Hej!
Håller på med ett staket på framsidan av huset och har fått fast alla stolpar äntligen (borrat i granitmur och använt stolpsko och ankarmassa). Jag gjorde stolparna lite längre än vad som behövdes och har nu vägt in dem inför sågning (jag tar loss dem från stolpskorna och kör i min kap/ger och monterar tillbaka). Förra året gjorde jag ett staket på långsidan av tomten och tanken är nu att de två delarna ska mötas i ett 90-gradershörn. På det befintliga staketet satte jag fast en överliggare som lutar 5 grader utåt och vill ha samma lutning på överliggaren på den nya delen.
Jag skulle behöva tips på hur jag smartast gersågar stolpen som blir i hörnet. Den behöver ju geras från två håll med tanke på att överliggarna lutar 5 grader. Har gjort en enkel skiss som jag hoppas visar hur jag menar.
Skulle vara mycket tacksam för lite kloka råd hur man praktiskt gör detta!
Lasse
Håller på med ett staket på framsidan av huset och har fått fast alla stolpar äntligen (borrat i granitmur och använt stolpsko och ankarmassa). Jag gjorde stolparna lite längre än vad som behövdes och har nu vägt in dem inför sågning (jag tar loss dem från stolpskorna och kör i min kap/ger och monterar tillbaka). Förra året gjorde jag ett staket på långsidan av tomten och tanken är nu att de två delarna ska mötas i ett 90-gradershörn. På det befintliga staketet satte jag fast en överliggare som lutar 5 grader utåt och vill ha samma lutning på överliggaren på den nya delen.
Jag skulle behöva tips på hur jag smartast gersågar stolpen som blir i hörnet. Den behöver ju geras från två håll med tanke på att överliggarna lutar 5 grader. Har gjort en enkel skiss som jag hoppas visar hur jag menar.
Lasse
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
Tror nog inte att man ska krångla till det mer än att man tar lite spillbitar och provar sig fram. Jag gerade taklister mellan snedtak och horisontellt tak och även om det är ett helt nytt hus med kända vinklar så stämmer det inte alltid exakt så jag gjorde testbitar i olika vinklar 17,18,19 grader och provade vilket som passade bäst och använde sedan denna vinkel på gersågen för att såga de faktiska listerna. Så prova dig fram fram med 2 korta bitar till hörnet blir snyggt och kör sedan med dessa inställningar på de riktiga bitarna.LasseR skrev:Hej!
Lasse
[bild]
/Ola E.
Medlem
· Blekinge
· 12 219 inlägg
Du får bygga en vagga så att du kan lägga stolpen med 45 grader under gersågen. Sedan får du inställa sådjupet så att snittet slutar i den tecknade diagonallinjen. Sedan behöver du justera klingan i dubbelger: klingan svängd och tiltad.. Bäst att öva på några stumpar.
Tack Ola!ola.eriksson skrev:Tror nog inte att man ska krångla till det mer än att man tar lite spillbitar och provar sig fram. Jag gerade taklister mellan snedtak och horisontellt tak och även om det är ett helt nytt hus med kända vinklar så stämmer det inte alltid exakt så jag gjorde testbitar i olika vinklar 17,18,19 grader och provade vilket som passade bäst och använde sedan denna vinkel på gersågen för att såga de faktiska listerna. Så prova dig fram fram med 2 korta bitar till hörnet blir snyggt och kör sedan med dessa inställningar på de riktiga bitarna.
/Ola E.
Vad gäller överliggarna så får jag prova mig fram. Såg någon tråd här tidigare (som jag inte hittar nu) med en formel för hur man kan räkna ut vinkel för ger och tilt av klingan. Mitt problem ligger snarare på att såga toppen på stolpen då det är två vinklar som möts i diagonalen.
Lasse
Det låter som en bra lösning, tack!Thomas_Blekinge skrev:
Lasse
Jag tycker det borde gå att ställa lutningen på klingan till 5 grader (i vertikalplanet) och såga ett snitt med stolpen liggandes på "rätt håll" på sågbordet. Sedan rotera stolpen 90 grader kring sin långa axel och göra ett till snitt på samma sätt. På så sätt kommer du få en bit som passar ditt hörn.
De två planen kommer skära varandra diagonalt.
(Nu är det rätt sent och jag är trött, men jag *tror* det ska funka)
Rent spontant känns det som att man kanske sågar bort material i första geringen som man vill ha kvar till andra geringen (och tvärtom) men jag måste prova i helgen för det vore den absolut smidigaste lösningen. Tack för hjälpen!Anders243 skrev:Jag tycker det borde gå att ställa lutningen på klingan till 5 grader (i vertikalplanet) och såga ett snitt med stolpen liggandes på "rätt håll" på sågbordet. Sedan rotera stolpen 90 grader kring sin långa axel och göra ett till snitt på samma sätt. På så sätt kommer du få en bit som passar ditt hörn.
Lasse
OooopsP Patzie skrev:
Jag har testat (för några år sedan, borde ha uppdaterat tråden) och det blev som jag misstänkte att jag sågade bort för mycket material. Men jag löste det genom att först kapa stolpen rakt och i rätt längd. Därefter sågade jag bara någon mm ner i stolpen på två sidor och med 5 graders lutning. Därefter ritade jag ett streck på diagonalen på stolpens överkant och slipade ner till rätt nivå (följde de markeringar jag sågade med 5 graders lutning tidigare).
Lasse (som skäms lite för att jag inte svarat tidigare)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden