sommaren 2021 och har haft problem med bin som bygger bo varje vår. Vet inte märke på fönstret, men ser ut precis som på bilderna så jag gissar att det är elitfönster. För hålen på sidorna tror jag att bina kryper in underifrån, jag har ertappat några på väg det hållet. Ett fönster är så igensatt vid vredet att det ej går att öppna.
Även i överkant bygger de bo.
Svarade du elitfönster något?
Även i överkant bygger de bo.
Svarade du elitfönster något?
Oj, det verkar ju verkligen som väldigt många med samma fönstermodell har just det här problemet. Märkligt att inte Elitfönster har hört talas om det innan? Man har ju inte problem med att bina bygger bo i sig, men just att det här faktist påverkar fönsterfunktionen och att man inte kan öppna och stänga fönstren bra, gör ju att det är något man verkligen vill få bukt med. Det verkar ju också som det bara är vi med Elitfönster Alu. som har just det här problemet?
Vi rensade i alla fall bort alla bon förra veckan, men hade inget bra medel att behandla med här ute innan vi åkte tillbaka in till stan. Nu när vi kom ut till landet igen till helgen hade bina dock hunnit bygga bo igen, på samma ställen.
Nu ska vi prova att sätta upp ett bi-hotell, samt behandla de ställen de bygger på i karmen med t.ex. det insektsmedlet det tipsades om ovan och se om vi får något resultat.
Har även köpt ut en ny spanjolett till ena fönstret, då den ena är helt förstörd av att bina lyckats bygga bo som tagit sig in och cementerat inne i mekaniken. Vill inte byta till den nya innan vi får bukt med problemet känner jag.
Någon annan som testat något annat framgångsrikt?
Vi rensade i alla fall bort alla bon förra veckan, men hade inget bra medel att behandla med här ute innan vi åkte tillbaka in till stan. Nu när vi kom ut till landet igen till helgen hade bina dock hunnit bygga bo igen, på samma ställen.
Nu ska vi prova att sätta upp ett bi-hotell, samt behandla de ställen de bygger på i karmen med t.ex. det insektsmedlet det tipsades om ovan och se om vi får något resultat.
Har även köpt ut en ny spanjolett till ena fönstret, då den ena är helt förstörd av att bina lyckats bygga bo som tagit sig in och cementerat inne i mekaniken. Vill inte byta till den nya innan vi får bukt med problemet känner jag.
Någon annan som testat något annat framgångsrikt?