Johan Gunverth skrev:
Då skulle jag kolla vem som lämnar garantin på maskinen. Risken är att det är DUAB själva som står för den och inte Bosch. Oftast inga problem eftersom en blå Bosch aldrig går sönder men servicestället kan bli grinigt och din maskin blir liggande.
Nu vet jag inte om du talar efter egna erfarenheter, eller om det handlar om rykten, fantasier, sägner, "en kompis som..." osv.

Jag har personligen köpt en Flex tigersåg i Aachen i Tyskland (bl.a.) Väl hemma i Sverige gick packningen mellan växelhuset och axeln som bladet sitter i, sönder. Jag kontaktade Flex-Scandinavia med mitt problem, och de rekommenderade en verkstad på min hemort. Naturligtvis var det ett garantiåtagande. Det tog några dagar att få hem delar, bara. Europagarantin gäller!

Jag tror det kan vara bra att kolla upp garantin med tillverkaren innan man köper. Jag har hört om folk som har köpt plasmatv över nätet och sen när den har gått sönder så har de fått skicka den till Tyskland för ca 6000kr frakt fram och tillbaka.

Vi köpte en Panasonic 42" plasma tv via Internet (iof en Svensk Internetbutik) och innan vi gjorde det så ringde jag upp Panasonic Sverige och kolla hur det blir med garantin när man handlar över nätet. Hans svar var att jag har 2 års garanti från tillverkaren oavsett hur jag köper den. Detta gäller absolut inte alla märken. Kanske är likadant med maskiner? Bäst är nog helt klart att ringa Bosch innan.

Detta var iof lite "off-topic" :)

Johan Gunverth skrev:
Då skulle jag kolla vem som lämnar garantin på maskinen. Risken är att det är DUAB själva som står för den och inte Bosch. Oftast inga problem eftersom en blå Bosch aldrig går sönder men servicestället kan bli grinigt och din maskin blir liggande.
Vad jag vet så servas alla boschar i tyskland sedan en tid tillbaka, så vad lokala Boschfirmor tycker spelar ingen roll?

Hammarn skrev:
Har hört att detta är ett växande problem och Socialstyrelsen har nu tillsatt en utredning. Vid halvårsskiftet kan det finnas licensierade avprogrammerare, klädda i gult, den sk The Waldt gruppen... ::) ;)
Förtrupperna har redan samlats. Blandannat har dom ett näste i utkanterna av mälarhöjden. Tex försöker dom locka med gratis lån av gula maskiner osv.

Vad gör man inte för att upplysa denna hårt indoktrinerade blåröda massa att det finns fler färger i paletten.

Själv tyckte jag sågen liknade en hybrid mellan Playmobil, Transformers och Lego, dvs något man köper på BR-Leksaker.

Man får många söta röda plastpluppar, rattar och annat joller.... gulligt helt enkelt.

8)

SNYGG såg...  Fast undra hur den hade sett ut i Gult.. hm.. ;) ;D

Är inte gul en väldigt konservativ färg? ;)

Själv är jag ännu tråkigare, helst blått,svart och grått (ELU)...

/Kent

MathiasS skrev:
Vad jag vet så servas alla boschar i tyskland sedan en tid tillbaka, så vad lokala Boschfirmor tycker spelar ingen roll?
Eftersom du är Blå-Bosch-meister får du svaret på garantin:

Jag jobbar med försäljning av datorprodukter (Apple mm) och mediautrustning (Sony) och är väl insatt i problemet med spotmarknadsprodukter. Det är alltså produkter som har passerat en massa ovikommande mellanhänder där den första oftast är en stor aktör. Man förhandlar pris på STORA volymer, köper och dumpar sedan 95% av stocken på spotmarknadsplatser. Vid försäljinng hit startar garantin från tillverkaren.
Produkterna slussas vidare och hamnar senare hos näthandlare (Komplett, NetonNet osv) eller stormarknader. Alla inblandade tar sina procent, men priset är fortfarande löjligt lågt.
Ett exempel:
Du köper en kampanj-Sony-TV på tex. Siba eller NetonNet. Säljaren vill gärna att du tecknar försäkring eftersom Sony bara har 1 års garanti (men?...Sony har 2 eller 5 års garanti!). Garantin i detta fall är handlarens risktagande. Går prylen sönder får handlaren stå för kulorna om du nu inte har en försäkring (handlaren är återförsäkrad). Detta för att garantin redan har dragit igång i ett tidigare skede. Lådan är alltså oöppnad, men du har inte rätt till garantin.
Komplett sålde tex Hitachi-hårddiskar med 1 års garanti, när Hitachi alltid har 3 års garanti.
Bara några exempel.

För övrigt har Halex Maskinservice i Göteborg fullservice och garantireparationer av alla blå Bosch.

Köpte mig en GCM 10SD i fredags för 5000+moms och är inte besviken på sågen om man säger så ;D

Såg notisen om att Bosch kommer med ett sågbord till sågen, låter väldigt intressant. Någon som har ytterligare information hur man får tag på det eller några bilder kanske ?

Nu mera Bosch-frälst ;)

/Magnus

Färgblind, blå, blå ,blå ;D

Garanti ska fungera på blå bosch och kom ihåg att registrera era nya blå maskiner via nätet så är det också förlängd garanti !!!!

(Även om den inte behöver utnyttjas)

Sågen (10sd) sattes på prov i helgen då jag och svärfar började med altanbygget. Det som känndes mest skönt var att det gick bra att kapa 95x95mm stolpar trots att sågen ska klara 87mm i höjd. Det var som att skära i smör kan jag säga.

För övrigt är jag mycket nöjd. underbart att ha en så pass bra såg när man bygger altan.

Pratade med Bosch idag 5745 EXKL moms kostar den med sågbord som det helt rätt hade på kampanj men som sagt det blir alltså 7200 inkl moms.

Var får man tag på sågbordet då ? Vilka butiker marknadsför det ?

/Magnus

Då får man vara glad att man fick den för 5869kr ink moms :)

jcarlen skrev:
Pratade med Bosch idag 5745 EXKL moms kostar den med sågbord som det helt rätt hade på kampanj men som sagt det blir alltså 7200 inkl moms.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.