Jag försöker gersåga en sån här list för att ha runt en sten i golvet, framför en kakelugn

http://www.duri.se/duri_bilder/KA05B.jpg

Får inte till det när jag sen möter de tillsågade bitarna, blir fula mellanrum, ska man såga på nåt speciellt sätt när det är vinklade lister??

Ska ju alltså vara tre lister som är sågade i 45gr, en på varje sida om stenen.

 
Listen måste ligga på samma sätt i sågen som den ska göra på golvet.
Såga till en remsa av trä el. dyl. i samma tjocklek som stenen och lägg under listen när du sågar. ;)
luddigt förklarat??
 
Nej det var faktiskt exakt så jag försökte :)
Men ändå blev det inte bra, blev en glipa i skarven.

Så jag undrade om jag ändå gjorde nåt uppenbart fel, men det kanske är sågen som är kass :)
 
Fick detta svar direkt av Duri nu på morgonen

Ditt problem är välkänt, det ÄR svårt att få det snyggt.man skall helst bocka en sådan list för att få det snyggt men det är väldigt dyrt(1800:-/ m)Det går inte att få det snyggt med att Gersåga,jag vill hellre rekommendera dig att vända dig till ett plåtslageri och kolla om dom kan hjälpa dig med en guldfärgad list som håller din radie

Hör av dig om du behöver mer hjälp

Thomas/Duri
 
Höll på att bli galen på fula glipor på gersågade snickerier trots att jag försökte vara riktigt noga >:(
Köpte då en Nobex gersåg som ersättare för Rustamodellen. Otrolig skillnad, med Nobex'en blev det plötsligt inga glipor alls :D

/T
 
Funkar det inte så som pappskallen beskriver, så är det vajsing på sågen. ;)
 
Immobil skrev:
Funkar det inte så som pappskallen beskriver, så är det vajsing på sågen. ;)
...eller så är verkligheten inte 45 grader exakt.....fast det har ju aldrig hänt förut..... ;)
 
De här billiga lågklassmärkena av gersågar med laser - inte hjälper det väl det minsta med lasern att skärpa noggrannheten när det i grunden ändå är sämre kvalitet?
 
så sant, så sant, det är ju knappast med laser´n man sågar......
Dåligt försäljnings argument tycker jag, borde vara mer prioriterat med riktig klinga, bord, mekanik osv.

Ett tips kan ju vara att låna eller hyra en kap och gir (dewalt förstås! ;)) med metallklinga :)
 
Ska nu göra som så att jag lägger en trekantslist av trä kring stenen (den ligger lite över golvet) sen lägger jag en platt guldfärgad list på "sluttningen". Det blir nog lite lättare om än inte lika snyggt....
 
Om du skall måla listen kan du göra som snickaren - latexfog.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.